Ansvar vid ev. olycka?

kardemumma

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderator flytta den...

Ska förmodligen ta över en kompis häst till sommaren och blev och fundera på detta med försäkringar. Hästen är ett gammalt varmblod och har inget värde i sig (förutom personligt såklart) så jag har inga planer på att försäkra hästen om den inte redan är det. Men då undrar jag hur det funkar om hästen t.ex. skulle orsaka personskada eller olycka, vem blir då ansvarig? Går det på min hemförsäkring? Ägarens?

Försökt söka i gamla trådar men inte hittat, om jag missat får ni gärna länka!

Sv: Ansvar vid ev. olycka?

Sveland Horse eller Agria Incident kan ersätta vissa personskador som hästen orsakar om hästen är försäkrad där. Annars får du kolla din hemförsäkring om du har någon ansvarsdel där som möjligen kan täcka.

A

Nån Sveland Horse hittar jag inte på deras hemsida... Men dessa gäller väl endast om hästen är försäkrad hos dem? Min fråga var hur det blir om hästen INTE är försäkrad. Vad gäller hemförsäkring står den på sambon, hur sjutton blir det då? Känner att jag får ringa försäkringsbolaget imorrn... :grin:

Det blir nog till att ringa försäkringsbolaget och fråga. Får du några svar här så är det nog i bästa fall kvalificerade gissningar.

Olika försäkringsbolag har så olika villkor i sina försäkringar så att det är omöjligt att svara på din fråga ifall man inte vet exakt vilken försäkring det handlar om. Och ifall du berättar det så måste det ju till att någon här har exakt samma försäkring och kan villkoren eller kanske jobbar på bolaget ifråga.

Jaa det är väl så. Ska ringa försäkringsbolaget där vi har hemförsäkringen och börja i den ändan.

Olycksfallsförsäkring på människor är väl ett måste i alla fall?
Jag tror det ska finnas en försäkring som även täcker eventuella medryttare (min fd. hästägare sa att jag som medryttare var försäkrad genom henne/hästförsäkring om något skulle hända när jag hade hästen)

Sedan får du väl komma överens (skriftligt) för vad som gäller när andra rider...

För att täcka personskador så måste du nog ha en försäkring för hästen typ som agria har i agria incident. Däremot om din häst rymmer till grannens trädgård och förstör den så är det ansvarsförsäkringen, också kallad drulleförsäkring som man kan teckna ihop med hemförsäkringen som går in och täcker. Den ingår alltså inte alltid i hemförsäkringen utan man måste teckna den också.

Det finns däremot inget som säger att du måste ha en försäkring som täcker om någon blir skadad av din häst om inte stallet du står i kräver det. På ridskolor är hästarna ibland oförsäkrade helt och hållet eftersom det blir för dyrt att ha alla försäkrade och alltså blir billigare att betala veterinärvård ur egen ficka.
Den som hanterar och rider hästen får alltså ha en egen olycksfallsförsäkring som går in och täcker vid en olycka. Det finns alltså inget som säger att du måste ha försäkring men visst skulle det kännas bättre att ha en om olyckan skulle vara framme. Om du inte tar någon försäkring så var noga med att upplysa dem som hanterar hästen att all hantering sker på egen risk.

Hittade på Svelands hemsida - om du går på häst och sedan t.ex Favorit så kommer det upp en text att det ingår personolycksfallsförsäkring. I spalten till höger så står det Horse villkor.

Men du har rätt i att det gäller bara om hästen är försäkrad i Sveland.

A

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 837
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 670
Senast: mumin
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag... 2
Svar
29
· Visningar
2 992
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025