Ännu en jäkla sadeltråd...

westernsuzie

Trådstartare
Så hamnade man i cirkusen IGEN!! :devil:
Jag har en Rocking R reiner till min häst, men har senaste tiden märkt att den börjar bli lite väl tight framme vid bogbladen. Och eftersom jag inte vill orsaka tryckskador på min stackars häst hoppar jag alltså in i den jäkla sadelkarusellen ännu en gång.
Sadeln verkar sitta lagom uppe vid manken (det är några cm mellan manke och framvalv) men för tight vid bogbladen. Alltså verkar det som jag behöver en sadel som är lite mer utvinklad vid bogarna. Om bommen är bredare borde den ju komma för långt ner? Har jag rätt i mina tankar? Skulle någon typ av arabsadel (de brukar väl vara lite vinklade) passa?
Någon som har tips på märken/modeller?

Har någon erfarenhet av Rocking R arabsadel resp. Rocking R reiner, är det stor skillnad på bredden?

Är jättetacksam för alla tips jag kan få. Lite information som kan behövas: min häst är kallblodstravare av den nättare modellen, låg manke, hyfsat rakryggad, breda bogar. Jag vill ha en sadel som är bättre än det billigaste krafset, men då jag är student har jag en begränsad budget. 6000- 10 000 har jag tänkt mig.

Sv: Ännu en jäkla sadeltråd...

Byt in sadlen så kan du räkna av den från den nya så blir kostnaden inte så stor och du får en kvalitetssadel.

Smart.... det kanske jag borde göra. Enklare än att hitta en köpare själv :laugh:

följer med lite här, har samma problem...
Har en circle y park & trail nu. Har gått bra på min något känsliga häst, men nu har hon sagt ifrån efter en skogstur. Tror hon gick och spände sig, så ryggen blev lite banan-formade istället för den normala raka rygg hon annars har när hon jobbar. Har provat en crates arabian. såg ut att ligga alldeles utmärkt när vi la på den, men när jag longerade henne i trav tippade den fram :(

Hej,

Jag har själv en Rockning R reiner som jag köpte på Tumbleweed för ca 5 år sedan. Jag provade en kompis sadel först som låg klockrent på min häst så jag ringde och bokade en.

När jag provade den nya sadeln hemma så var den mycket tightare än den jag provat innan. De skulle då snart få hem en container från USA och när den kom så mättes avstånden framtill i sadeln på alla sadlar och jag fick den som var bredast. Med andra ord kan sadlar av samma märke skilja sig en hel del.

Om du inte har allt för långt till Tumbleweed kan du ju byta in sadeln där samt få en ny ordentligt utprovad.

Visst är det ett jäkelskap det här med sadlar :devil: kan inte nån ängel bara komma o plinga på hos mig med en snygg sadel som sitter perfekt :o

Crates arabian har jag också kikat på, den är ju fin som tusan men det verkar som tumbleweed har slutat sälja dem? Crates har en annan sadel, supreme trail, som verkar heeelt underbar och skulle säkert sitta som en smäck på min häst men 18 000 är liksom åtminstone 8000 för mycket för min plånbok :cool:

Har du också en häst med breda bogar? Vart hittade du cirkel y sadeln?

Är det sant :eek: inte nog med att bomstorlekar inte stämmer mellan olika märken och modeller, så kan de variera inom samma modell också!! Inte undra på att det är så svårt att hitta en sadel :devil:

Det är en bit att åka, men börjar faktiskt fundera på att slänga in hästen i en transport och dra dit... enda problemet är att jag har tänkt mig max 10 000 för en sadel :cool: skulle helst vilja hitta nån begangnad av lite bättre kvalitet, men det verkar ju omöjligt. Så jäkla få westernsadlar till salu just nu :( i våras, när jag INTE letade sadel va det minsann fullproppat av dem på alla annonssidor.

Senast ändrad:

KL

Mer frågor till er upplysta människor :)
Någon som har en Double C sadel, förslagsvis Double C Nevada Fancy eller Trailrider. Hur pass utåtvinklade är de i fronten? Skulle en sån kunna passa på en pålle med breda bogar?
De verkar ju kunna funka på en häst med kort rygg i alla fall o finns med alla möjliga bomvidder :)

Visst är det ett jäkelskap det här med sadlar :devil: kan inte nån ängel bara komma o plinga på hos mig med en snygg sadel som sitter perfekt :o

Crates arabian har jag också kikat på, den är ju fin som tusan men det verkar som tumbleweed har slutat sälja dem? Crates har en annan sadel, supreme trail, som verkar heeelt underbar och skulle säkert sitta som en smäck på min häst men 18 000 är liksom åtminstone 8000 för mycket för min plånbok :cool:

Har en i stallet som har en väl använd crates till salu, som jag provade. En helt ny är också lite för dyr för mig...:crazy: Bor i Danmark, här är det ganska lätt att hitta en begagnad circle y sadel.

Har en arabkorsning som saknar muskler och ser liten o tunn ut, men hon har quarterbom i sin sadel. Höjer hon ryggen går det, men det gör hon ju inte hela tiden. specielt inte när vi rider ut och hon skal titta på allt o går och spänner sig. När hon inte höjer ryggen trycker sadeln på bogbladen, så hon har väl så för breda bogblad för den sadeln iaf..? Eller är det bara för att den blir för rak när hon spänner sig och får banana-rygg? Tycker bara den sitter trångt annars med, så hade gärna velat ha någon med mer plats.

Vet inte riktigt vad jag ska titta efter nu.
Hade en sadelutprovare ute med lösa bomar från bl a deuber innan jag köpte den här. Han menade också att hon skulle ha en rak bom, som hon bar bäst om hon inte gick med huvudet i vädret. Med en som var mer utåt svängd riskerade att tippa framåt. Skulle ha beställt en sadel med den bom han rekomenderade, men eftersom sadeln bommen egentligen satt i var för lång skulle sadeln specialbeställas. Fick aldrig tag i honom så jag kunde beställa den. Och köpte sen den jag har nu med hjälp av en som tidigare jobbat med att prova ut sadlar.

åh fyyyy jag håller med.... skicka ängeln till mig om den kommer till dig. För nu har jag två hästar som behöver ny sadel. *ser pengarna segla iväg*

Oj det där har jag inte ens tänkt på att sadeln kan sitta annorlunda när hästen spänner sig och går med huvudet högt. Min häst är också en sån som gärna springer med huvudet uppe vid stjärnorna ungefär :cool: även om hon nu efter en jäkla massa träning börjar jobba lite bättre och har satt en del muskler, och jaa det är ju därför hon har blivit så jäkla bred att sadeln inte passar :p

Senast ändrad:

åh fyyyy jag håller med.... skicka ängeln till mig om den kommer till dig. För nu har jag två hästar som behöver ny sadel. *ser pengarna segla iväg*

Jag lovar :laugh: men ängeln lär hålla till här ett tag först, vi har också en häst TILL som behöver sadel :cool: vi har liksom tre hästar i vår familj, och EN bomfri sadel som passar bra på alla :p hehe den sadeln får jobba hårt kan jag säga....

Pratade med tänaren som hjälpt mig prova ut sadeln idag. Hon menade att det antagligen var gjorden hon reagerade på, som gjorde att hon blev öm och spänd längre upp med. Hon är en väldigt känslig liten tjej, och har fått spänt gjorden för hårt tidigare så får alltid vara väldigt försiktig. Men har visst haft lite för bråttom med att komma upp sista veckan. Jag kan inte så mycket om sadlar så litar på att tränaren har rätt. Försöker igen om ett par dagar o hoppas på att hon går lika fint som hon gjorde de första 3 månaderna med sadeln.

Pratade med tänaren som hjälpt mig prova ut sadeln idag. Hon menade att det antagligen var gjorden hon reagerade på, som gjorde att hon blev öm och spänd längre upp med. Hon är en väldigt känslig liten tjej, och har fått spänt gjorden för hårt tidigare så får alltid vara väldigt försiktig. Men har visst haft lite för bråttom med att komma upp sista veckan. Jag kan inte så mycket om sadlar så litar på att tränaren har rätt. Försöker igen om ett par dagar o hoppas på att hon går lika fint som hon gjorde de första 3 månaderna med sadeln.

Hoppas det funkar bra så du slipper köpa en ny då :)
Vad svårt med en så känslig häst! Vad har du för sadelgjord på henne? Hon kanske skulle trivas med en sån där gosig mjuk grej med fårskinn på insidan?

Tänker att det är ganska bra egentligen att hon är så känslig. Hon säger ifrån så snart det är något som inte känns bra, så hinner inte bli något allvarligt problem.
Har en repgjord i ull, men letar efter en ny. Pälsen fastnar i den om vintern... Provade en dressyrgjord i sympatex i våras, det gillade hon inte! Finns det med riktigt fårskinn på insidan? Hade kanske varit en bra idé :)

Japp det finns det :) verkar superdupermysiga! Jag PM:ar, jag tror inte man får skriva ut namnet här.

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 189
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är på jakt efter dressyrsadel till mitt fullblod av modell grövre. Han har mycket manke och, enligt mig, aningens svängd rygg. Något...
Svar
6
· Visningar
6 614
Senast: IterBis
·
Utrustning Är nu på sadeljakt igen och frågar (som vanligt) allsmäktiga buke om råd :D Börjar med att säga att jag ska ta hjälp av kunnig...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Nomina
·
Western Eftersom min sadel förmodligen gått och blivit för smal (andra för iår..:crazy:) så behöver jag nu tips på en ny sadel. Nu har jag en...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka