Annorlunda hagproblem.

feel

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden, under hästvård eller hästhantering, men provar här.

Min valack har fått en ny hagkompis för en vecka sedan, ett litet ponnysto. Problemet är att hon nu har blivit superbrunstig... Hon skriker, skvättar och trycker sig/stryker sig på min valack hela dagarna, han är inte destomer brydd utan står mest och ser fundersam ut. Problemet är när jag ska ta in honom, då får märren panik i hagen och springer och skriker oavbrutet tills han kommer tillbaka. Han hör ju detta hela tiden då stall/ridhus/ridbanor ligger i närheten och blir superspänd och stressad, flåsar/svettas och får diarré... När han sedan kommer tillbaka till hagen så blir hon även då helt tokig, skriker, kissar och tränger sig i grinden så jag knappt får in honom i hagen.

Känner att det här börjar gå överstyr, hur länge brukar dessa brunster hålla i sig?

Sv: Annorlunda hagproblem.

en del ston brunstar i princip av och till hela tiden.

om din valack inte mår bra av situationen och blir stressad, skulle jag inte ha honom med ston utan låta honom gå med valacker.

Det kan vara så pass alltså (att de håller på av och till), med såhär kraftiga brunster?

Kanske får avvakta några dagar och se om det blir bättre, annars måste vi nog ta isär dom. Det är ju stressande för dom båda. Första dagarna var ju inga problem alls, så förhoppningsvis lugnar hon ned sig.

alltså, jag menar inte att måla fan på väggen, men det finns ju faktiskt märrar som mer eller mindre är brunstiga hela tiden, ja. Den du beskriver uppvisar ju dessutom mycket extrem brunst, de ston jag haft i blandflock med valacker har aldrig varit så intensiva, inte heller de andra blandflocks ston jag känner i fungerande blandflockar. stona brunstar och blir lite skvättiga och kelna, men inte stressade och helt besatta.
de flesta ston brunstar ju betydligt mindre ofta än mitt skräck scenario. men oavsett så måste man ju bedöma utifrån hur stressande det är, både för stoet och för valacken, om de skall gå tillsammans om de blir så pass påverkade, precis som du säger.

du måste nog följa din egen magkänsla utifrån vad du ser och hur du känner runt hästarna.

Senast ändrad:

Jag har själv bara haft ett sto tidigare, och hennes brunster märktes aldrig, så det här är helt nytt för mig.

Eftersom hon brunstar såhär kraftigt och beter sig rätt extremt så känns det som att det finns en risk för att det här kommer fortgå... Och då kommer det ju inte funka, sådan här stress och panik är ju inte hälsosamt att genomlida alltför ofta.

Hon kan behöva jobba mer så hon får ta ut krafterna på ngt annat...

Är stoet nytt i stallet så hon är allmänt osäker? Nu när det blir höst brukar brunsten bli lättare för stona. Kan ni inte släppa in ett till sto i hagen så hon slipper bli ensam i hagen när du tar ut din häst.

Annars tycker jag du kan ta in stoet först i hennes box, sedan ta in vallacken så slipper du 2 stressade hästar.

Liknande trådar

E
Träning Min häst går sedan ca 3 månader tillbaka med 4 andra valackar i en stor hage. De har varit väldigt busiga och lekt mycket, men ej bråkat...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: mackan
·
Övr. Hund Vi har en granne med mycket besvärlig hund. Eller rättare sagt, hunden har problem med sin ägare. En fyllgubbe som knappt kan ta hand om...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit