Anställa i enskild firma?

F

Fruentimber

Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma) frågor.

Jag och sambon driver en enskild firma tillsammans och just nu drunknar han i jobb, så pass att han pratar om att anställa en lärling. Mina känslor för detta: :eek: :crazy: :nailbiting:

Jag sköter fakturering och bokföring, och har ingen utbildning inom detta (förutom en enklare kurs i bokföring från Folkuniversitetet...) utan får lära mig "längs vägen" helt enkelt. Faktureringen tycker jag mig ha tillräcklig koll på, fortfarande en del frågetecken när det kommer till bokföringen och nu ska jag alltså lära mig hur fasen man anställer någon.

Hur går det till? Vad ska man tänka på?
Hur funkar det med pension? Semester?
Vi har en företagsförsäkring, som jag antar att man måste utöka om den även ska gälla anställda?
Hur funkar det med månadslön?
Om hen blir sjuk?
Om hen vill ta föräldraledigt?

Jag har googlat runt som en tok, och hittar mest sidor som bara beskriver det mesta väldigt basic - "du betalar si och så i arbetsgivaravgift och dessa procenten i semesterersättning". Jaha. :meh:

Sambon är ägaren av firma och vi har hittills bara tagit ut en lön att leva på, jag är alltså inte officiellt anställd i själva firman så vi hade tänkt börja med det. Men sen läste vi att makar inte får anställas i företaget, och nu är vi ju förvisso inte gifta, men gäller det även sambos? Om vi anställer mig officiellt, vad händer dagen vi gifter oss?

Är det dumt att anställa i en enskild firma, borde vi göra om firman till ett aktiebolag först?

Alltså, sambon är så lugn när det gäller detta men själv sitter jag här med magsår och en ständig oro över företaget, mest för att det är så mycket jag inte förstår eller kan. Ingen kan väl vara fullärd när man startar sitt första företag men det finns ju så mycket man måste/bör kunna och hålla koll på att jag mest känner ångest. :banghead:
 
En till av förmodligen tusen frågor to come: vad bör man ha för kapital innan man ens funderar på att anställa? Ett fett sparkonto?
 
Skatteverket, har information om allt du behöver veta
Be om broschyr och fråga om allt, dom är hjälpsamma


https://www.skatteverket.se/foretag...skildfirma.4.5c13cb6b1198121ee8580002518.html

Jag har kikat igenom det mesta, men det ger ärligt talat inte jättemycket svar på mina frågor. Det står ju t ex bara vad man betalar i arbetsgivaravgift, inte vad som händer för arbetsgivaren om den anställde skulle bli sjuk eller vill ta ut föräldraledighet.
 
Jag har kikat igenom det mesta, men det ger ärligt talat inte jättemycket svar på mina frågor. Det står ju t ex bara vad man betalar i arbetsgivaravgift, inte vad som händer för arbetsgivaren om den anställde skulle bli sjuk eller vill ta ut föräldraledighet.

Försäkringskassan har svar på de frågorna :)
 
Prata med någon på banken som är expert på företagsfrågor, så kan du säkert få svar på alla dina frågor utan att ringa runt till olika myndigheter. Komihåg att kolla upp försäkringskostnader också.
 
Prata med någon på banken som är expert på företagsfrågor, så kan du säkert få svar på alla dina frågor utan att ringa runt till olika myndigheter. Komihåg att kolla upp försäkringskostnader också.

Hade faktiskt ingen aning om att banken kunde hjälpa till med dessa frågor. Antar att man borde kunna boka ett möte med någon särskild då? Hör mig själv redan nu, fumla i telefonen... "eeeh, hej, jo det är så att vi har ett företag och vi tänkte anställa. Så'atteeeee... vem kan jag tjöta med?" :D
 
Ni som svarat - är det någon av er som har eget företag med anställda?
Det hade varit gött att få höra någon med egna erfarenheter som kanske kan lugna ens nerver lite om att det möjligtvis, kanske, eventuellt inte behöver gå highway to hell för att man anställer.

Mvh Har Nog Gått Igenom Alla Worst Case Scenarion Snart Och Är Ej Lugnare
 
Ni som svarat - är det någon av er som har eget företag med anställda?
Det hade varit gött att få höra någon med egna erfarenheter som kanske kan lugna ens nerver lite om att det möjligtvis, kanske, eventuellt inte behöver gå highway to hell för att man anställer.

Mvh Har Nog Gått Igenom Alla Worst Case Scenarion Snart Och Är Ej Lugnare
Flera vänner med anställda har jag, och har haft.

det som bekymrat mest har väl hittills varit att de första sjukveckorna betalas av arbetsgivaren. det infördes ju i nån form av missriktad ambition att förbättra arbetsmiljöerna.

Särskild den kompis vars anställda på fyllan ramlat i en trapp och fick vara hemma flera veckor var rätt putt. Eller när nån bryter benet i skidbacken och arbetsgivaren får stå för fiolerna.

Får man rätt folk är det inga större bekymmer dock. så långt har jag förstått.
 
Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma) frågor.

Jag och sambon driver en enskild firma tillsammans och just nu drunknar han i jobb, så pass att han pratar om att anställa en lärling. Mina känslor för detta: :eek: :crazy: :nailbiting:

Jag sköter fakturering och bokföring, och har ingen utbildning inom detta (förutom en enklare kurs i bokföring från Folkuniversitetet...) utan får lära mig "längs vägen" helt enkelt. Faktureringen tycker jag mig ha tillräcklig koll på, fortfarande en del frågetecken när det kommer till bokföringen och nu ska jag alltså lära mig hur fasen man anställer någon.

Hur går det till? Vad ska man tänka på?
Hur funkar det med pension? Semester?
Vi har en företagsförsäkring, som jag antar att man måste utöka om den även ska gälla anställda?
Hur funkar det med månadslön?
Om hen blir sjuk?
Om hen vill ta föräldraledigt?

Jag har googlat runt som en tok, och hittar mest sidor som bara beskriver det mesta väldigt basic - "du betalar si och så i arbetsgivaravgift och dessa procenten i semesterersättning". Jaha. :meh:

Sambon är ägaren av firma och vi har hittills bara tagit ut en lön att leva på, jag är alltså inte officiellt anställd i själva firman så vi hade tänkt börja med det. Men sen läste vi att makar inte får anställas i företaget, och nu är vi ju förvisso inte gifta, men gäller det även sambos? Om vi anställer mig officiellt, vad händer dagen vi gifter oss?

Är det dumt att anställa i en enskild firma, borde vi göra om firman till ett aktiebolag först?

Alltså, sambon är så lugn när det gäller detta men själv sitter jag här med magsår och en ständig oro över företaget, mest för att det är så mycket jag inte förstår eller kan. Ingen kan väl vara fullärd när man startar sitt första företag men det finns ju så mycket man måste/bör kunna och hålla koll på att jag mest känner ångest. :banghead:

Det beror väldigt mycket på anställningsform hur det fungerar. Det finns ungefär 100 andra saker att tänka på, förutom de du listar.

Sveriges lagar och regleringar är inte väl designade för småföretag som ska anställa. Det är designat för stora företag med många anställda med stora fackförbund involverade, där kollektivavtal och riskspridning fungerar väl pga volymerna. Vi är många som vill reformera (heja C och @tanten), men just nu är stödet litet för reformer på området. Ett stort jäkla debacle är sjuklöneansvaret som på kort tid kan knäcka ett litet företag.

Ett tips är att inte gå på niten att skriva kollektivavtal som litet företag. Då blir ryggsäcken ännu tyngre.

Den här sidan har lite förenklade råd att läsa:
http://enskildfirmainfo.se/anstallda-i-enskild-firma/
 
Det beror väldigt mycket på anställningsform hur det fungerar. Det finns ungefär 100 andra saker att tänka på, förutom de du listar.

Sveriges lagar och regleringar är inte väl designade för småföretag som ska anställa. Det är designat för stora företag med många anställda med stora fackförbund involverade, där kollektivavtal och riskspridning fungerar väl pga volymerna. Vi är många som vill reformera (heja C och @tanten), men just nu är stödet litet för reformer på området. Ett stort jäkla debacle är sjuklöneansvaret som på kort tid kan knäcka ett litet företag.

Ett tips är att inte gå på niten att skriva kollektivavtal som litet företag. Då blir ryggsäcken ännu tyngre.

Den här sidan har lite förenklade råd att läsa:
http://enskildfirmainfo.se/anstallda-i-enskild-firma/

Har kikat på den sidan också, men den är ju som sagt väldigt förenklad.

Vi har som sagt tänkt börja med en lärling (elektriker). Bara där finns det väl cirka tusen saker att läsa på hur det fungerar. Sex månaders provanställning med månadslön. (Bara där, hur funkar det? Visst betalar man månadslön i förskott? Om hen blir sjuk, påverkar det lönen? Om ja, hur?)

Blarggh. Jag som inte ens har koll på hur sånt här funkar när man själv är anställd.
 
Ni som svarat - är det någon av er som har eget företag med anställda?
Det hade varit gött att få höra någon med egna erfarenheter som kanske kan lugna ens nerver lite om att det möjligtvis, kanske, eventuellt inte behöver gå highway to hell för att man anställer.

Mvh Har Nog Gått Igenom Alla Worst Case Scenarion Snart Och Är Ej Lugnare

Inte jag men i familjen och det har gått bra :)
 
Istället för att anställa, har ni tänkt på att leja in någon som har egen f-skattsedel? Isf slipper ni krångla med avgifter, skatter och annat trassel. Det blir mer och mer vanligt att man har istället för egen personal kontrakterade underentreprenörer. Tuffare för de som söker jobb att skaffa egna f-skattebevis, men lättare för er. :idea:
 
Man kan betala ut månadslön i förskott eller efterhand. Det bestämmer man när man skriver anställningsavtalet. När den anställde blir sjuk, har denne en dags karens (ingen lön). Därefter 80 % av lönen från arbetsgivaren de första 14 kalenderdagarna (minus en som är karensdag). Sedan tar Försäkringskassan över. Även om den anställde är sjuk, tjänar hen in semestern, antingen via procent (12 % enligt lag, mer enligt vissa kollektivavtal) eller genom betalda semesterdagar. Hyggligt bra förklaring hittar du här http://www.loneassistenten.se/sjuklon-och-sjukpenning/sjuklon/

Anställningsavtal är knivigt, och där kan det bli en rejäl smäll om man inte vet vad man avtalar.
 
Istället för att anställa, har ni tänkt på att leja in någon som har egen f-skattsedel? Isf slipper ni krångla med avgifter, skatter och annat trassel. Det blir mer och mer vanligt att man har istället för egen personal kontrakterade underentreprenörer. Tuffare för de som söker jobb att skaffa egna f-skattebevis, men lättare för er. :idea:

Det har varit uppe som förslag, men vi känner tyvärr ingen som inte är överbelastad med jobb precis som vi. Annars hade det ju absolut varit ett alternativ.
 
Man kan betala ut månadslön i förskott eller efterhand. Det bestämmer man när man skriver anställningsavtalet. När den anställde blir sjuk, har denne en dags karens (ingen lön). Därefter 80 % av lönen från arbetsgivaren de första 14 kalenderdagarna (minus en som är karensdag). Sedan tar Försäkringskassan över. Även om den anställde är sjuk, tjänar hen in semestern, antingen via procent (12 % enligt lag, mer enligt vissa kollektivavtal) eller genom betalda semesterdagar. Hyggligt bra förklaring hittar du här http://www.loneassistenten.se/sjuklon-och-sjukpenning/sjuklon/

Anställningsavtal är knivigt, och där kan det bli en rejäl smäll om man inte vet vad man avtalar.

Tack, det var ju faktiskt en bra sida! Äntligen!
 
Eller timanställ. Då betalar ni faktiska timmar personen jobbar och 12% i semesterersättning varje månad. Att börja hålla koll på semesterdagar är knöligt.
Ni slipper även betala lön röda dagar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp