Använda klicker tvärtom?

T

Tola

Det är så att jag har köpt en häst som blivit sed som en "gullig hundvalp" som ingen sagt emot. Han har inte gått med nån annan häst sedan han var föl och han har fått göra precis som han vill.

De saker han gör fel, måste man ju tillrättavisas. Men hittills har jag snärtat till honom när han gjort något fel, men det har inte funkat så bra.

Därför undrar jag om man skulle kunna använda en klicker fast istället för att den ska betyda beröm att man bara behöver klicka tillslut för att han ska förstå att det är fel?...

Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Använda klicker tvärtom?

Vad är det han gör fel då? Tycker du ska använda klickern till beröm, som den är menad till, förstår inte riktigt hur du ska göra annars? Alltså hur ska du få han att förstår att han gör fel?

Näe jag vet inte riktigt, tänkte om man kankse skulle kunna göra att klickern blev en dålig sak istället.
Jag kan inte handmata honom då han äter upp hela handen, han hugger efter den även om jag inte har nått i den. Antagligen har de förra ägarna gett honom godis från fickan när de tagit på honom grimman för den nafsar han efter hela tiden. De har också lärt honom "ett trick" (som de själva säger) nämligen att lägga upp benet på människans axel då ska han få godis, vilket innebär att nä han vill ha godis lyfter han benet högt..

då måste du få hästen att förknippa klicket med bestraffning. för att få hästen att förknippa klicket med något positivt så får den juh en godis för varje klick i olika miljöer för att den verkligen ska koppla att det är något bra. kanske man kan ge hästen en smäll före/efter varje klick och upprepa detta tills det har satt sig, men det är inget jag skulle rekommendera:crazy:
skulle nog köra ledarskapsövningar för att hästen ska acceptera mig som ledare och kanske komplettera det med klicker som positiv förstärkning när hästen gör rätt.
lycka till!

Okej, tack! Jag äger inte ens nån klicker men det är bara en tanke jag haft eftersom det känns dumt att slå honom när han gör något dumt.
Men tänkte bara höra vad andra tycker, eller om det var nån som provat att använda den fel eller hur man ska säga.

Jag läste i en av A Kurlands böcker om klickerträning att man kan använda ljud som negativ förstärkning. Men kanske inte klickern då ifall du skulle vilja börja träna med den sen? Det är ju alltid lättare att träna in ett BRA beteende som alternativ till det dåliga, än att träna bort ett dåligt.

Så här gjorde de i boken i alla fall:

Hästen i boxen (box med glesa liggande brädor som vägg).
De hade pallat upp halmbalar utanför och inne i boxen så det blev som ett bord.
Sen tog man en ryktskrapa i metall i ena handen och la en morot i ett snöre på halmbalen inne i boxen.
När hästen försöker ta moroten, rycker man undan den och SAMTIDIGT släpper ryktskrapan i betonggolvet.
Upprepa. Det bör inte ta många gånger innan hästen kopplar ljudet av skrapan - morot försvinner - DÅLIGT:devil:.

Just exempelhästen i boken var svår på att bitas vid rykt och övrig hantering, så så fort den visade antydan till att bitas, släppte de skrapan i golvet - hästen slutade. Till slut behövde de bara vicka lite på skrapan och låssas tappa den, för att hästen skulle skärpa sig.

Samma metod lär fungera bra på hundar och katter också.

Vad är det för häst och hur länge har du haft honom? Det tar tid att bryta och som du säger har han fått gjort som han velat innan, då måste du sätta upp tydliga gränser. Ut o gå, träna ledarskap. Är han så tiggig så ge inget godis, sällan jag ger mina hästar godis, jag berömmer med röst och smek och det funkar bra.

Vad är det för häst och hur länge har du haft honom? Det tar tid att bryta och som du säger har han fått gjort som han velat innan, då måste du sätta upp tydliga gränser. Ut o gå, träna ledarskap. Är han så tiggig så ge inget godis, sällan jag ger mina hästar godis, jag berömmer med röst och smek och det funkar bra.

Det är en 16årig fjording. Jag köpte honom i januari, men har hanterat han sedan september eller nått sådant. Visst ta de tid, men de märks ingen förbättring på vissa saker. Jag ger han inte godis däremot brukar jag använda knäckebröd eller morot när jag ska stretcha honom, men eftersom jag inte kan ge han från handen så släpper jag ner de.
Hade problem med att vara ute och gå med honom innan, men skaffade en repgrimma, den har gjort underverk! Testade att gå med vanlig grimma härromdagen men då trillade vi tillbaka... Så härdanefter så e det alltid repgrimman när vi e ute och går.

Okej, för jag brukar få "morra" på honom men det väcker inte hans uppmärksamhet om jag inte står inom räckhåll eller så... Men om man släpper en skrapa så kanske skapar ett obehagligare ljud.
TACK!

Ok, alla strävar efter att ha det så bekvämt som möjligt även hästar, så när han gör fel och du är säker på att han vet vad som förväntas av honom får du göra det så obekvämt som möjligt, inte slå osv, men tex ljud.

gör ledarskapsövningar!!

jag har haft problem med min unghäst som gärna körde över en när man ledde. Sätt på din häst repgrimma och långt grimskaft och ut och träna. Så fort hästen kommer för nära eller går för fort så stanna. Hästen ska stanna direkt, gör den inte det så få den att backa ex genom att snurra grimskaftändan och säga backa samtidigt som du drar lite i repgrimman eller trycker lätt på bogen.

Med mycket träning så kommer hästen stanna direkt när du stannar, om inte låt den backa någon meter. Hästen ska även kunna gå undan för dig. Trycker du på bakre delen av kroppen så ska den flytta undan, om inte gör samma sak, snurra grimskaftändan och säg flytta. Så fort hästen inte gör som du vill speciellt i vanlig grimma så låt den backa!

Om jag vore du så skulle jag inte ge den något i handen överhuvudtaget! Hästar äter i krubban eller på marken inte ur handen. Om du låter bli att servera i handen så kommer du kanske få bort frambenssparkandet också. Att stretcha hästen med hjälp av godis triggar den ju bara ännu mer att naffsa till sig godis. Jag stretchar inte min häst alls visserligen men hon mår bra ändå!:eek:;)

Jag har köpte en repgrimma som vi e ute och går , de funkar bra! inga problem alls (dvs när man har repgrimman)... Det är mer hanteringen inomhus som är problemet just nu.
Det är en gamal häst, som stått still större delen av sitt liv så hellst vill jag stretcha i den mån de går, men jag får inte med mig honom på de om jag inte har nått i handen. Såfort han gjort övningen rätt släpper jag moroten eller äppelbiten på golvet, ger han inte hur handen!!
Jag ger han bara arbetspassen annars får han ingenting.

jo fast ändå så lockar du ju honom med godis i handen! Eftersom det tidigare har betytt äta upp hela handen och sparka med frambenet så skulle jag inte locka med godis överhuvudtaget i handen.

gör samma sak med den vanliga grimman, så fort han inte är uppmärksam på dig så tvinga honom att backa. han ska då ex inte få syn på något gott på backen och dra ner huvudet för att äta, är han ute med dig så äter han när du vill och inte vill. Är det promenad dax som gäller så ska det gås rakt fram i lagom takt utan att få syn på det ena och andra på backen som är mer intresserande än ledaren som håller i grimskaftet.

det ligger nått i det du säger...

ja de e ju bara de att med den vanliga grimman e han inte lika snäll, prövade att ha den vanliga förr förra veckan eller nått å han stack, men jag hade springskorna på så jag "flög" med och vill väl påstå att jag vann den striden... han skämdes nog lite så resten av rundan gick bra... sedan dess har vi bara gått i padocken och varit ute och ridit.

träna träna och träna! :idea:

Att sticka iväg bara för att man har en viss grimma är absolut inte tillåtet! Då har hästen inte accepterat dig som ledaren överhuvudtaget utan kör bara över dig. kom ihåg att bestraffning ska ske på sekunden så skulle hästen dra iväg så där så är det ingen större ide att bestraffa när du väl får stopp på den då ser han bara bestraffningen som negativt när han stannade och tror då att det var fel att stanna.

Gå istället tillbaka åt motsatt håll den stack ifrån och fortsätt till ditt mål dit du tänkt gå från början. är det på hemvägen så vänd och gå tillbaka en bit igen. Känner du att hästen är på väg och blir lite ivrig så stanna den omedelbart och backa några steg så att den håller sig på sin plats. Min häst stannar omedelbart när jag stannar, om jag själv backar och smårycker lite i grimskaftet så backar hon direkt. Men detta är inget som håller i sig utan vi får träna varje dag på att komma ihåg reglerna, hon tar gärna över.

så som din häst som verkar ha fått göra lite som han vill tidigare är det extra noga att sätta tydliga gränser hela tiden om och om igen så att han inte försöker tränga sig ut ur ramen på vad man får och inte får göra. Använd mycket kroppsspråk också, sträck på dig när du ska få respekt, en häst i hagen som kryper ihop och hänger med huvudet och går och lunkar är inte ledarhästen. Rak i ryggen med bra hållning upp med huvudet och bestämda steg på HIT SKA VI! testa det brukar fungera bra;)

Tycker du ska använda klickern till beröm, som den är menad till, förstår inte riktigt hur du ska göra annars? Alltså hur ska du få han att förstår att han gör fel?

Man måste ju lära hästen att klickern betyder "BRA", klart att man kan lära in att den betyder "DÅLIGT/FEL" också.

Det gäller ju bara att få hästen att assossiera ljudet med någonting tråkigt istället för någonting bra?:idea:

Man måste ju lära hästen att klickern betyder "BRA", klart att man kan lära in att den betyder "DÅLIGT/FEL" också.

Det gäller ju bara att få hästen att assossiera ljudet med någonting tråkigt istället för någonting bra?:idea:

Mjo iofs men det låter iaf inte särskilt bra :crazy:

jag anser ju då att klickerträning är för hundar, hästar förstår kroppsspråk betydligt bättre än ett klickande ljud.

Hundar är också väldigt duktiga på att läsa kroppsspråk.

Det är ju inte själva ljudet som är grejen med klickern, utan VAD man kopplar ljudet till. Och att ljudet ALLTID är samma. Åtminstone jag har svårt att ALLTID kontrollera mitt kroppsspråk till 100%, och just eftersom hästar är så bra på att läsa det, kan det ju bli missförstånd då.:crazy:

Men man ska ju komma ihåg att klickern är ett hjälpmedel i inlärningen:idea:, när inlärningen är klar arbetar man ju med andra hjälper (röst,kropp) och beröm och eftergift.

Mjo iofs men det låter iaf inte särskilt bra

Det kan man ju tycka vad man vill om. Men det är möjligt att använda klickern som "bestraffning".

Själv föredrar jag dock att erbjuda hästen ett bättre alternativ så jag kan belöna det istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 263
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka