Ännu en höanalys...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Visp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 843
V

Visp

Kära bukevänner!

Nu har äntligen min höanalys kommit. Jag har tidigare inte haft egen häst så detta är min första analys samt foderstatsberäkning. Jag har läst om detta här på buke och trodde (lite naivt kanske) att jag skulle kunna sätta mig in detta. Jag har nu använt beräkningen i freefarm och där verkar det som att jag endast behöver ge min häst 9 kg hö + mineraler. Jag känner mig dock osäker. Jag får detta till en kvot på 6,5? Vill ni hjälpa mig? Förklara gärna hur ni tänker så att jag kan lära mig.

Ett varmt tack!

Analys: (per kg foder)

TS: 82,7%
VOS: 8,0
Råprotein: 83
Smältbart råprotein: 51,7
Kalcium: 1,3
Fosfor: 2,5
Magnesium: 0,8
Kalium: 24,2
Svavel: 1,2
NDF: 537,5
Aska: 54,1

Hästen:
Halvblodsvallack
13år
Ca 650-700 kg
Nu rätt fet
Lättfödd
Lätt arbete
Dåligt musklad över rygg-rumpa

Sv: Ännu en höanalys...

Jag har nu använt beräkningen i freefarm och där verkar det som att jag endast behöver ge min häst 9 kg hö + mineraler.Jag känner mig dock osäker.

Ja ditt hö har en bra kvot (för att vara exakt 6.46) så det kan stämma mycket väl att du bara behöver ge hö + mineraler. Det ska teoretiskt sett, utgått från en medelhäst, räcka. Men alla hästar stämmer inte in på "tabeller" utan är individer så du får bara hålla koll på om mängden hö räcker... Alltså ha koll på hullet så hästen håller sig fin. (och även muskulatur - en del hästar kräver en högre MJ/smbrp kvot än genomsnittet)
OM hästen skulle visa sig inte hålla hull/muskler får du pröva att öka mängden hö. (eller om den lägger på sig för mycket så får du givetvis minska på det lite - bara hästen fortfarande får sitt tuggbehov tillfredställt också)

Höet (eller silage är det ju eftersom ts-halten är under 84%) har en alldeles för låg Ca/P-kvot. Du behöver alltså ett mineralfoder med hög kalciummängd och låg fosformängd - t ex Krafft Miner Blå. Men det kanske du fick fram i programmet? Kvoten ska vara MINST 1.2.

Tusen tack för svar! :bow:
A
tt det är ett silage hade jag ingen aning om...Ser ut och är packat som hö i fyrkantsbalar. Intressant! Jag gjorde även en beräkning i Hippocampus och där står det att hästen får för mycket energi? Ska absolut tillsätta mineraler. Finns det något bra krubbskrammel att ge tillsammans med mineralerna för att se till att han får i sig dem?

Att det är ett silage hade jag ingen aning om...Ser ut och är packat som hö i fyrkantsbalar.

Ojdå! Mig veterligen SKA hö ha en ts-halt på minst 84%, annars är det för blött för att vara hö och det jag tror är risken då är att det mgölar lätt... Men det hoppas jag någon mer kunnig kan svara på!
Silage kan det inte kallas för om det inte är inplastat och ensilerat!

Jag gjorde även en beräkning i Hippocampus och där står det att hästen får för mycket energi?

Det betyder enkelt förklarat att hästen får mycket kalorier (i hästars foderstat kallat för Megajoule (MJ) ). ;) Och riskerar att lägag på sig för mycket.

Ska absolut tillsätta mineraler. Finns det något bra krubbskrammel att ge tillsammans med mineralerna för att se till att han får i sig dem?

Betfor brukar vara populärt och du kan ge bara ett par dl så brukar hästarna äta upp.

Det betyder enkelt förklarat att hästen får mycket kalorier (i hästars foderstat kallat för Megajoule (MJ) ). ;) Och riskerar att lägag på sig för mycket.

Hihi, jag vet vad det betyder. Vet dock inte om det stämmer eftersom de olika beräkningsprogrammen ger olika svar. Eftersom min häst redan är rätt fet och dessutom lättfödd vill jag inte riskera alltför mycket energi. Tankar?

Hihi, jag vet vad det betyder. Vet dock inte om det stämmer eftersom de olika beräkningsprogrammen ger olika svar. Eftersom min häst redan är rätt fet och dessutom lättfödd vill jag inte riskera alltför mycket energi. Tankar?

Hur mycket mindre tycker Hippocampus att du ska ge då för att det ska ge ett "ok" på energi?
Skulle tro att skillnaden är hårfin...

Tycker att 9kg är ändå i minsta slaget för din häst, så mycket mindre kan du ändå inte ge... Med tanke på att de ska helst få 1.5-2kg hö per 100kg häst. (rekommendation)
Minimum, som du säkert vet, är 1kg TS per 100kg häst och för din häst betyder det 6.5-7kg TS (om du är någorlunda säker på vikten? dvs hästens normalvikt) och 9kg av ditt "hö" ger 7.4kg TS. Jag skulle inte våga ge mindre! (risk för magproblem och understimulerat tuggbehov)

Återigen tack! Jag resonerar lite som du...Vill inte gärna ge mindre eftersom han slukar det han får nu i ett nafs ;) Jag tror nog energiöverskottet är marginellt så jag gör nog som jag tänkt med enbart hö och mineraler samt lite morötter.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Korven
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 361
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka