Ännu ett ridproblem

L

Lantlolla

.. Suckar. Var precis ute med nya foderhästen och red, som kom i fredags. Har ridit henne innan och detta problem fanns då också.
Hästen i fråga är så ooooooootroligt bakåttänkande att jag vet inte vad jag ska göra. Känner hon för att stanna så stannar hon, smackningar, skänklar eller spö funkar inte. Har jag tur kan hon backa lite bakåt, ner mot diket sen står hon stilla igen.
Då gjorde jag så att jag väntade ett tag och sen smackade på henne. Då gick de bra, tills vi kom till en ny sånhär idé. Hon va inte rädd elelr ngt utan skall bara tvunget stanna. Sen kom vi ut på en åker så travade vi lite och de gick bra, jobbade lite på volterna, tills jag skulle ta en galoppfattning då saktar hon istället av och stannar helt. Sen står hon där som vanligt.

Alltså jag blir så hemskt arg att jag får dåligt samvete, jag vet att hon göra så med alla som sitter på henne, men jag måste ju kunna göra ngt åt de. Hon måste ju få lite framåt bjudning. Hon rids med vanligt tränsbett och ja vad det är för sadel de vet jag inte, svart allroundsadel ;). Någon som vet vad jag ska ta mig till? Veterinären kommer för besiktning så fort ägaren har fått en tid.

Känns riktigt hopplöst nu eftersom att hon antagligen ska stå här ca två år. Meningen va att vi skulle ta föl på henne till våren men vet inte om jag vill att dessa egenskaper skall gå i arv.. :(

Sv: Ännu ett ridproblem

sporrar?

vad rider du på för nosgrimma?

varför inte bara ut och fräsa på åkern några gånger i veckan? testat det? på halvlång tygel

jag har själv motsatta problemet på min med polle xD :D:D

Hon hade engelsk/arcchennosgrimma (stavning)
Dock red jag på halvlånga tyglar hela dagen. Alltså när hon väl fick upp galoppen va de enda stoppet att svänga, svängen gjorde att vi komer ner i skritt o sen tvärstannade hon :P

Har funderat på sporrar.. Värt att testa iaf... känns som om jag är för negativ själv för att orka med en negativ häst :O

alltid värt att testa

testat att rida utan snoken? achenremmen så att säga :D

Ta draghjälp av annan häst så slipper du tjafsa med henne. Veterinärkoll först och är hästen ok fysiskt - jaga ridkompis!

Jo visst så. Men jag tror att hon har fått bestämma lite mycket.
Baah blir tokig, tänkte jag kommer jobba med mycket ifrån marken nu ett tag så får vi se lite hur de går.

Hade liknande problem med min dam också. Hon har stått på ridskola där dom inte gjorde något åt det. Men hon kunde bara fåför sej och stanna i paddocken och när man drev på henne så bara studsade hon och hade sej. Hon bryr sej inte spö men hon bryr sej om sporrar. Så jag fick min vilja igenom och nu är dte inga som helst problem med det men nu är det annat som krånglar med henne ist. Jag rider då fortfarande med sporrar för det behövs för hon är en sån kärring.

om du har draghjälp av någon annan polle då? hur fungerar det då..?

Draghjälp funkar med andra hästar, människor vad som. bara hon får gå sist och har dem i syne hela tiden. Men alltså jag kan inte ha draghjälp varenda gång jag rider. Finns ingen som hinner med mig ut när jag har tid.. :(

Sporrar är ju en tanke, testa går ju. Spö funkar inte hon sparkar bakut med ena benet, funkar att hoppa av och springa framåt :P Men då är jag förbannad.

Får hemskt dåligt samvete över detta när det inte är min egna häst. Hon har alltså alltid varit sånhär enligt ägaren.

Ska in till stan idag, får införskaffa mig ett par sporra min egna herre behövs det på ibland också så de gör ju inget :D

Jag ska försöka rida henne imorgon med sporrar, idag hinner jag inte rida tyvärr. Men återkommer då med hur de gick.

Någon som har mer tips än sporrar och draghjälp är varmt välkomna..

Ush, det där lät jobbigt. Har själv varit med om liknande, men då var jag rätt liten så då blev jag mest rädd och lät hästen vända hemåt :angel:
Tänkte om du lägger in en massa halter/övergångar, så att hon kommer på att det är du som bestämmer det där. Plus att hon inte riktigt hinner tänka på att stanna av sig själv för att trilskas.
Dock gäller det ju att du kan få fram henne igen efter halterna... :crazy:

Lycka till

Jag vet inte hur du ska lösa själva problemen men en bit på vägen kan vara att berömma tusen gånger mer än du redan gör så fort hon visar minsta lilla indikation på att gå framåt. Snacka med hästen, klappa på henne, försök hålla en så positiv attityd som möjligt även om frustrationen rinner ur öronen på dig ;)

Jag rider själv en häst som är nästan likadan, han är gammal dressyrhäst och lever som pensionär. Han är väldigt känslig och vägrar gå om man inte ger rätt hjälper. Tar man i för mycket står han stilla. Sen är han ganska loj från början och det gör det inte lättare :angel: Nyckeln för mig har varit just att försöka peppa hästen så han tycker det är kul och det fungerar! Han blir piggare och piggare för varje gång jag kommer, snart måste jag börja lugna ner honom istället:o

Prova i alla fall, det går aldrig att berömma för mycket när de gör rätt :idea:

Hon sparkar mot spöet och går inte framåt, där har du en istadig häst. dels behöver du berätta för damen vem som bestämmmer, hon får INTE sparka mot drivande hjälper. Sen behöver ni nog lära känna varandra bättre så hon litar mer på dig och inte är så tittig (säkert därför hon bromsar).

;)har varit med om en häst som var exakt som du beskriver!
Alltid när man red trodde man att hon hade ont när hon stannde och ville inte riktigt "gå på henne"
Sen red en kompis till mig henne och vi sa inget om att hon brukade stanna, uppvärmningen gick bra men sedan i traven bara stannade hon (som vanligt) ryttaren (som då inte hade en aning om att hon brukade göra så) ryter till och slår till henne med spöt ganska hårt på rumpan, hästen blev jätte förvånade eftersom hon brukade bli bemött av hackande skänklar när hon stannde. Sen stannde hon inte EN ENDA gång till med den tjejen!!!!!!!!!!!!!!

Så ibland tror jag att man måste ta i lite även omd et känns taskigt

du märker väl när hon börjar sakta? hitta då på nåt annat, antigen stannar du henne själv, eller flytta för skänkeln, byt väg, be henne gå bakåt... allt du kan komma på som överraskar henne så hon glömmer att hon tänkte stanna. att ha sporrar är idiotisk, vet inte en enda häst som gått särskilt mkt fram för sporrar, dom blir bara mer samlade. om hon inte är spörädd så kan du ha ett lång dressyrspö att mana med, men slå inte!

beröm väldigt mkt när hon går fram!

Varför vill du ha henne kvar?

Om du inte trivs med henne så lämna tillbaka henne och hitta en annan häst att ta på foder.

Sporrar är ju en tanke, testa går ju. Spö funkar inte hon sparkar bakut med ena benet, funkar att hoppa av och springa framåt :P Men då är jag förbannad.

Men alltså... Jag tillhör inte klientelet som är för att spöa upp hästen, MEN (förutsatt att hästen är frisk) om du säger fram så SKA hästen fram, den kommer inte tacka dig för att du ger upp... tro mig. Sparkar hästen åt spöt så lägg på en gång till, det ska inte vara hårt som bestraffning utan som Centaur säger manande framåt, ge dig inte förrän hon svarar upp och var noga med att lätta på tyglarna när du lägger på spöt, beröm när hon INTE sparkar OCH går fram och välj sedan när DU vill sakta av (vnta inte för länge, det räcker med några steg framåt), gör om proceduren.

Sporrar löser inte problemet. För kommunikationen är ungefär denna just nu verkar det som:
DU: Gå fram
HÄSTEN: I f-n heller
DU: Det går inte...

och där någonstans ger du tydligen upp, du får nog tyvärr leta en kommunikation som ser ut ungefär såhär:
DU:Gå fram
HÄSTEN: I f-n heller
DU: GÅ fram
HÄSTEN: Jag sa NEJ
Hästen: Aldrig i livet

Etc. etc. etc.
ända tills plötsligt:
HÄSTEN:Okej då
DU: Bra! det var så jag menade, nu kan vi slöa ett tag.

Osv. osv. osv.

Suckar, ni anar inte vilken djurplågare jag känner mig som.

Alltsåå svarar lite till er alla.
För de första så har jag en egen häst, blev av med stallplats i augusti, och skulle hitta ngt annat. Gick inte och då kom min kompis fram till att tjejen som skulle låna hennes häst kunde ha hästen hos mig. Så har vi ordnat lösdrift. Dock skötte sig inte tjejen så nu har vi medryttare på den pållen. Men eftersom min herre ALDRIG kan gå själv :( (dumma hopphäst) så behövde vi en tredje häst som står när han står, så att han inte blir själv. Hade tänkt ta mig an en ponny eller triangelmärkt häst. Men fick tag på denna, som de visade sig att jag ridit innan. Hon va som sagt lika hemsk då men trodde de hade försvunnit. Därför behöver jag hästen. :(

Jag vill inte använda spö på henne när hon sparkar, och ang att man borde märka när hon saktar ner så är svaret, ibland. Ibland blir de som en tvärnit i skritten och ibland hinner man märka det och göra ngt åt de.. Okej oftast en liten tvärnit. :P

Känner mig hemsk när jag tänker på de hela, men ska ut en liten runda själv imorgon igen och försöka distrahera henne. Värsta enligt mig är när hon får för sig att stanna vid vägen, och när hon sen lägger in en back o om de kommer en bil för hon lyssnar ju inte då:P

Nog för att man känt sig som en hemsk hästmänniska med sin egna gamla herre ibland men detta tar ju priset på allt! :cry:

Glömde tillägga att jag inte vågar ta så mycket i munnen på henne eftersom hon är bra på halter:P Så rider på ganska slappa tyglar.

Glömde tillägga en sak till, till Centaur. Alltså detta är första rundan hon någonsin går här ute. Så hon hittar inte här, så ja jag vill väl oftast börja med en ganska lätt runda, men denna va nog inte tillräckligt lätt :P

Senast ändrad av en moderator:

För mig o min foderponny tog det 3 månader innan vi lärde känna varandra. Han var precis så han kunde bara stanna o stå helt stilla o inte röra sig alls, eller backa kunde han gärna göra.
I början så hade jag dressyrspö som jag viftade lite i luften med, men det hjälpte inte.
Så jag hoppade av och ledde honom ca 10 m sen hoppade jag på igen, då gick det mycket bättre.
Spö på honom blev bara motsatt effekt, han bara backade.
Sporrar hjälpte inte heller.
Men när vi lärt känna varandra gjorde han aldrig så längre.
Då gick han på hur bra som helst utan ens en tanke på att stanna!:idea:

'Min' ponny gör ungefär så också ibland. Men han gör så när han bara inte har lust att gå någonstans, typ ut från gårdsplanen eller in i manegen. Han är aldrig rädd eller något sånt, han har bara inte lust. Så då blir det en "kamp" om vem som är envisast, och eftersom jag är väldigt envis :devil: så brukar jag vinna, för jag vägrar låta han vinna ngt sånt. :angel: Men jag är på honom hela tiden, med skänklar och spö om det behövs, och tar han det minsta litet steg framåt eller bara tänker framåt så slutar jag direkt och berömmer. Ibland kan vi behöva stå där i 10 minuter innan han går, och då får han jättemycket beröm. :D Men så är han unghäst också så han testar väl en hel del. ;)

Kl.
Jag kan ge en liten uppdatering. Va precis ute och red idag. Hade båda de andra hästarna med som draghjälp då de precis skulle ut och rida.
Gick faktiskt mycket bra, och hon stannade inte en gång. Hon ville inte gärna stanna när jag bad henne heller iofs, men hon gick åtminstone framåt. På vägen hem när vi vände så vågade hon tillochmed gå först en liten bit, dock visste honv ad som är hem, och då går de bra!

Så idag fick hon massa beröm och jag tror hon kände att jag inte va så negativ heller. Men jag fasar för nästa gång när jag rider ut själv.. Det är då det börjar. Men får väl rida ner på skogsvägen så vi inte är i kontakt med ngn väg, ifall hon ska stanna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 914
Senast: Mineur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama