Antal mål/dag

Ainon

Trådstartare
Hur ofta tycker ni valpar resp vuxna hundar ska få mat?

Har hört alltifrån att valpar ska ha 4 mål mat till 4mån, sedan 3mål till 6 mån och sedan 2 mål vid 10 mån och det resten av livet till att valpar ska ha 3 mål upp till 4 mån 2 mål upp till 6 mån och sedan 1 mål fram till 1 års ålder och efter 1 år även gärna en dag utan någon mat.

Vissa som säger att hunden äter fortare och för att tillgodogöra sig näring behöver många mål medans andra säger att hundens matsmältningsssystem inte är anpassat för att behandla mat ofta.

Så vad tycker/gör ni?

Sv: Antal mål/dag

Upp till ca 1 år har jag alltid gett mina valpar lite morgon, middag och kväll. Sen när de blivit äldre, en gång om dagen, i regel på eftermiddagen då vi själva åt.

Jag har min hund på fri tillgång och hoppas att jag ska kunna ha nästa hund på fri tillgång också. Han får äta när han vill (oftast när vi gått och lagt oss) och blir en glad och tillfredsställd hund och husse och matte slipper bli frustrerade över att han inte vill äta när maten serveras.

Jag skulle säga ditt andra förslag. Har man en arbetande hund är det bäst med en måltid/dag eftersom prestationen är maximal ett dygn efter mat. Vi har alltid gett de vuxna hundarna mat en gång om dan.

Jag ger inte efter rekomendationer, tycker det är bättre att gå efter individen. Jag ger efter hur min hund äter. Hon fick 4 mål om dagen väldigt länge. Sålänge de inte blir tjocka och äter så ska de ha mat ofta tycker jag.

Sen gick jag ner till 3 gånger dag för att hon inte åt mitt på dagen och bara någon vecka senare till 2 ggr/dag. Hon är nu 7 månader och äter väldigt dåligt förutom på kvällen då jag ger henne mest mat, så varför ge henne ofta bara för att, när hon ändå inte äter? Skulle hon ha ätit 4 mål fortfarande hade hon fått det.

Min vovve får 4 gånger per dag. Han gick från 2 ggr till 4 när han bodde med en annan hund som behövde äta lite och ofta, sen när jag tog över honom så försökte jag gå ner till 3 ggr per dag, men han blev jättehungrig och kastade sig över allt han hittade ute... Jag tragglade några månader, men det blev inte bättre så nu äter han 4 ggr per dag igen och verkar trivas bra på det. Dock äter han mindre portioner lunch och em eftersom det är lättare att anpassa promenader och så då.

Min åsikt är att man får se till vilken individ man har. Att hoppa över maten ibland tror jag inte på då hundar mår bra av regelbundna, fasta rutiner.

Mina tidiager hundar har alltid ätit 2ggr/dag. Nuvarande äldre und var dock lite dålig i magen men mådde bättre av att äta tre gånger/dag.

Så i dagsläget får båda mina grabbar mat 3ggr7dag och fungerar bra med det.

Min får 2 ggr/dag just nu. När jag gick ner till det fungerade rumsrenhetsträning plötsligt mycket bättre! Det var inte lönt att försöka få henne att äta 4 ggr/dag heller för den delen. Men 2 fungerar utmärkt! :)

Min får mat fyra gånger om dagen. Om jag skulle dela upp det på två så skulle hon få ont i magen.

Jag har alltid givit mina hundar 4mål upp till 4mån, 3mål upp till 6mån, 2mål resten av deras liv(fast jag har ju ökat på mängden efter vikten på hunden) + att de kan få lite matrester tex. ris, pasta, korv.. :smirk:

Bra minne men kort....
När min yngsta kom hem åt hon kl: 6, 12, 6!
Det dröjde inte sådär jättelänge innan jag gick över till två ggr per dag, tror det var vid fem, sex månader!
Nu får båda en gång om dagen då lillan åt så dåligt på frukosten plus att magen verkade vara i olag:crazy:
Allt det har ordnat sig nu iomed övergången till 1ggr/dag:)

Någonstans mellan fem och tio..
Det beror på om vi tränar eller inte på kvällen:)

Mina föräldrar hundar får mat morgon och kväll, kl 6 på morgonen säger tiken till att hon är hungrig och vill ha mat, sen går hon och lägger sig igen (vill inte gå ut då), samma sak på kvällen kl 6 vet hon att det är matdags och talar tydligt om att det är dags om vi inte har koll på klockan. Det skulle inte gå att hoppa över en dag, hon skulle svälta ihjäl. Hanen hänger på henne men om det bara är han hemma är han inte så noga med tiden.

lapphunden som nu är 3år har alltid haft fri tillgång, då han inte åt maten när vi stälöde ner den när han va liten, han har alltid skött det där jätte bra, förutom efter att vi kastrerade honom, då fick vi blanda ut med light med det funkade iaf. men när vi skaffade schäfervalpen (en väldigt hungrig sak) så har vi fått ransonerat upp lapphundens mat för att inte schäfern ska äta upp det. Valpen får iaf mat 4ggr om dagen och han är 4 mån. ska fortsätta så nån månad till, sen dra ner till 3, sen två ggr när han är lite större. lapphunden får nu mat morgon och kväll, men han äter knapt något på morgonen. Så han får det mesta på kvällen. Kan ju inte tvinga i honom mat, litar på att han äter när han är hungrig ;)

Att hoppa över maten ibland tror jag inte på då hundar mår bra av regelbundna, fasta rutiner.
Jag har hört/läst för länge sedan om någon person som hade gjort undersökningar på det där. Han hävdade stenhårt att hundar behövde fasta då och då eftersom deras matsmältning är anpassat till detta. Huruvida det stämmer eller ej har jag ingen uppfattning om. Man kan ju tycka att det låter rimligt, men det finns ju alltid argument för allting här i världen.

Förresten, om man inte ger mat en dag i veckan, alltid samma veckodag, så blir ju det rutin. Eller hur?

Mina hundar har fri tillgång på mat. De har haft så sen de var unga, hos sin uppfödare. Och fick fortsätta med det här. De är väldigt fina i hull och päls. Så de reglerar det där bra själva.

Mina förra fick mat två gånger per dag, morgon och kväll.

Jag brukar alltid ge 3 ggr/dag som små valpar, och sen gå över till 2 ggr/dag när dom visar att det blir bra så. Bryr mig inte om ålder alls alltså.

Mina två nuvarande hundar har fri tillgång, och dom är jättefina på det.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när nya valpen kommer dock, men jag börjar nog med uppdelade mål ett tag, och ser sen om den också kan hålla koll själv som lite äldre. Dock vill jag se till att han får i sig allt han behöver när han växer som mest.

min får 3 ggr om dagen. men han brukar inte äta upp allt på en gång så han har i princip fri tillgång.

Min valp har fri tillgång. Tycker det är bäst då han själv kan reglera hur mycket han vill och behöver äta. Detta förutsatt att han äter som han ska och inte tappar i vikt eller blir för tjock såklart... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka