Äntligen! Sadelproblemet är löst!

Muninn

Trådstartare
Jag har prövat allt. Dressyrsadlar, begagnade islandssadlar, en bomlös som jag absolut avskydde!!! (Om man tog bort den jätteviktiga paden under, och tog "ur" bakvalvet, så var den bra. men då var det å andrasidan bara som en filt kvar... :devil: )

OCH NU ÄNTLIGEN HAR JAG HITTAT DEN! :bump:

En Wintec Feldmann av den nya typen, med flat seat, utbytbara koppjärn o luft i putorna. Den passar perfekt (det går ju dessutom att ändra), den är snygg, skön, ligger där den ska och var suverän att rida i.

och inte ens jättedyr! (en så pass bra lädersadel hade ju kostat skjortan).

Ni kan tänka er att jag är superlycklig nu. och det är Muninn också tror jag, han verkade himla nöjd idag iaf!

Vilken lyckodag! :rofl:
/maria!

Tyckte också sadeln såg bra ut. Det är en ganska lång(bred) kåpa över stigläderfästet, kanske det är reglerbart som på en del andra sadlar?

Jag antar att det är Wintecs vanliga koppjärn som man kan byta mellan, såvida de inte gjort ett ännu vidare?

Har "hört" att man kan banka ut järnen så att de blir vidare om det skulle behövas. Vet inte om någon provat. Jag har ridit i wintecen ett par ggr, skön, men jag skulle också vilja ha stiglädren lite längre bak. Det blir dock ingen katastrofsits, jag bifogar två bilder, visserligen snett framifrån, men man ser väl iallafall att det inte blir "Isländsk bonnasits" Bildbevis är ju kul.. Om ni kan bortse från mina spretande underskänklar och cykelstyregrepp om tygeln. Och alla andra tusen fel jag säkert gör ;)

Bild1
Bild2

Bred kanal under, hyfsat kort tror jag, (sits storlek 17,5 om jag inte missminner mig). Låg dock på en stor (islands)häst.. Såg vidare ut än genomsnitts islandssadeln vågar jag påstå.

Finns den med vanlig stoppning? Måste säga att jag är lite skeptisk till luftstoppning. För det första är det väl krångligt att få den omstoppad och för det andra tror jag faktiskt inte det är så himla bekvämt för hästen. Om luft trycks in på ett ställe så måste det ju komma ut på ett annat (kan ju liksom inte tryckas ihop som tex ull) och hur skönt är det tex att ligga på en luftmadrass?? Not!

Annars gillar jag Wintec, har en själv och det är kanon med syntet.

Vildvittra

Jag tror inte luften är speciellt stort problem. Den behövs inte stoppas om, eftersom luften inte trycks ihop elelr pyser ut elelr nåt annat dumt! :)

Tror nog det är rättså skönt, men jag vet inte, det är ju inte min rygg den ligger på...

Jo den är kort, och bred tunnel under.

Vi har det näst vidaste koppjärnet, funkar bra. men man kan säkert banka ut dem, om man är noggrann?!

Dessutom, himla smidigt att rengöra den.... tvål o vatten!

Ang. det där med att banka ut koppjärnen så är det tydligen inte så komplicerat att göra. Däremot gäller inte garatin om något skulle hända med bommen då. Sitter i en knepig sits själv. Har en Wintec Isabell som jag avgudar, den är så skön att rida i. Har det bredaste koppjärnet nu och det är alldeles för litet för min häst. Vet inte om man vågar banka ut koppjärnet eller om man blir tvungen att köpa ny sadel helt enkelt...

Banka ut järnen är ingen hitt. Wintec har en ny sadel, wintec wide, med ännu vidare järn till(men den är inte lika skön som isabellen :love:)

När man byter koppjärn så ändras formen på bommen, ju vidare järn= desstå mer bananformad blir bommen :crazy:

Jo, jag läste om Wintec wide här på buke häromdagen. Inte hört talas om att det finns en sådan förut :) Har ringt till ridsportaffären, de kommer nog ut nästa vecka nån gång och provar en sådan på min Breki :) Den ser inte hälften så skön ut som Isabellen... :crazy: Men det viktigaste är ändå att den passar hästen bra tycker jag.

Var finns denna supersadel??? Kan vara lösningen på alla mina problem.. 40cm anläggingsyta, 107grader bred häst + bananrygg.... :( Ska köpa häst efter sadel nästa gång... :)

Jaha Muninn, vad tycker du och hästen om sadeln nu, när du haft den en tid?

Är nyfiken i en strut ;) då jag funderar på en likadan.

Om hästen är bananformad borde man väll kunna banka ut ett järn och sätta i en vanlig wintec, dom blir ju ganska bananiga då.
Om hästen har en normal rak rygg borde wintec wide vara bättre. Vet inte vart dom säljs men mejla wintec och fråga. Dom svarar på några dagar :)

Hejsan!
Känner igen mig i diskussionen, är en mkt nöjd Wintec 500 dressyr-ägare! Men för att bli nöjd var jag tvungen att låta tillverka ett extrabrett koppjärn (130 grader!)... Som tur så passar ändå bommen på min häst! Fördelen med att tillverka ett helt nytt koppjärn är ju den att man slipper banka sönder originalet, om nu man skulle behöva utnyttja garantin på bommen. Livstidsgaranti = bra hållbarhet! Tycker bommen verkar tåla utan problem att man vidgar den.

Jag känner killen som tillverkar vidare koppjärn om intresse finns, han tar 400 kr för dem. Ser minst lika fina ut som originalet! Du kan helt välja vilka grader du vill ha på det... :)

Är du säker på att garantin fortfarande gäller då? Min sadelmakare menade på att så fort man gör koppjärnet vidare än det vita redan är så gäller inte garantin eftersom sadeln inte är testad av Wintec med vidare koppjärn än så. Jag vill så gärna ha kvar min Wintec Isabell, tycker den är sååå skön. Men hästen är alldeles för bred för sadeln som det ser ut just nu :/

Jag ÄLSKAR den :love:

Den glider väl lite lite framåt just nu, men det är för att min lille gubbe har fått en viss päronform på buken... *hrrrm* Men det håller på att åtgärdas.

Nej, jag tycker att den är ofantligt skön, Muninn gillar den (han står ju blixtstill när man sitter upp numera!), och när jag nu fått fast "knäklossarna" (fick inte med dem först...) sitter man ännu bättre. Den är ju av den flata modellen också, så man sitter inte lika "fast" som i en dressyrsadel... Tycker inte alls att den sätter en i stolsits heller.

Så summan av kardemummen är att vi är jättenöjda, båda två... Och så är den ju SNYGG också! :D

Tycker han har blivit bättre i ridningen också, men det riktiga eldprovet blir på Vaengurs sommartävling 21 augusti.... Läskigt...

Lycka till med sadelköpet!

Och förresten, jag har det röda koppjärnet på honom, och han är ändå rättså bred. Men det finns tydligen en "koppjärnskarta" att köpa. Som man lägger över hästens rygg och sen ser man vilket koppjärn man ska ha. Ett sådant skall införskaffas för kontinuerlig kontroll!

Godnatt o sov gott på er

/Muninn&ia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka