Ännu en dressyrsadeltråd

Maran

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en begagnad dressyrsadel (max ca 5000 kr) när jag får loss pengar. Förslag på olika sadlar att kika på mottages tacksamt. Önskelista:

- Svängd bom - T ex Stübben Siegfried MF, Siegfried VSS, Prestige Golden Star och Zaldi Royal ligger bra på hästen.
- Sadeln behöver inte finnas i "udda" bomvidder eller ge plats för hög/lång manke.
- Relativt kort sadel även i 17,5-18" pga hästen har ganska kort rygg. Inga extrema kilbossor alltså.
- Vill INTE ha stora knästöd
- Vill ha en ganska grund och rymlig sits typ Tristan, Parzival.

Vilka av Stübbens dressyrsadlar har svängd bom?

Sv: Ännu en dressyrsadeltråd

Scandica Nova har svängd bom som MF, men den ahr stora knästöd.
Dessutom är den väl ganska lång med, den är nog 2-3 cm länge än MF hopp.

Hur lång sadel är max?
Annars finns ju Prestige Hippos, men den är något längre än Golden Star, typ 3 cm längre tror jag.

Ähum, får erkänna att jag inte har mätt kusen i cm, så det borde jag nog göra.

Jag har bara sett Hippos på bild, men den ser ut att ha ganska stora knästöd. Eller är det bara som det ut? Finns de att få i min prisklass? Jag har bara sett sådana för typ 7000 kr och däröver.

Hm....... 6000 har jag sett för. Men de är ofta i fint skick.
Jag provsatt en hippos sist för typ 2-3 veckor sen... Och jag tycker inte att den hade stora knästöd som min Globus Clic eller Jaguar. Men snarare som en Stubben Avalon kanske... Så lite mittimellan stöd. Typ som Tristan kanske.

Det är ju så viktigt med längden, och vet jag att hästen är x antal centimeter lång kan man utesluta ganska många märken... För om hästen har riktigt kort rygg finns det inge många märken att välja mellan.

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 921
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 112
Senast: arna
·
C
Dressyr Hej! Letar "billigare" (Helst under 4000:- men kan ev. tänka mig att gå upp lite i pris) Ny eller begagnad dressyrsadel till ett...
Svar
1
· Visningar
960
Senast: majeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka