Äntligen höglöp

Gnist

Trådstartare
En lyckad parning med lång hägning efteråt gör att jag hoppas få se resultatet under den första delen av v 49 :banana: :bump:
a060.gif


Sitter just nu i telefonkö för att boka in ett ultraljud på tiken, så att jag får veta om jag kan anmäla henne till Hund2006 eller inte :crazy: :confused: :crazy:
 
Sv: Äntligen höglöp

När jag läser sådana här trådar kan jag inte låta bli att inflika med lite avelsfrågor......jag vet ju att du har en hel del erfarenhet när det gäller avel :D

Jag har hört att tikar ofta får senare höglöp när dom haft valpar tidigare. Kan detta stämma?

Jag har ju vid vovvens nästa löp tänkt para henne. Det är då mycket troligt att jag måste åka en bra bit till hanhunden. Skulle gissa att det minst blir 50mil enkel resa. Skulle inte bli förvånad om det blir upp emot 130mil :eek:
I alla fall så känns det ju då som om man vill vara säker på att hon verkligen är i höglöp när man far iväg. Jag vet dom som varit till vet och gjort nått test där och vet har sagt att tiken är i höglöp, men hon har ändå inte tagit emot hanen förrän några dagar senare.

Förra gången satt min tik ihop med hanen på 13 och 15 dygnet. Kan man gå efter de eller......:confused: är lite fundersam på hur jag skall göra!
 
Sv: Äntligen höglöp

Ta progesteronprov (blodprov) på tiken om du ska resa långt. Lita inte på utstryk.
 
Sv: Äntligen höglöp

Ingen av mina tikar har fått försenat höflöp efter valpning, men hur det ser ut rent generellt vet jag inte.

Håller för övrigt med KickiH om rekomendationen att kolla hormonhalten på tiken innan du åker, om det inte är så att du ska lämna tiken hos hanen?
 
Sv: Äntligen höglöp

Ja det är utstryk som dom jag känner gjorde och det stämde inte alls!

Ok när skall detta blodprov tas? Ungefär när jag tror hon börjar vara i höglöp? Visar då blodprovet vilket dygn hon är i höglöp eller visar det bara om hon är det eller inte just för dagen? Hur fungerar det?

Jag min lilla fjant har väldigt svårt att lämna ifrån mig min pärla till främmande människor så jag kommer givetvis att följa med henne:angel:
 
Sv: Äntligen höglöp

Håller tummarna för att det blir smått!:banana: :banana:
 
Sv: Äntligen höglöp

Det får du nog kolla upp med veterinär, för jag har aldrig gjort det med mina tikar :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 051
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp