Antal dygn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare arabia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 430

arabia

Trådstartare
Har ställt frågan förut men eftersom jag lider av demens så är jag glömsk.

Hur många dygn är en "normal" dräktighet?

Mina 2 har idag gått 209 resp. 170 dagar (shettisar)

Sv: Antal dygn

335 dagar enligt tabellen jag har för alla utom ardenner som ska gå 333 dagar.

Oj jag har räknat 330dygn, trodde de var så :P

Men ja många är olika, vissa räknar på 330dygn och andra 335dygn

Jag räknar på 330 dygn. Har för mig att jag någon gång läste att ett stoföl i genomsnitt föds efter 330 dygn och hingstföl efter 332 dygn.

/AFF

det normala för mitt ena sto är i snitt 370 dagar :angel:

Jag har läst i boken att ha föl attd et är 330 dagar dem går:)

kl

Jag har hört att fullblod oftast går längre så att jag ska räkna med 345 .
Kan det stämma? Blir osäker nu att jag satt ett "för sent" datum. Kommer ju självklart att ha stenkoll tidigare så att jag ser när det börjar vara dags men jag vill ju gärna räkna rätt på antalet dygn så att jag är någorlunda i rätt tid i min egen hjärna :angel:

Det skiljer ju trots allt 15 dagar på 330 dgr och 345 dgr, hela två veckor...

Vad säger ni? Brukar fullbloden gå längre?
Hon är dessutom förstagångssto, är det något som inverkar?

Det är riktigt spännande, det är en riktig vilde där inne:angel:. fast det börjar ju bli en himlans massa känslor nu när det är så pass nära. Eftersom att det är första gången för både henne och mig så blir ju varje liten förändring på henne stor med många frågor :idea:

Om du kan engelska sa läs den här rapporten,

http://www.befred.org/pages/example.htm

Utdrag.
"The mean gestation length overall was found to be 345.17 :!: 0.19days (Standard Deviation: 12.624). The range of gestation length across all the data was found to be 248-450 days. The mean gestation length in this study has proven gestation length to be longer than was previously thought in the Thoroughbred industry."
Information on 4,500 mares was obtained from Weatherby's Ireland.

Detta stämmde väldigt bra med mitt sto. Hon gick 340 dgr + 4 dygn.

Detta med dagar är intressant, för i de engelsktalande länderna som Melynda redan skrivit anser man att stoet är dräktigt i 340 dagar, men att allting mellan 320-370 dagar är normalt.

Jag skulle vara intresserad av att veta vad arab-världen hade för datum. De måste ju vara de som har avlat på häst längst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 253
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka