Sv: Annons på häst från Island
Finns ju en del hästavlare på island som inte är direkta bedragare, de lurar inte oss utlänningar direkt på pengar eller veterinärintyg eller så. Men däremot är de bra på att få saker (och hästar...) att framstå bättre än vad de i verkligheten är. Ett exempel är ett företag (i Svartádalur tror jag) som har en jättefin hemsida (har många annonser här, särskilt föl till salu) och jag tror många har köpt föl där. Enligt mina bekanta som bor i närheten så är de trevliga och hyfsat ärliga människor, men de är inte så himla noga med sina hästar. De får mögligt hö och för lite hö på vintern, stammen stämmer inte alltid då de har dålig koll på hingstarna, osv. Deras hemsida är full med bilder på söta föl i gröna omgivningar, men enligt mina bekanta lägger de mer tid på hemsidan än på hästvård...
Men, sedan får vi inte glömma att det finns många jätteseriösa avlare och försäljare på island! Flera som jag vet om är väldigt noga med vad för köpare de får till sina hästar eftersom de är noga med att inte förstöra sitt rykte som ridhästuppfödare!
Tyvärr kan det väl vara så att finanskrisen på island har fått en del oseriösa personer att bedriva mer hästhandel, medan en del som egentligen är seriösa blir deperata för att de håller på att gå i konkurs, och därför sammarbetar med "fel" förmedlare. Bara spekulationer detta, men man får ju tänka på att saker och ting är inte som de brukar på island.