Sv: Ännu en tråd om hingsttips....
En sån gedigen, trevlig stam och ett sånt temperament måste man ta vara på! Pontus- och Ganesco hästar är kanske inte så moderna i typen, men de har precis det som de flesta ryttare i det här landet vill ha och behöver: en robust och hållbar exteriör, ett sansat, trevligt, lätthanterligt och arbetsvilligt temperament och iallafall vad jag sett från Pontus så finns ofta både hoppförmåga och gångarter som kan räcka till msv nivå med rätt ryttare (sällan högre kanske, men hur många ryttare behöver mer än så?).
Det är min personliga drömstam på avelssto. En bra bas att förädla utifrån och då leta hingstar med hög ridbarhet och gott temperament i första hand, för att i den mån det går säkra det hos avkomman. Sedan bör man väl leta bland de något mer högställda typförbättrarna om man satsar mot prestation. Undvik långa ryggar (som jag tycker man ser hos ex Biggles och flera andra av Tullstorps hingstar - de är fina såklart, men inte optimala) och korta framben / breda bogar som finns hos många hingstar med svensk stam (eftersom det nog ligger nära i generna hos ditt sto också). Undvik kanske också de extremaste gångarterna i första led - jag tror chansen att lyckas förbättra ökar om man håller sig inom ett inte alltför stort avstånd från sin ursprungshäst.
Ängagården har en massa godbitar i mitt tycke, om du vill avla med internationellt gångbara namn och mot prestation på högre nivå. Mina favoriter till ett Pontus-sto vore nog:
Caprimond - ger väldigt hög ridbarhet, samarbetsvilja och typförbättrar
De Niro - gångarterna, stammen...
Dionysos - så vacker! Förädlar han med.
Sedan har jag en helt egen liten dröm om en lite mindre, kompakt, men fortfarande typädel och rörlig häst - och skulle så gärna vilja se mer arabblod i halvbloden. En önskan är alltså en avkomma e.
Elcatero ox - Pontus, fast den kan bli liten (runt 155-160). Tror det skulle kunna bli en mycket trevlig typ av häst! Det blir ju då inte prestationsinrikad avel i första hand, utan mer som typ- förädlingsavel med målet att behålla det trevliga Pontustemperamentet och en viss robusthet. Sedan tror jag att även en sådan unge skulle kunna räcka till msv nivå i dressyr iallafall, om den visar sig kunna röra sig vettigt. Araber har ofta god rörlighet.