Ännu en tråd om kattmat

P

Puma

Snart får jag hem min kisse och sitter här och funderar lite över foder. Jag har tänkt ge både torrfoder och blötfoder.
I blötfoderväg har jag kommit fram till att jag ska ge mjau.
Torrfoder sitter jag och funderar på Hills eller RC. Jag föredrar nog egentligen Hills, men vilket av dem är bäst rent näringsmässigt?

Vad kan man ge katten mer smakbitar av? Fisk? Kyckling? Kött? Köttfärs? Räkor? Ska det vara tillagat eller rått?
Finns det något man absolut inte bör ge dem?

Sv: Ännu en tråd om kattmat

Jag ger mina katter rå kyckling (med ben) och rått nötkött, malt eller helt. Räkor äter jag själv men någon enstaka kan de få, tänk bara på att räkor är saltade så ge inte för mycket. Fisk får mina väldigt sällan men det kan du ge om du vill, rått.

Måste du ge torrfoder, räcker det inte med blötmat? Många katter ratar blötmaten om de även erbjuds torrfoder och blötmaten är ju mycket bättre för katten.

Jag har tidigare gett mina katter RC, men för ett tag sen så började de höja priserna och jag tittade runt efter något nytt.
Nu får de Oliver's sen två månader tillbaka och jag tycker det funkar jättebra. Positivt är att det både är billigare & bättre än RC, plus att de har gratis hemleverans till dörren :love:

Vi ger våra kissar RC Outdoor Active (eller vad det nu heter) torrfoder och Pussi-blötmat. Min sambo skulle handla blötmat och han fastnade för Pussi för namnets skull, karlar :grin: , så det är anledningen till att våra katter får det. Får se vad det blir för blötmat när alla våra förpackningar är slut.
De ratar inte blötmaten för torrfodret. :)

Kött bör du ge rått, kycklingben måste ges rått.
Fisk bör du tillaga då rå fisk kan leda till tiaminbrist vilket i sin tur kan leda till sjukdom och dödsfall.

Fisk bör du tillaga då rå fisk kan leda till tiaminbrist vilket i sin tur kan leda till sjukdom och dödsfall.

Nja, överdriver du inte lite nu? Rå fisk hämmar upptaget av thiamin och på sikt (inte efter en fodring) kan det leda till skador... Men det är väl som med allt, lite kan man ge men inte varje dag och inte mycket. Nackdelen med rå fisk är väl också att katterna kan få bandmask av det.
Men en smakbit då och då tror jag inte skadar.

Kött bör du ge rått, kycklingben måste ges rått.

Okej, lite nyfiken bara, varför måste kyckling ges rått?

Köttfärs då? kokt eller rått?

Måste du ge torrfoder, räcker det inte med blötmat? Många katter ratar blötmaten om de även erbjuds torrfoder och blötmaten är ju mycket bättre för katten.

Jag tänkte iaf börja med både och, han är uppvuxen på det. Får väl se hur det blir i framtiden.
Lite nyfiken bara, men borde de inte tycka att blörtfodret är godare än torrfodret?

Torrfoder prepareras med "doftförstärkare" i form av antingen påsprayat fett eller digest. Därför brukar katter föredra torrfodret, det luktar starkare och godare än blötmaten.

-kl-
Då det blivit lite allmänt kring torrfoder passar jag på att undra:
Hur tillverkas torrfoder egentligen - hur går processen till, och vad kommer de olika näringsämnena från? Är det worst-of-the-worst-köttet som kommer med, eller vad är det man får i "pluttarna"?

Lite avancerat, men någon av fodernajaderna här kanske har ngt nys att dela med sig av?

Katterna äter ju eländet, men som människa tycker jag att det ser ut som hårdbröd med en doft av härsket fett... Lite svårt att koppla samman de där med ett nedlagt bytesdjur.:crazy:

Okej, lite nyfiken bara, varför måste kyckling ges rått?

Köttfärs då? kokt eller rått?

Kycklingben måste ges rått, precis som alla andra ben. Tillagade ben blir vassa, splitras och kan bli väldigt farliga.
Kycklingben, i kycklingvingar exempelvis är mjuka och nyttiga. :D
Jag ser ingen anledning till att tillaga kött till katter, så köttfärs ger jag rått i alla fall ;)

Kl

Måste bara inflika med en fråga angående blötmat när vi ändå har det uppe till diskussion.

Kissen här hemma får Mjau blötmat på burk. Har sneglat lite på tetrona då dom är mindre i förpackningarna. Innehållsförteckningen visar dock att det finns socker i vissa av smakerna, hur är det egentligen med det?

Antar att det är väldigt små mängder, men är det något man bör se upp med eller går det bra att fodra med detta?

Jag har fodrat med både tetrorna och burkarna och jag ser inte sockret som ett problem, det är så väldigt lite och vad jag har förstått används det endast som färgämne...

På tal om rått kött. Finns det fara för urkiga bakterier och sånt?

Rent teoretiskt så finns det. Å andra sidan katter tål bakterier bättre än människan, t.ex. campylobacter och i någon mån även salomonella.

Man skall dock hålla sig till svenskt kött och svenska ägg. Säkrast! De innehåller inte salomonella. T.ex. ägg från kontinenten kan mycket väl innehålla salomonella, så därför skall man hårdkoka dem...

Griskött. Återigen enbart svenskt. Importerad griskött kan innehålla virus för Auyeskys (stavning?) sjukdom. (pseudorabies) Den är ofarlig för människor, men farligt och mycket obehaglig för katter... Finns inte i svenska grisar.

Vad jag har förstått så är katter inte alls lika bakteriekänsliga som vi. Jag ger svenskt, ekologiskt kött främst för djurhållningens skull, inte så mycket för bakterierna.

Gris ger jag inte alls men det är av andra anledningar, jag äter inte gris själv heller.

Man bör givetvis tänka på hygienen när man ger rått kött. Köttet ska komma från en tillförlitlig källa. Campylobacter brukar inte orsaka några problem hos katt men kan ju smitta oss människor så det ska man tänka på. Salmonella är inte mycket att oroa sig över i Sverige.

En del parasiter kan förekomma i kött tex. Toxoplasma gondii som orsakar toxoplasmos. Orsakar normalt sett inte sjukdom hos katt, men kan ge ordentligt dåliga magar hos kattungar och katter med nedsatt immunförsvar. De flesta parasiter dör efter 3 dygn i frysen.

-kl-
Då det blivit lite allmänt kring torrfoder passar jag på att undra:
Hur tillverkas torrfoder egentligen - hur går processen till, och vad kommer de olika näringsämnena från? Är det worst-of-the-worst-köttet som kommer med, eller vad är det man får i "pluttarna"?

Lite avancerat, men någon av fodernajaderna här kanske har ngt nys att dela med sig av?

Katterna äter ju eländet, men som människa tycker jag att det ser ut som hårdbröd med en doft av härsket fett... Lite svårt att koppla samman de där med ett nedlagt bytesdjur.:crazy:

Det man får i "pluttarna" är köttmjöl eller torkat kött samt en massa spannmål. Vilken kvalité det håller beror väl på, men det är knappast kycklingfiléerna som tas till vara och stoppas i kattmaten.; ) Det är säkert hyfsat bra kvalité på ingredienserna men vi kan nog räkna med att de bästa råvarorna går till människorna och det näst bästa till djuren.

Numera extruderas väl det mesta torrfodret och det innebär att maten upphettas snabbt till väldigt höga temperaturer och under väldigt högt tryck. Så får man de pluttarna.

Räkor ska man undvika att ge till kastrerade hankatter då det innehåller för mycket mineralämnen och kan förvärra urinsten som kastrerade hankatter lättare får.

Jag ger våra katter RC Kitten och Mjau tetra mjukmat. Sedan äter de ju 'allt' :crazy: så de får även i sig pasta, bröd, matrester och annat de lyckas stjäla om man inte varit snabb att kasta rester eller diska tallrikar.

Min kisse äter bara Hills och ibland duger blötmatspåsar. Hon är ganska kräsen. Äter inte kött etc som hon inte jagat själv.

Men hon får alltid massor av beröm för sin fina päls och hon har inte haft några problem så vi fortsätter med Hills och så lite blötmat när hon ber om det.

Nu är han äntligen hemma, sötnosen :love:

Har gett mjau blötmat på tetra, men började fundera lite på hur mycket man ska ge per gång egentligen? Finns det nån mall? Han har även tillgång till torrfoder.
Sen funderade jag också på. Visst är det så att blötmaten bör vara rumstempererad? Är det farligt om den är lite kallare?

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 738
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Hej Har 2 katter, väldigt olika i hull(i allt egentligen) Den ena är åt det tunnare håll(tror han egentligen är väldigt bra i hull)...
Svar
2
· Visningar
437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka