Anställningsintervju- hästjobb

Migo

Trådstartare
Imorrn åker jag på antsällningsintervju på ett stort hästcentrum i sverige. De sökte upp mig(vilket alltid är en bra början), men VAD ska jag komma ihåg att fråga/kolla?

Är det ok att som arbetssökande be att få referenser hos tidigare anställda?(varför har de så svårt att hitta folk?)
Hur mycket är skälig lön för ett heltidsjobb som turledare/hästskötare/tillridare? (lönen är vit, boende ingår.)
Vad är det värt i avdrag på lönen för att få med sig egna hästar?

Nån som har några tips?

Sv: Anställningsintervju- hästjobb

Hej! Jag ska också på intervju till ett stall imorn... :D :p

Du kan absolut fråga om referenser från de anställda; det visar att du är intresserad. Dem kan ju svara nej, då kan det ju vara en varningsklocka kanske...
Jag vet inte vad jag får för lön, tror den ligger på runt 14000? Högre som tillridare än hästskötare.
Fråga om stallplatsavdraget; jag tror de flesta ger gratis stallplats, men jag vet inte...?

Övriga tips: Fråga om arbetstider, arbetsuppgifter, antal h/vecka, lön, ob tillägg, hur lång anställningen är, uppsägningstid, får du försäkring från dem? Skriv anställningsbevis när/om du blir anställd!

Lycka till!! :banana:

Hej
Jag var på en intervju i gnesta en gång för 5 år sen på ett jobb jag sökt.
De ringde upp o undrade när jag kunde komma, dan efter var jag där:angel:
Jag hade sänt med meritförtecknigar, betyg etc så de hade allt underlag så sätt.:idea:
Vi satt oss ner o fikade, pratade, jag fick träffa deras 2 barn. Vi pratade om vad som ingick te x rum, mat, box, internet, ved, tele o resan in till stockholm när jag skulle hämta deras barn på fredagarna..
Jag skulle ha arbetstid 7-22, men var ledig därimellan. på morgonen var det fodring, utsläpp o mockning. O sen ledig på dan o ev pyssel med nån häst där. Förebereda häst för träning. Vid 16 insläpp, 19 fodring o 22 fodring. Var ledig i princip där imellan om inget behövdes göra som te x staket, barn etc. Var lite olika..
Jag skulle jobba mån-lör:eek:
Jag skulle bara få 2500/månad!!:eek::crazy: Hur långt räcker det när man har egen häst o ska handla i 08:a??
I vilket fall fick jag göra 2 prov, hästhantering = ta häst ur en hage, leda o släppa in i en annan hage där en annan häst var.
Och en annan sak var att skura ur en krubba o de kollade sedan resultatet efter en kvart sådär.
Jag åkte sen hem...
De ringde o sa att vill du ha jobbet är det ditt:eek:
Jag nekade dock, dels för att jag hade respektive i östergötland, skulle vara ledig 1 dag/v o för den lilla lönen. Dessutom fick jag inte behålla mig näsring som jag hade då. :angel:
Det var min erfarenhet det:angel:

Jag kollade upp referenser(egna bekanta, de "hade inga som ville ställa upp") och blev flerdubbelt varnad för stället. Så det blir ingen intervju... tråkigt, men skönt att ha kollat upp i förväg...

tyvärr verkar det vara genomgående på ställena jag varit i kontakt med- Extremt hög personalomsättning och tomma löften. Varför är det så?

Jag kollade upp referenser(egna bekanta, de "hade inga som ville ställa upp") och blev flerdubbelt varnad för stället. Så det blir ingen intervju... tråkigt, men skönt att ha kollat upp i förväg...

tyvärr verkar det vara genomgående på ställena jag varit i kontakt med- Extremt hög personalomsättning och tomma löften. Varför är det så?

Okej, vad synd, men det var nog lika bra. verkar inte som nåt toppenställe... :smirk: :(
Det kanske är jätteslitigt jobb, dålig arbetsgivare osv. Sen är ju stalljobb kanske inte något man har så jättelänge, oftast. Men det är ju olika, vissa vill jobba med det i flera år (tex jag... :D men då med nåt utvecklande och intressant, inte bara mooocka!).
Många stall är väldigt oseriösa i sin personalverksamhet. Jag skrev en annons om jobb, då poängterade jag att jag var öppen för alla förslag, så länge det var vit lön och bra arbetsvillkor!! Det tycker jag är viktigt. Det är så himla lätt att bli utnyttjad i hästbranschen... Tyvärr... :(:cry: :mad:

Ville också tillägga att stallet hade 13 hästar o att de ville jag skulle ta me deras ponny som handhäst när jag red min. Och det hade aldrig min dåvarande ponny ställt upp på..:crazy::eek:
Tyvärr lever hon inte längre, togs bort 1 år senare o bra var väl det för jag hade aldrig haft råd med vård/avlivning om jag haft det jobbet, så mkt som allt kostade...

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama