Kirre
Trådstartare
Efter tre års letande till och från har jag äntligen hittat en sadel som passar både mig och hästen, förhoppningsvis, får jag väl tillägga. Har nog provat fler sadlar på henne än en annan gjort under hela sin hästkarriär. Stübben, Hubertus, Blyth Tait, Prestige, flera modeller och storlekar, Kieffer, Bates, Zaldi mfl mfl.
Fick tips om Globus för några veckor sedan och sprang av en slump på en och tog hem och provade. En Globus det blev!
Det blev trots mitt motstånd en helt ny sadel då en begagnad som passade inte gick att uppbringa. Nu till min fråga. Hur och vad ska jag göra med den nu i början för att få längsta livslängd på den framöver? Tänker främst då på inoljning, annan behandling. Vill inte använda den för mycket innan jag vet det så att jag inte får märken och annat på den som hade kunnat undvikas om jag gjort rätt från början.
En helt ny sadel i läder alltså, vad för föreberedelser behöver den?
/Kirre som nästa gav upp på att hitta en hoppsadel som passade.
Fick tips om Globus för några veckor sedan och sprang av en slump på en och tog hem och provade. En Globus det blev!
Det blev trots mitt motstånd en helt ny sadel då en begagnad som passade inte gick att uppbringa. Nu till min fråga. Hur och vad ska jag göra med den nu i början för att få längsta livslängd på den framöver? Tänker främst då på inoljning, annan behandling. Vill inte använda den för mycket innan jag vet det så att jag inte får märken och annat på den som hade kunnat undvikas om jag gjort rätt från början.
En helt ny sadel i läder alltså, vad för föreberedelser behöver den?
/Kirre som nästa gav upp på att hitta en hoppsadel som passade.