anv av icke gdk hingst

Status
Stängd för vidare inlägg.

corzette

Trådstartare
Nu e jag igång igen med mina teoretiska frågor :)

Om jag äger ett sv hblsto som lånas ut på foder så blir fodervärden uppfödare till avkomman om fodervärden betäcker stoet.
(jo jag vet att det måste framgå i avtalet och i detta fall så är det så)...

Om den som då betäcker stoet använder sin egna hingst, vilket ju hade varit lagligt om det varit dennes sto, hur blir det vid foder ?
Det borde ju enligt mitt tycke vara lika lagligt att betäcka sto man äger/har på foder/leasar ?

Nån som vet ???
Känns lite jobbigt att behöva göra en försäljning av stoet för att slippa "det olagliga" ...

Sv: anv av icke gdk hingst

Hej.

Det måste vara exakt samma ägare till sto och hingst.

Avelsföreningarna har lite olika formuleringar för att undvika skenförsäljningar och liknande transaktioner för att kringå ägarskapet.

Grundprincipen är densamma, samma ägare (varaktig) till sto och hingst.
peråke

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 267
Senast: MaRomer
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 564
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Har jag lagen på min sida här? Jag sålde ett avelssto som var dräktig och skrev i kontraktet att fölet efter avvänjning vid 6 månader...
Svar
10
· Visningar
2 377
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka