Ansträngd andning

psychoflum

Trådstartare
Har en häst som låter ansträngd när han andas.. Det låter som att han har en gasmask på sig. Har kollat temp, puls och andning och allt ser normalt ut. 37,5 i temp, 8 andetag per minut och 28 i vilopuls. Slemhinnorna är rosa och fina. Han äter, dricker, kissar, bajsar och verkar pigg och glad. Ingen hosta.. Han är svullen under hakan eller hur man ska beskriva.. inte lymforna mellan ganascherna utan framför dessa lymfor.. ska ju finnas lymfa där med..

Någon som varit med om liknande?
Hästen i fråga gör inte mycket.. går ute på lösdrift, äter hö, skrittas 2-4 dagar i veckan ca. 30min/gång.
Vill bara veta om någon har någon erfarenhet av liknande symptom??

Ska givetvis kontakta veterinär!!

Sv: Ansträngd andning

Har det ändrats? Andades han lättare förut? Blir det värre eller är det ingen skillnad vid arbete (även om det är lätt)?

Han har låtit när han har andats en tid, men inte haft problem av det. Han har funkat som vanlut vid arbete. Nu har han bara skrittats ett par månader pga. olika omständigheter. Var i lördags som jag reagerade på att det både lät ansträngt för honom och det såg ut som att han fick använda bukmuskulaturen när han andades ut. Jag tig temp, puls och kollade andetag per minut men allt var normalt. På kvällen samma dag och nu dagarna efter har jag inte hört att han har andats konstigt alls. Har låtit honom springa på lite bara för att kolla om det blir värre men allt har normalt ut. Avvaktar med veterinär och skriver ner dag för dag hur han är och vilket väder det är m.m som kan spela in.. Får se om det fortsätter eller hur det går.. Man blir ju lite orolig..

Vi hade en häst för många år sedan med kvickdrag.
Den liksom andades ut 2 ggr. Man såg hur det andades en extra gång vid virveln mellan mage och rumpa.

Bukandning brukar vara ett tecken på vad som tidigare kallades kvickdrag. Nu COPD. Har haft häst med konstaterad kronisk bronkit, inte roligt.

Finns hästar med astma och/eller pollenallergi eller andra allergier. Men det borde ju gå att testa för.
Tror nog det är bäst att vänta på veterinärens utlåtande och göra de prover som behövs. Är nog lättast på klinik.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 644
Senast: Sol
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka