Ännu en häst fick avlivas på Tanne - ingen förklaring till mystisk sjukdom

Sv: Ännu en häst fick avlivas på Tanne - ingen förklaring till mystisk sjukdom

Är det verkligen sant att man inte obducerar när det handlar om en sån här sjukdom som man inte vet nåt om????!!!!!

Jag håller med, om inte annat så borde det vara intressant för försäkringsbolagen som kunde stå för kostnaden av obduktion om det är för dyrt för hästägarna.

Hur kan man inte ta sig råd att obducera hästarna när det handlar om en okänd, tydligen dödlig sjukdom??? :mad:

Är inte veterinärer, forskare eller försäkringsbolag intresserade?

jag ycker ju då att forskare borde vilja veta! Ridskolan kan jag förstå att dom inte har råd, redan 3 hästar mindre och inga ridlektioner...

gud så hemskt! men någon måste betala en obduktion tycker man ju!? försäkringsbolag eller dylikt måste ju ha intresse i och veta vad detta är för något??

*till alla*

läste att det ev kan bero på ngn svamp/mögel från fodret.
min första tanke är om dom fått hösilage/ensilage.
om dom är botlusimvaccinerade?

Kan det vara botlusim?

Fast om de äter hösilage kanske veterinärer tänkt den tanken och konstaterat att det inte är det, annars hade de nog skrivit något om det och inte gått ut med att det är en helt okänd sjukdom.

Fast jag vet ju inte hur snabbt man kan konstatera om det är botulism, det kanske krävs foderanalyser för att vara säker?

Allt det här har sköts mycket dåligt, det tog 1 månad (!!! :mad: ) innan dom gick ut med det och isolerade anläggningen, inte kul och ha häst här och jag har tävlat mot flera från anläggningen efter det att det bröt ut. :mad:
Det är bara och hoppas att det är fodret.

Hade jag varit i den situationen så hade jag gjort allt för att skramla ihopa pengar till en obduktion! Fan viktigt att veta vad som var fel så att man ev. kan förhindra det nästa gång. Om inte ägaren har råd så borde en annan myndighet göra det - man vet ju aldrig vad det kan vara för något.

Jag reagerar på att det på Sigfus Sigfusons anläggning härjat nåt liknande som dom har på Tanne och på Sigfus anläggning fick dom avliva 5 st hästar men dom vet fortfarnde inte vad det är som drabbat hästarna.

Och där har dom obducerat en...

Verkar som expertisen står maktlös.

AM

asså inte för att vara elak nu alls!!! men butolism är en mag o tarm sjuka som är rätt elak o hästar dör rätt snabbt o lider jätte mkt, de vinglar inte runder o sånt i flera månader........ magen slutar funka o de blir lagom jätte förgiftade, sett sånt o de e jätte läskigt. Ta de inte som en elak kommentar nu oki.....

Skumt :crazy:

Anledningen till att det inte blir obduktion är att det redan finns flera hästar obducerade som drabbats av samma symptom. Givetvis gör dom allt som dom kan för att finna ut vad som är fel. All expertis är inkallad och man gör allt vad man kan för att ta reda på orsaken. Foder, vatten, symptom allt analyseras av experter och givetvis meddelar man så fort man vet något, men så länge man inte vet vad felet är kan man inte informera. Tänk på dom drabbade och hur dom har det innan ni skickar obetänksamma inlägg.. det råder stor sorg på ridskolan! Ha det underbart och hoppas era hästar håller sig friska!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i 25-årsåldern red på en häst när hon blev påkörd av en personbil. Olyckan inträffade i Kungsbacka under tisdagskvällen. –...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under EM i fälttävlan i fjol tvingades Sandra Gustafsson avliva sin bästa häst. I går vann hon Falsterbo Hunting med sitt nya...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst på Yxlö skadades så allvarligt i ett bråk med två andra hästar att man tvingades avliva hästen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 638
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GT) Två vuxna och ett barn skadades när bilen de åkte i krockat med en lösspringande häst. Olyckan inträffade vid lunchtid på torsdagen...
Svar
0
· Visningar
838
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka