Ansvar som hundägare vid skada...

HannaZ

Trådstartare
Jag undrar vad som gäller om en hund skadar en annan hund. Är man som ägare då ersättningsskyldig?

Vår lilla hund blev idag biten av en schäfer och fick sys på djursjukhuset. :cry: Förutom att han troligen har fått psykiska men för livet så gick kalaset på över 3000 kr. Efter ersättning från försäkringsbolaget landar det nog på ca 2000kr (om inget tillstöter).

Någon som vet?

/Hanna

Sv: Ansvar som hundägare vid skada...

Ja, ägaren till hunden blir skyldig att ersätta skada den gjort oavsätt orsak till varför den uppstod.

Strikt hundägare ansvar gäller. Alltså ska ägaren till schäfern stå för din hunds veterinärvårdskostnader. Tror t o m att du kan få ersättning för psykiska men.
Denna tråd hör nog hemma på hund.

Tack!

kom på det så jag lade en där också för säkerhets skull :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 143
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 812
Senast: LuckyMe
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 406
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar