Anpassa svängeln?

snigelfarmor

Trådstartare
jag har gjort en egen svängel som fungerar alldeles utmärkt i skritt och galopp, men i traven blir det slappt, och den börjar slå upp o ner o till sist gunga så den slår i skaklarnas fästen.
Jag tycker den är ganska spänd.

Varför blir det slappt i trav? Ändrar sig hästens bogrörelser så mycket? min häst blir ganska hög i traven, hon känns då högre när man rider. Kan det bero på nåt sånt?
Nån som har haft samma problem med sina hemmabygge?

/jenny

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det blir "slappt"?
Min första tanke är nog spontant att du ska prova att korta draglinorna ett hål eller två på varje sida och se om det inte blir bättre.
Annars kan du prova att antingen förlänga "tungan" av metall som svängeln sitter fast i - eller göra en ny svängel som är lite formad och böjd framåt. Jag har en svängel till min rockard som är liksom lite framåtböjd i ändarna, och det är väldigt bra. Jag ska göra en teckning och så lägger jag den på samma sida som den andra svängelteckningen.

Och visst har du två muttrar på skruven under svängeln, så att den "låser" den rörliga skruven där svängeln sitter fast? Annars skruvar skruven "ur sig" efter ett tag och du kan tappa svängeln! *iiih*

Ny bild och lite förändrad text:
Svägelfakta :banana:

jag har en helt rörlig svängel som sitter fast med en kohalsrem :) man tar vad man har på granngården !

iden fick jag av en vän som tävlingskör shettis och för henne funkar det bra.
Hon har träsvängel(rundstav) och jag har ett aluminium rör istället.

Igår kortade jag ytterligare några hål, men den slog våldsamt så fort en nerförsbacke kom. men bara i trav.

Varför är svänglen mera spänd i skritt än i trav? på raka vägar oxå. Nån fysiker här? Det känns som om det ä ett jobb för tyngdlag, newton och gänget..

Imorgon ska jag sätta fast lite gummimatta längst ut så att jag slipper höra på klånkandet när vi saktar av i trav..

/jenny

Kohalsrem - det var ju fiffigt! :) *lägger på minnet*

Nu fattar jag lite bättre vad du menar, och jag tror det är en kombination av att hon rör sig annorlunda och att svängeln sitter just i en rem.
Trav är ju en tvåtaktig, ganska "stötig" gångart, medan galoppen består ju av "språng". Och skritten är ju relativt långsam, så då märks det kanske mindre?!
När svängeln sitter med en bult (som på min teckning)så finns det ju också en viss tröghet i hela kontruktionen, så då slår svängeln mindre när draglinorna slackar.

Men som sagt - jag kan mycket väl ha fel, så ta det som en teori tills vidare! :)
:banana:

Men ni som kör par etc..hur funkar era svänglar, de hänger ju löst?
Hur funkar de i trav?

En annan fråga jag har är varför draglinorna nästan aldrig är sträckta i tex dressyren.
Förra året var jag på Åstorp på nån internationell tävling och de flesat som körde hade hängande draglinor....

Hör är en bild på hur min svängel är byggd. (inte min vagn)
173546940pgtffu_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image14/4/69/40/173546940PGtFFu_ph.jpg

Liknande trådar

Hästvård I väntan på möjlighet att filma och undersöka närmare vänder jag mig till Bukeoraklet, kanske någon har någon spännande gissning. Ena...
Svar
19
· Visningar
2 705
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 506
Senast: Lager
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 354
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar