Använder du alltid hjälm när du kör?

Sv: Använder du alltid hjälm när du kör?

Ja, alltid. Tror faktiskt inte jag har glömt den någon gång.

Ååå pinsamt får jag nog erkänna att jag är dålig på detta... :o
Men jag försöker tänka på det, ibland kommer jag ihåg det.

Jag bruk ha hjälm om det int är för kallt. Jag har fått en som int väger myck. Jag tyck int om att slarve med det men när det är kallt så blir jag kaller om öronen då har jag mösse eller sharlett.
Rut.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är bara 15 år men har blivit uppväxt med att man inte behöver använda hjälm när man kör, om man inte är på tävling.. :o Varför vet jag inte men så är det. Däremot använder jag ALLTID hjälm när jag rider. ;)

Var faktist en person som tävlade i landslaget i körning för några år sedan som var med om en körolycka... Personen i fråga körde över en sten har jag för mig och for av vagnen och skadade huvudet väldigt allvarligt... Jag vet att den dog ett tag senare, har för mig att det var sviterna av olyckan som gjorde att den dog... Så varför inte använda hjälm??? Men det är klart en del har ju inget nödvändigt innanför pannbenet så då har man ju inget att skydda...

Jag har varit dålig förut men då har jag kört gammelhästar som inte blir rädda för nåt i stort sett... Ja det finns nog inget som skulle skrämma de hästarna... Men nu har jag kört lite yngre ett tag och då använder jag garnaterat hjälm... Men nu spelar det ingen roll vilka hästar jag än har hjälmen är på ändå...

Alltid!

Var ju med om en krasch och efter det vet jag att det är rätt att ha hjälm, hade antagligen svimmat i diket utan hjälm, och hur hade det slutat då? Jag låg dessutom under skaklarna, och som tur var låg hästen still tills jag kravlade upp för att lossa honom från selen..
Ponnyn avlivades på plats och jag åkte ambulansen..

Snälla kuskar, använd hjälm!

Ja jag använder hjälm då jag oftast kör själv.
Om nån följer med brukar jag skynda mig (innan den personen tröttnat o ångrar sig :() så då händer det att jag glömmer hjälmen.

//L

läs artikeln angående hjälm eller inte i senaste numret av ridsport man tänker efter på en och två gånger!

Jag använder alltid hjälm när jag kör.

Måste motvilligt erkänna att jag är väldigt slarvig med hjälm när jag kör.

Ja, alltid. Använder för tillfället också säkerhetsväst, för jag har inget ryggstöd på min rockard och tänk om jag trillar baklänges, inte så roligt.

Ska skaffa ryggstöd till den för det är ganska obekvämt att köra med väst faktiskt.

ALLTID!!!
När jag kör, rider, tömkör!
Vill ju inte gärna avsluta karriären som grönsak om jag har ett så lätt sätt att slippa!
Min kompis fick skallen spräckt när hon tömkörde utan hjälm med en timmersax.. Låg nedsövd i över en månad, med respirator. Dom trodde inte att hon skulle klara det..Tog flera månader innan hon kunde fara till stallet igen, har nu fortfarande försämrad motorik på höger sida.. (Det var ca 5 år sedan det hände) Jag kan lova er att hon andvänder hjälm idag! Det är INTE värt det!
Varför inte andvända hjälm? :confused:

*knapplån*

Har aldrig använt hjälm vid körning förut å absolut inte vid tömkörning, men jag försöker nu att ändra mina vanor! Har fått hänga hjälmen på selen för att komma ihåg den, å nu ser jag ju att säkerhetsvästen också borde på...hoppsan! :crazy: Och vid tömkörning å allt! Det enda jag tänkt på är att jag skulle vilja ha stålhättor vid dresserandet av ardennern.....:o Inte för att han brukar trampas, utan för att jag har så himla ömma fötter....

Nä, bara vid travkörning och körning med griplastare.
När jag gick naturbruksgymnasium var det heller inget krav på hjälm vid körning, förutom trav då. Enda kravet var huvudbonad. Mössa, keps el nåt.
Man tyckte väl att det "passade sig" inte riktigt med hjälm.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Godkänd hjälm ska alltid bäras vid ridning och körning inom Svenska Ridsportförbundets verksamhet. Men det finns en hel del att tänka på...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka