Ännu en foderfråga

Nutra Nuggets till valpen och Royal Canin till både vuxna hunden och kattorna av den enkla anledningen att det finns där jag köper hästarnas foder och i alla fall är bättre än mataffärens div. hundfoder.
Har också givit färskfoder då vår nu vuxna hund var en notorisk matvägrare som valp/unghund. Det enda av färskfodren som han åt och det med förtjusning var Nordic.

Min fd Jack Russell (R.I.P) at inte hundmat. Han vagrade. Han at bara kattmat. Torrfoder samt burkmat. Gick inte att ens forsoka fa i honom Pedigree eller nagonting annat. Whiskas daremot slafsades ner!! :)

Fragade veterinaren om detta var ok, och hon menade pa att det ar battre kvalitet pa kattmat an det ar pa hundmat. Forklaringen var att katter lattare pa njursten, magproblem osv an hundar, och darfor innehaller kattmaten battre foder an hundmaten. Det som inte dog for katterna blev hundmat istallet.
Nu kan jag inte sta for detta, da jag egentligen inte vet. Men jag och "Pepper" vann en massa utstallningar, agility mm, sa frisk och sund var han i alla fall. Hade de finaste vitaste tanderna domarna nagonsin hade sett!! Jag tror att det var kattmaten och hans hat av ben och andra hundgrejer. :)

Foder är en djungel... Det man kan ha som riktmärke är väl att ge hunden ett KÖTT(animalie)-baserat foder, tex. Royal Canin, Eucanuba mfl. Foder som tex. Doggy är SPANNMÅLS-baserat. Och våra hundar är väl inte huvudsakligen "växtätare"??? Eller? :crazy: Tycker det säger sig självt. Visserligen är spannmålsbaserade foder billigare men också mindre dryga, eftersom hunden bajsar ut det mesta. Ett "animaliebaserat" foder är drygare eftersom hunden kan tillgodogöra sig det bättre och därför inte behöver äta lika mycket! Gå till fackbutiken när du ska köpa mat till hunden - de kan sånt här. Eller läs på innehållsförteckningen. Är det första som står på den tex. vete eller majsmjöl så är det den huvudsakliga ingrediensen = spannmålsbaserat. Står det däremot tex. kycklingkött först så är fodret animaliebaserat. (Väldigt förenklat uttryckt) Angående burkmat så tycker hunden ofta att det är väldigt gott, eller hur? Är det någon som har läst innehållsförteckningen? De allra flesta innehåller 70-80% VATTEN!!! Det är det inte värt! Att betala dyra pengar för något som finns i kranen i varje hem!

Stämmer det alltid att ex vete står först om det är spannmålsbaserat? Kände inte till detta och kollade genast på Doggyn och mycket riktigt vete stod först.

Ge Purina Pro Plan en chans då! ALLT är bättre än Doggy och liknande matvaruhus-hundmats-märken :crazy:

Royal Canin är det som funkat absolut jämnast för mig, på alla hundar vi haft. :)

Verkar inte som de har Purina Pro Plan i närheten av var jag bor, så det får nog bli något annat. Ska också gå in i butiken som säljer hund- och kattartiklar som ligger i den "större" orten i kommunen och kolla vad de har för märken. Har bara för mig att de inte har Purina. Har länge tänkt sluta med Doggyn, men det har liksom inte blivit av och sambon har tyckt det andra fodren var för dyra. Men han ändrade sig idag när jag berättade att Doggy var spannmålsbaserat.

Greyhounden äter Doggy Professional Extra Aktiv. (30/20). Vi har provat lite annat, bla Lone Star, Eagle Pack och något mer jag glömt. Och de fungerar iofs också (bara det är minst 30% protein och 20% fett) MEN det går åt så oändligt mycket mer för att hålla vikten.

När han fick Eagle Pack (som man om man jämför energiinnehåll etc ska behöva ge MINDRE av än Doggy Proff Extra Aktiv) så fick jag ge dubbelt så mycket som rekommendationerna för att han inte skulle rasa i vikt. Då kommer problemet med att han får foderleda och inte äter upp.

Med Doggy Professional Extra Aktiv (jag skriver ut hela namnet hela tiden för att jag INTE tycker om Doggys 'standardfoder' man kan köpa i mataffären och vill slippa förväxlingar) så får han 6-7 dl per dag och håller hullet. Och där går ungefär mängden för hur mycket han vill äta. Och han håller hullet på det som sagt, och det är prio ett med honom!

Lillvovvan äter Hills Prescription Diet K/D för sina njurar. Innan åt hon också Doggyn faktiskt.

Det är bara för mig att hålla med. Doggy för övrigt är väl inte såå kul, men Doggy Extra Aktiv Proff. fungerar superbra på mina två bc. Glada blanka hundar med massor :D av enegi. Fast jag skulle nog inte ge det till en lättfödd hund ;)

Borzoierna äter Nutra Nuggets performans, tiken äter 12 dl och hanen äter 15 dl protein 32, fett 18.
Detta fodret är jag jätte nöjd med och jag hann prova flera märken som inte funkade på tiken eftersom hon har kännslig mage, dålig aptit och svårt att hålla vikten, alla hundarna får nästan dubbel rek daglig dos.
Kapplöpnings Greyhounden äter Hund Köket elit 10 dl råprotein 32 fett 18 kolhydrater 32, det fodret använder (och säljer) hennes uppfödare och jag tänker inte byta ett vinnande koncept. Mat får dom morgon och kväll + NP vetegroddsolja det ger jag till hundar, hästar och katt den är svin dyr men värd vart enda öre.
Mina tre hundar äter för ca 1500 kr i mån, i bland känns det frestande att byta dom i mot ett par Labbar :D

fast om du räknar in allt vad en labbe hinner förstöra under sin ungdom + ett par akuta veterinärbesök då de satt i sig olämpliga grejer, så blir det nästa billigare i längden att ha en borzoi... ;)

Det är bara för mig att hålla med. Doggy för övrigt är väl inte såå kul, men Doggy Extra Aktiv Proff. fungerar superbra på mina två bc. Glada blanka hundar med massor av enegi. Fast jag skulle nog inte ge det till en lättfödd hund

Hehe, pappas LÄTTFÖDDA Riesenschnauzertik åt Doggy Proff Extra Aktiv i tre veckor när jag hade hand om henne när pappa var bortrest (jag HITTADE inte hennes mat och jag mindes inte vad det var hon brukade äta så jag kunde inte köpa. Visade sig när pappa kom hem att han glömt ta ur maten ur bilen och ställa ind en där den brukade stå).

Hon gick upp säkert tio kilo under de tre veckorna, trots att jag gav så lite jag kunde och drygade ut med potatis rätt hårt. OCH motionerade henne betydligt hårdare än hon var van med. Så jag håller med dig ang att det inte är så bra för lättfödda individer ;) :angel:

Har idag köpt Nutra Nuggets Performance till jämten och taxen. Jämten tyckte det smakade gott :), kanske var det nyhetens behag, men förhoppningsvis inte. Till min Petit Basset valp har jag köpt Eukanuba Puppy & Junior Mellanstora raser. Egentligen skulle jag haft Nutra Nuggets till henne också, men det var slut.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 388
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 094
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar...
Svar
1
· Visningar
3 904
Hundhälsa Min hund har totalt tröttnat på Standardt efter dryga 1,5 år. Näst intill omöjligt att få henne att äta så mkt som hon behöver få i sig...
Svar
15
· Visningar
6 708
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur