Antal timmar själv?

Red_Chili

Trådstartare
Det snackas mycket om hur många timmar hundar som max bör vara ensamma hemma, men jag har inte sett dessa diskussioner om katter.
Hur länge är era katter hemma ensamma?
Hur mågna katter har ni?
Inne- eller utekatt?
Vad tycker ni att är okay, som max att en katt är ensam?

Sv: Antal timmar själv?

Hur länge som är OK varierar nog från individ till individ. Vuxna katter sover ca 16 timmar om dygnet och iaf mina katter anpassar sina vakna timmar till den tid jag är hemma och är igång.

Jag pluggar och jobbar extra vilket innebär att jag ibland bara är borta 2-3 timmar, men ibland kan jag vara på skolan 4-5 timmar, komma hem för att käka och ge katterna mat för att sedan jobba i 5 timmar. Det funkar bra hos mig. Jag har just nu 3 vuxna katter och 3 kattungar, alla är innekatter.

Ibland kan det bli 12-13 h pga att jag jobbar. Få gånger kan jag lämna dom nått dygn ensamma, men det handlar om enstaka gånger/år.

Jag har 2 st,skulle aldrig ha en ensam om jag jobbar mer än halvtid.

Båda rena innekatter.

Jag åker i bland i väg ett par tre dagar och morsan åker då hemom mitt och matar kisarna med order om en stunds kelande. (båda är innekatter)Det går ingen nöd på dem när de är två. När jag under en period bara hade en så var jag inte glad att lämna kisen själv,(inte hon heller) hon satt alltid ock väntade i fönsret då på att man skulle komma hem och skrek sen som en tok!

Då katter och hundar inte är sama slags djur och inte har sama slags flock klänsla kan man inte klassa dem lika dant. Katter är mycket mer självständiga.

Senast ändrad av en moderator:

Våra katter (2 st) är ensamma ca 10 h/dag under vanliga arbetsdagar. men jag vet ju att de sover nästan hela den tiden, det märker man ju på helgen. Efter frukost går de och lägger sig och sover tills det att vi skulle ha kommit hem från jobbet igen.

Enstaka gånger får de vara ensamma i upp till 1,5 dygn, men då har jag dåligt samvete...