En av mina travare har en förmåga att hosta ibland vid ansträngning. Det har den gjort så länge jag vet (har haft den sen föl). Värst "problem" på hösten när luften är väldigt fuktig, minst på vintern när luften är kall och torr. Tidigare har det ibland kommit en hostning oftast när hästen saktat av till skritt efter en rejäl ansträning (hög andningsfrekvens, vanliga arbetstempon inverkar inte). Den här hösten har det varit lite värre än vanligt, nu har den hostat till även under ansträningen, inte enbart när man "släpper ut" efter ansträngning, och även lite mer frekvent. Inget samband med hur hårt hästen ansträngt sig, den kan hosta till under en intervall mitt under ett pass, för att sedan fungera perfekt i resten av jobbet, som alltså bedrivs under samma eller högre andningsfrekvens.
Försöker spåna lite vad det hela kan bero på. Inget synligt slem i näsan, inte ens något genomskinligt snor. Jättefina pulsvärden, bra återhämtning, pigg och glad, finns inget som tyder på att den skulle vara sjuk. Kollad i halsen med jämna mellanrum sedan den var tre, sist 1½ år sedan, allt ser normalt ut, har dock inte gjort arbetsprov med kamera i halsen. Tävlat och fungerat bra. Funderade på entrapment, men brukar det ge symptom med hosta, och borde inte det synts tidigare när hästen var kollad i halsen? Just nu pågår en ringorms "epidemi" i stallet, kan det handla om en svampinfektion i svalget (som gjort en känslig hals känsligare)? Fler idéer?
Försöker spåna lite vad det hela kan bero på. Inget synligt slem i näsan, inte ens något genomskinligt snor. Jättefina pulsvärden, bra återhämtning, pigg och glad, finns inget som tyder på att den skulle vara sjuk. Kollad i halsen med jämna mellanrum sedan den var tre, sist 1½ år sedan, allt ser normalt ut, har dock inte gjort arbetsprov med kamera i halsen. Tävlat och fungerat bra. Funderade på entrapment, men brukar det ge symptom med hosta, och borde inte det synts tidigare när hästen var kollad i halsen? Just nu pågår en ringorms "epidemi" i stallet, kan det handla om en svampinfektion i svalget (som gjort en känslig hals känsligare)? Fler idéer?