Hoarfrost
Trådstartare
Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. Däremot, står det, är det inte farligt att prova - men då måste man läsa på mycket och lära sig mycket om näring iom att det är en strikt kosthållning.Jag lyssnade på en intressant podd dag, Foodpharmacy om bla kost och sköldkörtelsjukdomar. Där tog de även upp träning för oss som har dessa sjukdomar, att vi inte ska ägna oss åt träning som ökar på stressen i kroppen. Dvs träna yoga, simning, långsammare promenader och sådant, eftersom mkt med Hypo och Hashimotos som jag har, är kopplat till stress.
Jag kände att jag dog lite, eftersom jogging är min grej och yoga tamefan är det Inte (jag blir lugn av att bli trött, jag blir tvärtom stressad av andningsövningar och fokusbaserade grejer)
Promenerar gör jag redan 1-3 tim/dag eftersom jag har hund. Blir ju mindre promendtid de dagar jag joggar men i snitt rör jag mig 1-3 tim/dag. Och nu ska hästen sättas igång igen så det knaprar ju också på tid för promenad/jogging även om det är en form av rörelse det med.
Det handlade även om AIP, autoimmun kost. Det känns klokt att göra en sån återstllning av koppen för att sedan återintroducera livsmedel igen. Men för mig som inte äter kött/fisk/fågel innebär det att jag inte kommer kunna äta protein alls? Ägg och nötter ska tydligen inte heller ätas enligt AIP. Suck. Känner mig irriterad idag.
Träningsmässigt har jag gått med hunden 1,5 tim. Ska sedan iväg en sväng på em så det innebär 30 min promenad till. Och sedan tänkte jag göra nåt sorts Sandra Friberg pass här hemma strax när min brunch sjunkit ner....
Kan du inte få i dig tillräckligt med proteiner på en sån kosthållning kanske det inte är för dig.