Ännu en bett tråd.

Askur

Trådstartare
Ja, ännu en bett tråd.
Vad skulle ni rekommendera för bett till denna hästen?

Han är en nervig och het häst. Som många gånger också blir otroligt stark.
Än så länge har vi testat 2-delat, 3 delat och rakt bett.
Otroligt känslig i munnen men upplever inte att han hittar något stöd på de bett vi har testat.
Jag upplever honom "svår att nå" och stark på alla betten.

Det som fungerat sämst är det raka. Där får vi ingen kontakt alls.
Det är oftast på det bettet han blir som hetast och starkast på, även orolig.

Jag har varit inne på detta med gummibett. Har kollat runt lite och det verkar som att hästar som är lite känsligare och har svårt att hitta stödet på bett gillar gummibetten.

Men då kommer frågan. Vilket?
Novabettet är ju i gummi men rakt? Förvisso böjbart.
Sen finns det ju det både 2 och 3-delat i gummi men då är frågan vilket utav dem man skall ha?
Vilket skulle passa honom bäst?

Nu är jag ingen ryttare som drar och sliter min häst i munnen, tvärtom.
Eftersom att han är en känslig häst är jag ytterst konkret med vikthjälperna i alla lägen men det är obehagligt när man kommer i sådana situationer där det känns som bettet bara domnar bort i munnen på honom.

Vad ska man egentligen ha för bett på en stark häst?

Skarpare eller snällare? Jag har som sagt aldrig haft dessa "problem" tidigare. Har alltid haft 3-delat eller 2-delat tränsbett. :rofl:

Några tips?

Skulle testa ett tjockt, massivt bett. Smalare bett är skarpare och många hästar med känslig mun föredrar ett tjockt bett som de kan ta stöd mot.

Generellt brukar det vara bättre att ha ett bett som är lite skarpare så att man inte hamnar i dragkamp. Hellre använda ett skarpare bett försiktigt än ett 'snällt' med kraftig hand. Men hästar är olika och man får testa. Det är ju också värt att klura lite på varför han är som han är, om det handlar om tidigare dålig ridning eller helt enkelt bara väldigt känslig mun.

Om han verkar störd över bett i största allmänhet (t.ex. pga dålig erfarenhet) kan du ju testa nåt bettlöst alternativ. T.ex ett hackamore - men det är skarpt så där får man ju ha koll på vad man gör. Det kan man använda medan man blir mer samspelt med hästen, bygger förtroende och tränar på lydnad.Jag red min korsning bettlöst när hon var ny hos mig för hon var väldigt rädd om sin mun. Sen gick jag tillbaka till ett vanligt tvådelat och ganska smalt tränsbett, som verkar vara det hon föredrar framför bett med mera material.

Kimblewick är ett bra bett att börja med om man vill betsla upp - men har han problem med raka bett är det kanske inte det bästa. Tyvärr är ju många av de skarpare betten man brukar använda raka.

Novabett har jag aldrig använt själv men har kompisar vars hästar verkligen gillar det. Dock är det ju rätt snällt så kanske det blir helt fel på din häst och bara leder till att du får ta till våld för att få stopp på honom.

Gummibett hade jag på en häst som var rädd om sin mun, det var rakt och funkade på honom. Men han var inte alls het så det är ingen bra jämförelse med din.

Jag skulle testa bettlöst, sidepull. Det funkar bäst på min. Annars rider jag min på sprenger 3 delat men han är mycket mjukare och mer lyhörd på bettlöst.
Mvh Linn

Tre delat äppelbett? Har en häst på ridskolan som är rädd om sin mun, och två andra har ngt riktigt tjockt rakt bett, kmr ej ihåg märket just nu.

Känns det som att hästen inte går fram till bettet eller blir hästen stark och tar bettet? Om hästen inte går fram till bettet så har du helt enkelt inte hittat ett bett som hästen faktiskt trivs med. Hur har du provat ut betten? När jag får hem en ny häst så gör jag såhär; Jag börjar med att öppna munnen försiktigt för att kolla om hästen har hög eller låg gom. En häst med hög gom kan ha tvådelat, annars går det bort helt. Till en häst med låg gom är det alltså bättre med rakt eller tredelat bett. Sen kollar jag hur mycket plats det faktiskt finns för bettet. Det gör jag genom att försiktigt dra upp mungipan och kolla hur mycket plats det finns mellan lanerna på under och överkäken. Då vet jag hur tjockt bettet kan vara och ändå få plats. Det är väldigt få hästar som klarar ett tjockt bett i sin mun. När jag vet ovanstående väljer jag ut bett som passar in på de parametrarna jag har. Jag stoppar in bettet löst i hästens mun. Tar tag i bettringarna och drar det sakta upp och ner i hästens mun. Där hästen håller kvar bettet även när jag släpper helt sätter jag fast bettet och hästen har då ett bett hen trivs med. Om hästen aldrig suger tag i bettet har hästen sagt sitt, hen gillar inte just det bettet och då slipper hen självklart att någonsin ha det bettet i munnen igen. Det är självklart jättebra om man kan låna ihop bett men om inte så får man göra som jag har gjort och köpa på sig tills man hittar det optimala bettet för just den hästen och försöka sälja de som inte passade.
Om hästen både blir stark på bettet och dessutom inte riktigt går fram till bettet så kan det också vara så att den aldrig har lärt sig riktigt vad bettet betyder. Då får man backa i utbildningen och lära hästen det. Det förutsätter förstås att hästen då har ett bett i sin mun som hen trivs med.

Och här kommer det tråkiga svaret.
Problemet/utmaningen är inte att hitta rätt bett.
Utmaningen är att träna hästen så att den är lyhörd.

Du beskriver hästen som känslig i munnen, och i samma andetag som oerhört stark.
I mina ögon är de två påståendena i stort sett i motsats till varandra.

I mina ögon beskriver du en häst som inte är "med dig" när du rider: nervig, het dvs lyssnar inte riktigt på dig. Stark på bettet - lyssnar definitivt inte.

Träning, och inte betsling, bör vara lösningen på din fråga.
Sorry.

Jag har en liknande häst. Känslig men har en vilja som tar över ibland. Kan vara helt avslappnad och jätteduktig på trail tex. Medan fyrgång på ovalbana kan bli en riktig utmaning. Det gäller att inte rida dom så att dom blir starka och inte lyssnar. Fungerar inte alltid i grupp. Tips som fungerar på min häst, aldrig dra i 2 tyglar samtidig. Det gäller ju all ridning men lätt att glömma. Blir hästen stark så böj. En häst är som starkast när den får gå på rakt fram med samma tryck i båda tyglarna. Konsekvent aldrig öka om hästen hetsar för mycket. Det går inte att låta dom springa och tro att det blir lugnare, det blir tvärtom. Rejäl motion men kontrollerad. På min fungerar det bäst med långa skrittsekvenser så lugnar han ner sig. Vissa dagar så blir det inte ens gallopp i uppförsbacke eller ökad tölt. Andra dagar fungerar full gallopp och stannar på röstkommando. Ute rider jag på kimblewick applemouth. Sen har jag två ledade bett med lockup, gelringar, mungipesalva. Ganska löst spänd nosgrimma. Sen är det en hel del dressyrarbete i paddock och tränare vilket är ett måste för oss.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 205
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama