Ännu en tråd om hingsttips....

Hera

Trådstartare
Jag har precis köpt ett sto som är e: Pontus-Ganesco-Dolman xx.
Hon har tävlat 120 cm i hoppning och LB dressyr, kommer att starta LA under året.

Hon är 160 cm i mankhöjd och ädel i typen. Hon har ordinära gångarter, dock är skritten riktigt bra. Hon hoppar stort och mkt väl.

Hon har kanontemprament, pigg och lagom känslig, bra ridbarhet och stor arbetsvilja.

Vad skulle man kunna lägga på henne?
Kan inte så mkt om hennes stam?

En massa tips tack :)

Sv: Ännu en tråd om hingsttips....

Så roligt ! Jag skulle gärna ha en Pontus-Ganesco märr. Men jag har en G-P valack !

Jag tycker att Briar vore intressant på din märr om hon är lätt i typ.

Vilken trevlig stam!

Kan bara säga att du har stor valfrihet med ett sto utan Utrillo-blod i sig!

Men det låter ju bra.
Jag kanske har gjort ett riktigt kap :)
Jag behöver nog dock en högrest hingst med lite storlek...

De Pontus-avkommor jag har sett har varit små, grova, lågställda och av "omodern" typ. Det finns ganska gott om Pontus-ston här i trakterna, och jag har sett flera fina, ädlare avkommor undan dessa ston - efter Nactus.

Temperament brukar dock vara ett stort plus för dessa Pontus-hästar, enligt min erfarenhet.

Fullblod vore kanske inte fel?

Hon är ädel i typen...och har redan mkt fullblod längre bak.

Jasså, du köpte henne... ja det var nog inget dåligt köp... beroende på priset vill säga ;) ...
Hon hoppar ju käckt och är helt ok att titta på...
Håller med dig om att du nog behöver någon ädlare modell av hingst... Titta på Metall... en riktig goding!!!

Skall du betäcka båda stona iår???

Gillar du svenska eller utländska hingstar?

Dom svenska är jag bra på, dom utländska får någon annan tipsa om ;)

Jag fick ett bra pris....kompispris :p

Metall såg ju fin-fin ut!!!

Betäcker bara gammelstoet i år. Vill tävla och ha roligt med den nya först. Kompisen ska försöka rida 130 hopp på henne i år säger hon...Hua jag vågar inte ens titta tror jag :o

Det lilla jag sett av henne så verkar hon ju ha ett jättetrevligt temperament!

Har du kört till Nactus än???

Vi åker till Nactus i morgon...

Och nu slutar du att retas Ancan!!!
Vet du vem min nya pålle är :D

Jag skulle vilja tipsa om Briar eller hans son Biggles till dit sto. Det är stora och är lätta i sina steg. Riktigt snygga är de också.

Jag retas inte ;) Jag trodde du kände igen mig :crazy: :confused:

Jag har sett annonsen i ridsport på henne, samt sett henne på tävling...

Jag tycker hon är fin, och hon verkar ju schysst på att ställa upp i alla lägen...

Lycka till...och lova att du har Metall med som kandidat nästa år, det kan inte bli fel på den märren...

Hera skrev:
Vi åker till Nactus i morgon...

Ok, hoppas det går bra med transport av föl och sto...
Själv får jag vänta några dagar till... det blir till Cagancho iår...

Aha!!! Jag ska ev känna igen dig....tänker så att det luktar bränt ;)

Hon är en fin och jättebussig häst, köpte henne mkt billigare än vad hon stod på i ridsport :p

Hera skrev:
Aha!!! Jag ska ev känna igen dig....tänker så att det luktar bränt ;)

Hon är en fin och jättebussig häst, köpte henne mkt billigare än vad hon stod på i ridsport :p

misstänkte det...hörde att ägaren ville bli av med lite hästar, så det fanns nog chanser till att pryta där.

Lycka till med "alla" hästarna, det börjar väl bli en hel farm hos dig nu :D

Konstigt att det alltid verkar som om hästar ynglar av sig, de blir bara fler o fler... :angel:

Gissar på att Ancan är bekant med pållans fd ägare då....

En sån gedigen, trevlig stam och ett sånt temperament måste man ta vara på! Pontus- och Ganesco hästar är kanske inte så moderna i typen, men de har precis det som de flesta ryttare i det här landet vill ha och behöver: en robust och hållbar exteriör, ett sansat, trevligt, lätthanterligt och arbetsvilligt temperament och iallafall vad jag sett från Pontus så finns ofta både hoppförmåga och gångarter som kan räcka till msv nivå med rätt ryttare (sällan högre kanske, men hur många ryttare behöver mer än så?).

Det är min personliga drömstam på avelssto. En bra bas att förädla utifrån och då leta hingstar med hög ridbarhet och gott temperament i första hand, för att i den mån det går säkra det hos avkomman. Sedan bör man väl leta bland de något mer högställda typförbättrarna om man satsar mot prestation. Undvik långa ryggar (som jag tycker man ser hos ex Biggles och flera andra av Tullstorps hingstar - de är fina såklart, men inte optimala) och korta framben / breda bogar som finns hos många hingstar med svensk stam (eftersom det nog ligger nära i generna hos ditt sto också). Undvik kanske också de extremaste gångarterna i första led - jag tror chansen att lyckas förbättra ökar om man håller sig inom ett inte alltför stort avstånd från sin ursprungshäst.

Ängagården har en massa godbitar i mitt tycke, om du vill avla med internationellt gångbara namn och mot prestation på högre nivå. Mina favoriter till ett Pontus-sto vore nog:
Caprimond - ger väldigt hög ridbarhet, samarbetsvilja och typförbättrar :love:
De Niro - gångarterna, stammen...
Dionysos - så vacker! Förädlar han med. :d

Sedan har jag en helt egen liten dröm om en lite mindre, kompakt, men fortfarande typädel och rörlig häst - och skulle så gärna vilja se mer arabblod i halvbloden. En önskan är alltså en avkomma e. Elcatero ox - Pontus, fast den kan bli liten (runt 155-160). Tror det skulle kunna bli en mycket trevlig typ av häst! Det blir ju då inte prestationsinrikad avel i första hand, utan mer som typ- förädlingsavel med målet att behålla det trevliga Pontustemperamentet och en viss robusthet. Sedan tror jag att även en sådan unge skulle kunna räcka till msv nivå i dressyr iallafall, om den visar sig kunna röra sig vettigt. Araber har ofta god rörlighet.

Hera skrev:
Hon är ädel i typen...och har redan mkt fullblod längre bak.

Japp, jag läste det. Jag har ju inte sett modern och hennes avkommor, men eftersom du har Pontus som far finns ju risken att hans tendens att lämna lågställda, kraftiga avkommor kommer igen i nästa generation...

Du har kanske noterat att två helsyskon sällan ser likadana ut. Generna längre tillbaka påverkar mycket, och anlagen kan vara olika dominanta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka