Ännu en bettfråga (körning)

M

Mount Never Rest

Jag vet inte vad jag ska hitta på för bett åt Harry när jag ska köra med honom:crazy:
Jag har haft ett litet uppehåll från ridningen då jag bara kört och jag har då använt ett vanligt två delat travbett.
När jag plockat av honom grimman för att tränsa så står han jätte länge och gäspar, vilket jag bara trodde att han gjorde för att mjuka upp... När han fått bettet i munnen så har han stått och tuggat och tuggat, inget jag direkt reagerat på eftersom han alltid gjort det.. Och han tuggar när jag kör, men som sagt allt har han alltid gjort...
Men i går kom jag till insikt! Han avskyr bettet:o :o

Jag skulle rida och tog av honom grimman, ingen gäspning:confused: Visade bettet, öronen fram och sträckte fram huvudet för att få bettet (aldrig hänt förut, han brukar bara stå stilla inte BE om bettet!):confused: Stoppar in bettet och han står, utan att tugga det minsta, han ser bara nöjd ut:confused:

Så pass smart är jag så att jag förstår att han vill ha sitt BA bett men avskyr travbettet, men vad ska jag anävnda för bett då när jag kör????

Jag vill inte använda BA bettet för om han är på rätt humör när jag kör så springer han som en galning och jag måste sitta och våld hålla, och jag vill inte att han förknippar sitt BA bett med tryck i munnen eftersom jag strävar efter att rida med hängande tyglar;)

Så finns det något bett som liknar detta men som han ändå kan känna skillnad på, eller kan jag använda samma bett utan att han förknippar det med drag/travar trav??? Bild på BA bettet

Tips mottages tacksamt:bump:

Sv: Ännu en bettfråga (körning)

Jag tycker att du ska fortsätta som nu och ha olika bett för ridning och körning. Men du kanske kan prova ett mullen mouth för körning. Det är ju rakt och borde likna BA bettet lite iaf. Annars kanske ett tredelat med fasta ringar? Det liknar ju BA fat på ett annat sätt.

Är det denna typ av bett du menar? bild, i sådana fall kan det hända att jag har ett någonstans i mina gömmor! Men jag tror att mitt var alldeles för långt:mad:

Jag får nog ber alla som svarar att även skicka med en bild då jag inte är så insatt i olika bett:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Du kanske ska prova med ett riktigt körbett typ en liverpool eller något liknande.
Har inte kört på ett par år nu men minns att jag innan jag slutade hade gett upp allt vad travbett mm hette och använde vanliga traditionella bett som liverpoolstänger och postbett.

Apo

Jag skulle nog helst vilja ha något utan hävstångsverkan, för jag vill ha så milt bett som möjligt...

Jag skulle också i första hand provat ett mullen mouth. Det kommer ligga ungefär likadant som BA-bettet i munnen på honom :)

Är det någon skillnad på ett sådant och ett rakt med D-ringar förresten?? Eller är det samma sak?

Nej, det är samma sak. D-ringarna blir lite tygligare i sidled bara, fungerar lite som parerstänger.

Är det denna typ av bett du menar? bild, i sådana fall kan det hända att jag har ett någonstans i mina gömmor! Men jag tror att mitt var alldeles för långt:mad:
Jag tänkte bara passa på och tacka för idén ang. bett:banana:
Jag testade att byta till det bettet igår och det var bara positivt:D Han var mjuk i munnen och inte ett dugg irriterad:banana: Så hädan efter är det detta bett som gäller vid körning!

Förresten har jag upptäckt en annan sak! Igår när jag skulle tränsa så gäspade han inte!? Vilket jag tycker var konsigt med tanke på att han alltid gäspat när jag ska tränas för trav.. Men då kom jag på det! Han måste förknippa skrammlet med obehag! För ett rakt bett låter ju inget medan ett tvådelat skrammlar när man rör det! Så han visste redan innan jag tränsat att det där bettet var ok:D

Tack igen båda två:bow:

Mount Never Rest skrev:
Jag vill inte använda BA bettet för om han är på rätt humör när jag kör så springer han som en galning och jag måste sitta och våld hålla
Hade jag fått välja mellan att sitta och våldhålla och ett bett med hävstångsverkan så vet iaf jag vad jag hade valt:crazy:

Egentligen är nog våldhålla en tolkningsfråga... För en som kör "tyngre" hästar, t ex äkta vbl travare eller kallblods travare är inte Harry spec. tung i handen, men jag kan inte räknas till dom starkaste, jag måste ju ha korta tömmar så att jag kan bromsa med kroppen i stället för armarna:crazy: Men samtidigt så är jag inte nog mjuk i handen för att köra med hävstång.. Det skulle bli en katastof! Jag är alldeles för oförsiktig av mig....

Men jag tror faktiskt att det kommer att bli bättre även med hållandet eftersom han kändes mycket mjukare i munnen nu när jag bytt till ett rakt bett:D

Uttrycket lät så våldsamt bara, var nog det jag reagerade på...
Hoppas att det positiva håller i sig nu när det nya bettet fungerar:idea:

Ja jag hoppas det:D
Och ja det låter våldsamt och det känns våldsamt för mig men jag vet att stallägaren gärna skulle byta min lilla lätta Harry mot sitt tungkörda kallblod just när det gäller körningen (jag borde nog börja styrketräna:o )

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 095
Senast: Ramona
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka