Ansvar vid avel

Snuffsan

Trådstartare
Hittade den här notisen i lokaltidningen. Artikel

Det gör mig något fundersam. Så här står det:

"Miljökontorets beslut att utdöma vite om en hästuppfödare inte kan dokumentera att avelsdjur är fria från ett visst sjukdomsanlag har överklagats. Uppfödaren anser att deras ansvar bara gäller en hingst. Den hästen är redan testad fri från sjukdomsanlag. De stoägare som låter betäcka sina djur får själva ansvara för att anlagen inte sprids vidare av stona, är hästuppfödarens inställning.

Miljökontoret beslutade om vite på 5000 kronor för varje fall av avel där hästuppfödaren inte kan visa upp tillfredsställande dokumentation. Beslutet grundades på att djurskyddsmyndigheten inte tillåter, eller ens anser acceptabelt, att avla på djur med gener som kan medföra att avkomman dör vid födseln eller strax efteråt.
Hästuppfödaren invänder att djurskyddsföreningen inte har informerat rasföreningen. Det innebär också problem att införa en förändring mitt under betäckningssäsongen som varar från april till juli."

Jag håller ju inte på med avel, så jag funderar bara på om det stämmer att hingstägaren är ansvarig för att stona som kommer är fria från ärftliga sjukdommar. Är det så överlag eller är detta kanske någon speciell sjukdom det gäller?

Sv: Ansvar vid avel

Detta fallet gäller en speciell sjukedom om jag inte tar fel på "fall". Det gäller väl paintaveln och sjukdomen med fölen som föds helvita och föds med dödliga fel? Kommer inte ihåg namnet...

Men är det speciella regler för den rasen då?
Eller gäller det överhuvudtaget att hingstägaren ska ta ansvar för stonas bärande av sjukdommar?
Borde det vara så och var går gränsen i så fall?

Vad gäller inom hbl så har hingstägaren inget ansvar för stonas förärvande i alla fall.

Det är som jag förstår en speciell regel för den sjukdomen (nån som kan namnet, white ...). Det krävs att både hingst och sto bär på detta anlaget för att det ska gå vidare till fölet och om som jag tror i detta fallet; hingsten bär på anlaget så då gäller det att vara 100 säker på att stoet INTE bär på anlaget.
Man kan tycka att stoägaren borde kolla upp sitt sto och inte chansa på en sådan betäckning annars.

Men det står ju att den är testad fri från sjukdomsanlaget??

Leathal white??

Tack, det heter det!

Och det står ju faktiskt att hingsten är testad och friad, missade det. :) Jag tror ändå att det är den sjukdomen det gäller i artikeln, varför de beslutat som de gjort har jag ingen aning om...

Snuffsan skrev:
Precis. Är hingsten fri så kan det ju inte vara deras ansvar. Eller?

Nej, jag håller med dig! Ska hingstägaren ta ansvar för stona som kommer så lär det bli svårt att hitta hingstar till allmän avel.

Ja,jag tror också det,men det kan ju knappast läggas på hingstägaren att stoägarna ska följa sina åtaganden tycker man..

"Miljökontoret beslutade om vite på 5000 kronor för varje fall av avel där hästuppfödaren inte kan visa upp tillfredsställande dokumentation"

Det kan ju bli snordyrt för hingstägaren! Speciellt om det döms vite i efterhand för ston som redan varit där i år.

Jag tycker hela historien är konstig. Som Pooh säger, det blir nog svårt att hitta någon som vill hålla avelshingst då.

Detta hittade jag på www.paint-info.se " Det är idag förbjudet att avla med alla djur med letala anlag enligt svensk lag, men ett 70-tal uppfödare och paintägare jobbar med att försöka få till en dispens för bärarna av de recessiva anlagen, dock under kontrollerade former så att inte två bärare korsas. Detta avelsförbud finns bara i Sverige."

Anledningen till att hingstägaren får vite är att han som hingsthållare är skyldig att kontrollera att det finns dokumentation på att både hans hingst och de ston som betäcks med hingsten är rena från de letala anlagen så att de ej förs vidare. Hingstägaren har inte något ansvar för stona i sig, men han har ansvar för att han hingst inte betäcker ston med letala anlag. Det gäller alltså inte för ärftliga defekter som inte är letala. I vissa raser vet man att det finns individer som är bärare av letala gener, individer av denna ras ska då testas för att få verka i avel.

Overo Lethal White heter väl anlaget? Det förekommer tillsammans med overoanlaget - overo är väl bukskäck om jag inte missminner mig :p

För övrigt så tycker jag nog att man lite kan tolka in i domen att hingstägarna kanske borde ta ett lite större ansvar för vilka ston som betäcks. FLER hingstägare borde titta längre än till plånboken innan de tar emot alla ston av honkön till sina hingstar...
(jadå, jag har själv begränsning... min hingst betäcker INTE ston med defekter som bevisligen är ärftliga)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka