Ännu en avmaskningsfråga...

B

Blicken

Hoppas att någon orkar läsa min lite röriga förklaring.

Träckprov gjordes i vårs och utifrån det och vad vi haft föregående år så blev det att vi avmaskade med Fyrantel på vuxna var 4:e v och fölen fick Axilur när de var 8 och 16 v. gamla. Senaste avmaskning var 7 sep nu funderar jag bara hur det blir med kommande för de kommer gå i sommar hage så länge det är hyfsat väder så de är ute på natten. Vill också avmaska mot styngflugan då jag har sett gula ägg. Det brukar ju inte bli kallt (frost) här så tidigt (södra halland). Så det jag funderade på var om nästa av maskning ska vara fyrantel 4.v från den 7/9 eller om det ska vara med ivetmectin medel för att ta styngflugan. Eller ska vi göra 2 avmaskningar till en 4v fr 7/9 med fyrantel och sen en efter det mot styngflugan. Och hur gör vi med fölen de fick ju Axilur vid 16 v ska de avmaskas mot styngflugan nu i höst eller det är inget förrän om träckprov i jan visar att de ska avmaskas mot spolmask och då med axilur, eller?

Sen till nästa betessäsong då byter vi till annan medelgrupp om träckprov visar att det behöver avmaskas, eller?

Tack på förhand!
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Jag skulle avmaska en gång till med pyrantel och sen avsluta säsongen med ivermectin om ni sett styngfluga. Hösten är varm, så det är ju dumt att köra för tidigt och få mer smitta sen.
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Någon som har svar på mina andra funderingar...?
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Tar ni träckprov tycker jag ni skall avmaska med ett medel som tar det som provsvaret visar att ni behöver bekämpa. Och har ni 0 på allt nästa säsong så avmaskar ni inte alls.
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Kommer ihåg svar på 2 av hästarna:
Häst 1: stora/lilla blodmask 130 epg 0 på spolmask och övrigt (t ex fölmask, springmask)

Häst 2: stora/lilla blodm. 250 epg 0 på spol 0 på övriga

Odling visade ingen stora blodmasken!
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Det var ju bra, inga höga värden.

Då skulle jag köra pyrantel när det var dax för det, ivermectin 4v efter det, och så nytt träckprov i vår. Har inte värdena gått ner skulle jag använda ivermectin, har de ökat skulle jag använda Cydectin.
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Har ett föl som är avmaskat vid 8 och 16 v ålder ska hon avmaskas mot styngflugan om hon har gula ägg. Eller ska jag vänta och se vad träckprov i jan. visar.
Kommer avmaska de vuxna mot styngflugan då de har ägg.

Tack!
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Har ett föl som är avmaskat vid 8 och 16 v ålder ska hon avmaskas mot styngflugan om hon har gula ägg. Eller ska jag vänta och se vad träckprov i jan. visar.
Kommer avmaska de vuxna mot styngflugan då de har ägg.

Tack!

Ja, jag skulle avmaska mot styngflugan samtidigt som de vuxna om hon haft ägg på sig. Se till bara att intervallet på medlet du använde sist har gått ut.
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

*knappstöld*

Fungerar banminth mot springmask? Finns misstanke om en häst som är nytillkommen som KAN ha springmask med sig. Prov är skickat till vidilab men det är ju jul nu och jag är nervös :crazy: Hästarna är precis maskade med banminth pga spolmask.

Någon som vet hur man får bort springmask om det nu kan vara det? Jättetacksam för svar! :)

*suck*

:(
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Tusen tack för ditt svar!!!

Det var nämligen någon som sa till mig att ivermectin eller cydectin var bättre mot springmask?

Vet någon hur avmaskningen skall skötas? Hur snart efter avmaskningen utvecklas nya maskar? Ta nytt prov - när??

Jätteglad för alla svar!!:banana:
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Springmasken är relativt harmlös. Den vandrar inte i några organ, men orsakar ju intensiv klåda där bak.

Vuxna honor lägger ägg utanför analen när hästen är avslappnad. Hästen får i sig äggen genom munnen. Äggen "aktvieras" inte förrän de kommit långt bak i tarmen.

Det tar ca 5 mån från det hästen smittats tills det finns äggläggande honor. Både pyrantel och ivermektin tar springmasken.
 
Sv: Ännu en avmaskningsfråga...

Tusen tack! :bow: :bow: Så när hästen är avmaskad mot springmask, om den inte har annan mask behöver man alltså inte avmaska den förrän efter fem månader?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 960
Senast: Habina
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp