ansiktskräm osv...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har i princip aldrig använt ansiktskrämer, med några enstaka undantag genom åren.
Nu har jag fått tag i en dagkräm med hyaluron och tänkte testa. (huden blir ju inte yngre...) Och får samma effekt som jag fått av andra krämer tidigare. (olika märken)
En stund efter att jag smort in mig, så kan jag gnugga loss yttersta hudlagret i ansiktet med fingertopparna. Som om det vore någon form av ansiktsmask jag använt.
Varför blir det så? Är det för att min hud är ovan vid att bli insmord? Eller för att huden reagerar mot något i krämerna?
Är det fler än jag som ömsar skinn av dagkräm?

Vad tvättar du ansiktet med innan? Endel behöver använda en mild peeling vid ansiktstvätt för att slippa den effekten. För egen del blir det så om krämen inte passar min hud. Jag har ganska torr hy och feta krämer lägger sig gärna så. Jag behöver fukt, inte fett.

Jag har i princip aldrig använt ansiktskrämer, med några enstaka undantag genom åren.
Nu har jag fått tag i en dagkräm med hyaluron och tänkte testa. (huden blir ju inte yngre...) Och får samma effekt som jag fått av andra krämer tidigare. (olika märken)
En stund efter att jag smort in mig, så kan jag gnugga loss yttersta hudlagret i ansiktet med fingertopparna. Som om det vore någon form av ansiktsmask jag använt.
Varför blir det så? Är det för att min hud är ovan vid att bli insmord? Eller för att huden reagerar mot något i krämerna?
Är det fler än jag som ömsar skinn av dagkräm?
Men är det inte det som är poängen med hyaluron?
Det är ju en syra som ska skala bort döda hudceller och främja nybildning (men jag kan såklart ha missuppfattat hela grejen) och iom det så får du en "yngre" och fräschare hud med lyster.

Men är det inte det som är poängen med hyaluron?
Det är ju en syra som ska skala bort döda hudceller och främja nybildning (men jag kan såklart ha missuppfattat hela grejen) och iom det så får du en "yngre" och fräschare hud med lyster.

Nej, Hyaluron är inte en peeling, det är ren återfuktning (namnet ”syra” är lite missledande här :) ). Peelande syror är AHA eller BHA (eller den mildaste PHA)

@ameo , för bästa effekt på återfuktning så ska ansiktet vara rengjort och gärna peelat för att få bort gamla hudceller. Hyaluron kräver även fuktig hud för att återfukta, annars kan effekten bli det motsatta och hyaluronmolekylerna drar vattnet ur huden och gör den torrare. Jag använder mist både före och efter jag tillfört hyaluronserum.

och symptomet du beskriver kallas ofta ”pilling”, när produkter smular sig eller ”rullar” sig på huden. Ofta har man använt för mycket produkt så huden inte kan tillgodogöra sig allt, eller att den inte fungerar ihop med andra eventuella produkter man har i ansiktet.

Testa att använda lite mindre produkt, att peela ansiktet innan, eller helt enkelt att ändra sätt du tillför produkten (vissa går lättare in i huden om man klappar in dem än om man smörjer in dem).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka