Använder ni sporrar? Nybörjar sporrar??

JessicaM

Trådstartare
Jag har alltid varit "anti sporrar" men jag provade min tränares westernsporrar för att bara nudda lite vid hästen så han lättare skulle gå framåt när han testar mig. De va ju kanon!

Är ett par med stjärna eller vad man kallar dem för. Inget vasst! Men man ska ju inte använda dem hårt, enligt mig.. Men iaf jag stötte bara lite i sidan på honom o fick svar direkt..

Provade även sådana sporrar med en stor rund kula men den var böjd på något konstigt sätt o jag tyckte inte att de var någe bra, annars skulle väl de vara bra "nybörjar sporrar"

Vad skulle ni rekommendera för nybörjar sporrar. Det finns ju hur många varianter som helst! En del går som en böj neråt o en del raka etc etc

Har ni några bra sporr tips så länka gärna till en bild om man inte får lägga upp här

Tack för hjälpen, as always :bow:

Sv: Använder ni sporrar? Nybörjar sporrar??

Svårt att ge dig specifikt svar på den. Det är bara att försöka prova andras sporrar så man får känna skillnaderna. Det som funkar för mig kanske inte alls passar dig. Men hade jag valt att börja rida om från början igen (med andra vanor) hade jag köpt mig ett par vinklade sporrar, vinklade in mot hästen. Då när resan närmar sig färdigt resultat är det mycket lättare att ge små hjälper utan att behöva vrida på foten..=) Dock vet jag inte om det finns å få tag på i Sverige.. men de ä bara att kika sig omkring.

Jag har alltid sporrar! Vilka du ska ha är svårt sytt säga, det beror så mycket p tycke och smak. Testa att sporra dig själv på armen så känner du hur det känns ;) sen bror det på din häst också. Jag tycker inte att du ska köpa sporrar med kula, då försvinner ju hela grejen med att trissan rullar över hästens sida.

Ang kulan är väl att den är snällare. Jag vill ju ha stjärna men ingen vass!! Tror ja ska skaffa den billiga på hööks så länge. Va tror ni? :)

En kula är inte alls snällare än en sporre med trissa.
En sporre med trissa rullar ju längs sidan på hästen, en kula gnuggar och är skapligt obekväm!
Om du vill ha en snäll sporre så skaffa en med "många" piggar på trissan, då blir det större anläggningsyta på trissan och den upplevs som mildare.

Hojta så kan du få testa mina, har i lite olika storlekar. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka