Ansvar för smittad häst i träning

cutty

Trådstartare
Om hästar tas emot profesionellt för att tränas mot betalning, vilket ansvar har då tränaren om hästen drabbas av smittsam sjukdom? Finns det ansvarsförsäkringar som kan tänkas täcka hästägarens kostnader som då uppstår?
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Min gissning är att det hänger stort på om företaget kan anses ha varit vållande genom oaktsamhet eller vårdslöshet. Och vilka skador kunden lidit.

All uppstallning i större stall innebär ju en risk, särskilt om man väljer ett med tävlingsaktiva ekipage. Den risken får man nog anses ha accepterat om man väljer att lämna bort hästen/inackordera den.

Ansvarsförsäkringen går in om det handlar om utdömt skadestånd. Det ska alltså i de flesta fall tröskas genom rättsliga instanser innan det blir några pengar från en sådan försäkring.
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Skulle säga likadant.
Däremot tycker jag man ska ta reda på innan man lämnar hästen om det finns en ansvarsförsäkring. Det är mycket som kan hända. Alla borde ha en sådan men tyvärr är det inte så.
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Det rör sig om ringorm...
När jag hämtade mina fick jag veta via annan kund att det redan då jag lämnade fanns smittade hästar :mad:
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Om hästar tas emot profesionellt för att tränas mot betalning, vilket ansvar har då tränaren om hästen drabbas av smittsam sjukdom? Finns det ansvarsförsäkringar som kan tänkas täcka hästägarens kostnader som då uppstår?
Tränaren har inget ansvar! Tycker frågan är...är..ja jag vet inte vad jag ska säga! Frågan är ställd som om man betraktar djur som maskiner. En ren dator som lämnas in för att virusskyddas och du får hem en datror som är full med virus. Då tycker jag att den som hanterat datorn begått ett stort misstag och borde kunna ställas ansvarig.
Hästar är som människor. De blir smittade.
gulan
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Självklart kan tränaren ha ansvar! Om man som i exemplet tar in nya hästar i en konstaterat smittad miljö har man självklart ansvar för att nytillkomna hästar blir smittade.
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Verkligen botten!

Kan du bevisa att stallet visste om smittan tror jag du har goda möjligheter att få dina kostnader ersatta.
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Självklart kan tränaren ha ansvar! Om man som i exemplet tar in nya hästar i en konstaterat smittad miljö har man självklart ansvar för att nytillkomna hästar blir smittade.
Beror på vad för smitta det är så klart! Har veterinär stängt stallet får inga hästar passera in eller ut. Det är olagligt.
Har ingen aning om vad för typ av smitta TS vill ha ersättning för.
Att lämna en häst i träning hos proffesionell tränare (då vet man ochså att hästar kommer och går) är förenat med smittorisk.
Vi har haft proffsionell rörelse i många år och skulle vi inte kunna ta in nya hästar för risk för smitta...ja då blir det svårt att kunna ta in nya hästar.
gulan
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

OK.

Täcker en ansvarsförsäkring detta?

En häst med ringorm hade redan åkt då jag lämnade mina...

Kan ju ej garantera att tränaren medvetet tog emot en sjuk häst, men vet att dennne lämnade ut en sjuk. Och fortsatte ta emot nya kunder. :mad:


Till gulan
Veterinär stänger ej stallet pga ringorm som detta gäller. Men det betyder ej att det inte kommer att kosta att sanera. Lite naivt svar tycker jag.
Vet du vilken sanering ringorm innebär? Sporerna kan leva i flera år...
 
Senast ändrad:
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Nu skriver ju TS att det är ringorm redan tidigare i tråden.

Vi pratar inte om RISK. Vi pratar om att ta in hästar EFTER att stallet konstaterats smittat. Hade ni alltså gjort detta, utan att meddela ägaren innan eller senast vid ankomst?!
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Ansvarsförsäkringen går ju inte in direkt, det är något som kommer i ett senare skede, om ni går till rätten med en stämning och det anses befogat med skadestånd.

Frågan är ju om tränaren vetat att det förekommit ringorm i stallet, men ändå valt att ta emot nya hästar utan att meddela ägarna.
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Det svåra är väl vad tränaren visste. H*n visste att en häst haft något "svampliknande" som behandlades. Att då inte bli mer försiktig fattar inte jag:confused:
Är det förresten mest troligt att hästarna smittat varann eller att de smittats med gemensam utrustning?
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Behöver det gå så långt som till rätten för att ansvarsförsäkringen skall gälla? Om det nu finns någon...
 
Sv: Ansvar för smittad häst i träning

Är det förresten mest troligt att hästarna smittat varann eller att de smittats med gemensam utrustning?

Ringorm smittar via direktkontakt med "svampen/smittade djuret" eller kontakt med utrustning/box eller andra saker som det smittade djuret kunnat komma i kontakt med.

Om en människa kliat den smittade hästen, sen kliat en annan...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 620
Senast: hoppsann
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 100
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp