Anordna egen pay and jump, tips!

poniihest

Trådstartare
Går i tankarna kring att ordna med att ha en pay and jump på gården till nästa vår och behöver lite tips om vad man bör tänka på, är helt ny på detta! Vill höra vad som kan vara bra att veta osv. Ni får gärna dela med er av hur ni gått tillväga om ni anordnat egen pay and jump och om det blev lyckat, ryttares åsikter osv :)
Har en stor ridbana, mycket hinder, en mindre gruspaddock att rida/hoppa fram i som man öppnar så det bara är att rida in på banan från den, gott om utrymme till hästtransporter osv..
Tacksam för hjälp!

Sv: Anordna egen pay and jump, tips!

om det skall vara genom ridsportsförbundet måste ni vara en klubb som är ansluten till förbundet. Annars vet jag inte hur ni ska få anmälningrna. Det är massa regler vad jag förstår.

Har förståt det som att pay and jump ses som träning så man inte behöver vara en klubb eller följa sådana regler? Har varit små pay and jump här förr och då hade dåvarande stallvärdar annonserat och pratat runt och det trillade in startande :)

Jo, så länge ni inte gör det som en tävling (tex proposition, rangordnar ekipage, delar ut rosett/plakett till felfria osv) så är det inga problem varken för er som ordnar eller för de som deltar.

Ja så lÅngr är jag med, så nu vill jag höra lite erfarenheter :)

Jo, så länge ni inte gör det som en tävling (tex proposition, rangordnar ekipage, delar ut rosett/plakett till felfria osv) så är det inga problem varken för er som ordnar eller för de som deltar.

Så man får inte annordna ett hopptävling utan låv från förbundet?

Även om inte tävlingen har ngr som helst anknytningar till förbundstyrd verksamhet?

Möjligtvis kan förbundet styra det om det i sina tävlingslicenser skriver in att du inte får tävla i andra tävlingar än de vi anordnar..men annars?

Tex LLB-Cup där första priset skulle vara 25000:-

??

Så man får inte annordna ett hopptävling utan låv från förbundet?

Även om inte tävlingen har ngr som helst anknytningar till förbundstyrd verksamhet?

Möjligtvis kan förbundet styra det om det i sina tävlingslicenser skriver in att du inte får tävla i andra tävlingar än de vi anordnar..men annars?

Tex LLB-Cup där första priset skulle vara 25000:-

??

Det är precis så de gör, alltså att det är förbjudet för ryttare med tävlingslicens genom förbundsansluten klubb att tävla på tävlingar ej godkända av förbundet. Det är alltså inget generellt förbud att anordna tävlingar men ingen tävlingsryttare får starta där då blir de av med sin licens.

Detta kom till för många år sedan sedan det hänt en hel del väldigt allvarliga olyckor på tävlingar anordnade utanför förbundets räckvidd som därmed inte följde de säkerhetskrav odyl som förbundet kräver.

Det är precis så de gör, alltså att det är förbjudet för ryttare med tävlingslicens genom förbundsansluten klubb att tävla på tävlingar ej godkända av förbundet. Det är alltså inget generellt förbud att anordna tävlingar men ingen tävlingsryttare får starta där då blir de av med sin licens.

Detta kom till för många år sedan sedan det hänt en hel del väldigt allvarliga olyckor på tävlingar anordnade utanför förbundets räckvidd som därmed inte följde de säkerhetskrav odyl som förbundet kräver.

Så om jag ställer om beskrivningen och tillför vissa saker så kan det ju bli en ny sport..
Ex ngn form av riddarsport där man ska förutom att köra en terängritt genomföra Bågskjytte eller spjutkastning från hästryggen...:idea:

Det är väl en jättebra idé! Säkert uppskattat av ryttarna i området och även en liten inkomstkälla för dig själv.
Tänk mycket säkerhet när du planerar, dvs skilj t ex ponny och häst på framridningen. Går inte det, ha olika starttider. Ställ krav på säker klädsel och säkerhetsväst t o m 18 år.
Maximera antalet starter per häst (TR säger 2 starter, men upp till 3 kan väl vara ok om det är inte för högt).
Tillåt många vägringar, tillåt hjälp inne på banan (förälder/tränare/annan), lägg ner bommar vid behov - allt för att hjälpa och skapa positiv anda.
Lite alternativhinder brukar vara skoj då det möjliggör titthinder men inte tvingar att hoppa titthinder. Bygg en enkel bana!
Den populäraste (tror jag) P & J-arrangören i vårt distrikt har ingen optimal framridning (skritta i liten gräshage), men fin framhoppning och väldigt fin hoppbana. Framför allt har de skojiga alternativhinder som alltid är framme, så även tävlingsryttare kommer för att träna karaktärshinder (t ex mur och bank). Kanske ofta väl svår bana för att vara träning, men uppskattad av många.
Ett tips som jag tycker är bra är föranmälan, så kan man publicera en preliminär startlista. Fördel som arrangör, men också deltagarna kan bättre planera när de ska komma och hur lång tid de ska rida fram. Efteranmälan mot lite högre peng, ändring av redan anmäld på plats ok utan extra betalning.
Vid många anmälningar kan man ha extra bangång mitt i någonstans.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Hejhej! Ska snart ut på min första pay and ride och har lite småfrågor :) När man börjar programet (ska rida LC) Får man en startsignal...
Svar
1
· Visningar
652
Senast: Spyro192
·
Hoppning jag har haft min häst i ca 1 månad.. å har en kompis som vill tävla lite lätt i sommar i hoppning.. hon sa igår att de finns två pay...
Svar
15
· Visningar
2 278
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.