Antal timmar själv?

Red_Chili

Trådstartare
Det snackas mycket om hur många timmar hundar som max bör vara ensamma hemma, men jag har inte sett dessa diskussioner om katter.
Hur länge är era katter hemma ensamma?
Hur mågna katter har ni?
Inne- eller utekatt?
Vad tycker ni att är okay, som max att en katt är ensam?

Sv: Antal timmar själv?

Hur länge som är OK varierar nog från individ till individ. Vuxna katter sover ca 16 timmar om dygnet och iaf mina katter anpassar sina vakna timmar till den tid jag är hemma och är igång.

Jag pluggar och jobbar extra vilket innebär att jag ibland bara är borta 2-3 timmar, men ibland kan jag vara på skolan 4-5 timmar, komma hem för att käka och ge katterna mat för att sedan jobba i 5 timmar. Det funkar bra hos mig. Jag har just nu 3 vuxna katter och 3 kattungar, alla är innekatter.

Ibland kan det bli 12-13 h pga att jag jobbar. Få gånger kan jag lämna dom nått dygn ensamma, men det handlar om enstaka gånger/år.

Jag har 2 st,skulle aldrig ha en ensam om jag jobbar mer än halvtid.

Båda rena innekatter.

Jag åker i bland i väg ett par tre dagar och morsan åker då hemom mitt och matar kisarna med order om en stunds kelande. (båda är innekatter)Det går ingen nöd på dem när de är två. När jag under en period bara hade en så var jag inte glad att lämna kisen själv,(inte hon heller) hon satt alltid ock väntade i fönsret då på att man skulle komma hem och skrek sen som en tok!

Då katter och hundar inte är sama slags djur och inte har sama slags flock klänsla kan man inte klassa dem lika dant. Katter är mycket mer självständiga.

Senast ändrad av en moderator:

Våra katter (2 st) är ensamma ca 10 h/dag under vanliga arbetsdagar. men jag vet ju att de sover nästan hela den tiden, det märker man ju på helgen. Efter frukost går de och lägger sig och sover tills det att vi skulle ha kommit hem från jobbet igen.

Enstaka gånger får de vara ensamma i upp till 1,5 dygn, men då har jag dåligt samvete...

jag vet att de inte har samma flock-känsla som andra djur (ex hundar) men vet även att min katt är vaken stor del av dygnet trots att hon är vuxen. Om hon varit ensam länge, låt oss säga nästan en hel dag, då skriker hon. Har väl visserligen något att göra med att hon då är helt ensam, men ja, hon vill ha sällskap.

Jag har två innekatter, kullsyskon som hänger ihop som ler och långhalm. Som längst är de ensamma ca 10 timmar och då tror jag faktiskt att de sover mesta delen av tiden. Känns bra att ha två så de har sällskap av varandra.

Om vi har åkt bort över en natt så har vi bett en granne titta till dem med jämna mellanrum.

//aemaria

Jag skulle inte lämna mina katter ensamma mer än 24 h. Det har hänt några enstaka ggr. Annars är de inte ensamma så jättelänge på vardagarna just nu, 2 h ungefär =P

Min katt sover när jag inte är hemma och leker och kelar när jag är där... hon är själv 5 timmar på fm och 3 tim på em, därimellan är jag hemma på lunch 3 tim... skulle i nödfall kunna lämna henne själv från tillexempel lördag fm till söndag em om jag åker på tävling och inte kan skaffa "kittysitter" :p men hon verkar inte lida av hur det fungerar vardagligen...

Mina kan bli ensamma lite för långa perioder i mina ögon denna sommar. Jag har arbetat dubbla jobb, och denna helgen som kommer blir min sista på det ena ställat. Självklart blir det då mastodontkrock på jobben :crazy:
Jag jobbar 16.15-21.15 på det ena stället. Börjar sedan 21.30 på det andra stället och jobbar till 07.00. Så blir det tre dagar i följd nu. Två gånger tidigare har det inträffat i sommar, och Jag tycker det blir länge.. men, de är tre stycken och har varrandra :D
(Min syster är förhoppningsvis också hemma emellanåt i helgen ;) )

Har en innekatt som bor hos mina föräldrar. Är kattvakt ibland när de är på semester och då tittar jag till honom med intervaller om 12-24 h. På den tiden han bodde hos mig hände det några gånger att han fick vara ensam ca. 24 h. Han klarar det utan problem om han har tillgång till mat och vatten. Visst blir han glad när man kommer tillbaka, men det går absolut ingen psykisk nöd på honom att vara ensam.

Mina katter är ensamma hemma då jag är på jobbet. Det kan variera mellan 6-8 timmar.
De brukar vilja gå ut samtidigt som vi åker till jobbet. Man kan i stort sett ställa klockan efter dem. Sitter så snällt och fint vid dörren efter frukosten.

Den gamle går ute på nätterna och sover inne på dagarna. Lilltjejen går efter vår klocka.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Om en vecka är vi bortbjudna över helgen. Min man vill åka men jag tycker inte katterna är redo att lämnas ensamma än. De kommer då ha...
Svar
13
· Visningar
1 858
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 264
Senast: Eva S
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 232
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar