Använder ni?

K

krocko

Använder ni myggmedel på era hästar när ni rider? Hur är det med knotttäcke och skydd för ögonen på era hästar? Är det dags att börja nu eller? Vad "bör" man ha för saker?

Sv: Använder ni?

Jag har flugmedel och huva när jag rider. Jag kan inte rida utan huva nu på sommaren han blir jätteirreterad på djuren annars. Men hagen kan han minsann inte ha huva då kliar han av sig sin flughuva(har alltid undrat hur det är möjligt?), så då går det inte att ha flughuva på honom. Jag har inget täcke på honom.

Vid ridning: Nån flugspray av ngot slag, funkar utmärkt! Ingen huva dock men kanske skaffar en senare
I hagen: Flugspray där också innan hon går ut och sedan en sådan där med massa "trådar" som man sätter fast i grimman, på sommarbetet sen kommer hon få en riktig flughuva på sig

krocko skrev:
Använder ni myggmedel på era hästar när ni rider? Hur är det med knotttäcke och skydd för ögonen på era hästar? Är det dags att börja nu eller? Vad "bör" man ha för saker?
Vad då är det dags nu?
Antingen har man knott och mygg runt sin häst eller inte. Du kan ju inte bry dig om vad andra gör. Jag vet folk som har flera täcken på sina hästar när det är skitvarmt ute. Inte lägger jag på mina hästar täcken för det. Tänk själv.

Nej, jag kan inte tänka själv, så jag hoppas att någon smart person som du kan hjälpa mig!

när man rider: flug+myggmedel om det behövs, sedan bryter man av en lövruska ute i skogen om det trots allt blir mör mkt

i hagen: Massa flug+myggsprej innan hästen går ut. Inga grimmor på i hagen, så flyveil är inte möjligt, men vissa hästar har flughuvor

när jag rider o det är mkt "knytt o knott" ute använder jag flughuva o sprayar nästan hala hästen, smörjer skapet med hästsalva.

Jag har flugmedel (spray) på min häst och en flyveil fäst i tränset när jag rider. I hagen har han flughuva och så sprayar jag flugmedel på honom innan jag släpper ut honom i hagen. Brukar även kleta skillingarydsalva runt hovarna (mot fästingar..? Verkar fungera i alla fall..).

Så här ser tränset ut med flyveil:

Använder ett medel som heter hästdeo, funkar jättebra mot knott flugor och till viss del blinningar, är det mkt satyg i luften använder jag insektstäcke på den ena häster(buzz off, bucas). Den andra får skav av sådana. Flughuva både ute och på tränset. fyra ess, tjärsalva i mankammen är oxå bra mot knott.:D

jag försöker varje år att inte använda något flugmedel alls om det inte krävs.

min häst är inte sådär jätekänslig heller så det är skönt.

Han brukar få äta nån-ett par klyftor färsk vitlök efter ridning blandat med lite mat.
Och mellan bakbenen och på bogen och runt ögonen (inte för nära ögonen dock) brukar jag använda skillingaryd tjärsalva som luktar fan.

Vill inte att hästens egna "försvar" ska blir mindre som jag inbillar mig att det kan bli om man använder flugmedel varje dag och så.

Sedan vet jag med att många hästar är känsligare än andra och jag har tur som har en "tjockhuding" ;)
Fast nu är min häst hos fodervärd och hon får göra som hon själv tycker.

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam