Askur
Trådstartare
Ja, ännu en bett tråd.
Vad skulle ni rekommendera för bett till denna hästen?
Han är en nervig och het häst. Som många gånger också blir otroligt stark.
Än så länge har vi testat 2-delat, 3 delat och rakt bett.
Otroligt känslig i munnen men upplever inte att han hittar något stöd på de bett vi har testat.
Jag upplever honom "svår att nå" och stark på alla betten.
Det som fungerat sämst är det raka. Där får vi ingen kontakt alls.
Det är oftast på det bettet han blir som hetast och starkast på, även orolig.
Jag har varit inne på detta med gummibett. Har kollat runt lite och det verkar som att hästar som är lite känsligare och har svårt att hitta stödet på bett gillar gummibetten.
Men då kommer frågan. Vilket?
Novabettet är ju i gummi men rakt? Förvisso böjbart.
Sen finns det ju det både 2 och 3-delat i gummi men då är frågan vilket utav dem man skall ha?
Vilket skulle passa honom bäst?
Nu är jag ingen ryttare som drar och sliter min häst i munnen, tvärtom.
Eftersom att han är en känslig häst är jag ytterst konkret med vikthjälperna i alla lägen men det är obehagligt när man kommer i sådana situationer där det känns som bettet bara domnar bort i munnen på honom.
Vad ska man egentligen ha för bett på en stark häst?
Skarpare eller snällare? Jag har som sagt aldrig haft dessa "problem" tidigare. Har alltid haft 3-delat eller 2-delat tränsbett.
Några tips?
Vad skulle ni rekommendera för bett till denna hästen?
Han är en nervig och het häst. Som många gånger också blir otroligt stark.
Än så länge har vi testat 2-delat, 3 delat och rakt bett.
Otroligt känslig i munnen men upplever inte att han hittar något stöd på de bett vi har testat.
Jag upplever honom "svår att nå" och stark på alla betten.
Det som fungerat sämst är det raka. Där får vi ingen kontakt alls.
Det är oftast på det bettet han blir som hetast och starkast på, även orolig.
Jag har varit inne på detta med gummibett. Har kollat runt lite och det verkar som att hästar som är lite känsligare och har svårt att hitta stödet på bett gillar gummibetten.
Men då kommer frågan. Vilket?
Novabettet är ju i gummi men rakt? Förvisso böjbart.
Sen finns det ju det både 2 och 3-delat i gummi men då är frågan vilket utav dem man skall ha?
Vilket skulle passa honom bäst?
Nu är jag ingen ryttare som drar och sliter min häst i munnen, tvärtom.
Eftersom att han är en känslig häst är jag ytterst konkret med vikthjälperna i alla lägen men det är obehagligt när man kommer i sådana situationer där det känns som bettet bara domnar bort i munnen på honom.
Vad ska man egentligen ha för bett på en stark häst?
Skarpare eller snällare? Jag har som sagt aldrig haft dessa "problem" tidigare. Har alltid haft 3-delat eller 2-delat tränsbett.
Några tips?