E
Elemmírë
Jag sitter här och funderar. I framtiden (vet inte när kanske om några månader eller kanske om några år) blir det hund även för mig och min sambo. Och då jag redan nu sitter och spånar på vad för ras och vilka egenskaper hunden bör har känner jag mig aningens rådvill. Jag vill inte att det blir "fel" när den dagen kommer utan vill ha gjort min researh grundligt. Så om nån kan hjälpa mig i mina funderingar är jag mer än tacksam!
Iaf, den hund jag söker får gärna vara av medelstorlek, dvs ingen dvärghund men inte heller nån superbjässe
Jag vill helst ha en tik, men även det får ju såklart visa sig vad det blir och är inte heller relevant i just den här tråden.
Pälsmässigt spelar det ingen större roll, men helst inte nån som är "fluffig". Är mycket "pillig" av mig så pälsvård är inget besvär
Gärna "allergi"vänlig oxå. Om det dessutom går att hitta nån ras som är både lättlärd, foglig och som är pigg när det gäller men även kan ta det lugnt och relaxa utan att behöva stimuleras 24/7 vore det mycket bra.
En hund som kan följa med på det mesta hel enkelt.
Jag har en del hunderfarenhet. Har hållt på med hundar av olika storlekar och raser sen jag var 15, är idag 24 så nån hiskelig erfarenhet är det givetvis inte, men jag har ändå snubblat på båda besvärliga (krävande) och fogliga hundar. Mina föräldrar har parsontikar, gudasnälla sådanna, dock terriers
En annan i familjen har en blandrashanne med båda vall och fågelraser i sig. FRAMFÖRALLT är jag villig att lyssna och lära mig.
Av det jag skrivit ovan kan man nog utläsa att en jättekrävande ras nog inte är det första att tänka på. MEN alla förslag och idéer är välkomna och kommer att beaktas
Tack på förhand
Iaf, den hund jag söker får gärna vara av medelstorlek, dvs ingen dvärghund men inte heller nån superbjässe
Jag vill helst ha en tik, men även det får ju såklart visa sig vad det blir och är inte heller relevant i just den här tråden.
Pälsmässigt spelar det ingen större roll, men helst inte nån som är "fluffig". Är mycket "pillig" av mig så pälsvård är inget besvär

En hund som kan följa med på det mesta hel enkelt.
Jag har en del hunderfarenhet. Har hållt på med hundar av olika storlekar och raser sen jag var 15, är idag 24 så nån hiskelig erfarenhet är det givetvis inte, men jag har ändå snubblat på båda besvärliga (krävande) och fogliga hundar. Mina föräldrar har parsontikar, gudasnälla sådanna, dock terriers
Av det jag skrivit ovan kan man nog utläsa att en jättekrävande ras nog inte är det första att tänka på. MEN alla förslag och idéer är välkomna och kommer att beaktas
Tack på förhand