Annons på häst från Island

Koltinna

Trådstartare
Det finns ju en massa hästannonser på hästar som står på Island.
Är det någon som har köpt en häst på detta sett? Bara genom att se bild och få lite info om stam och så? Hur gick det köpet?

Sv: Annons på häst från Island

Har också funderat på samma sak!
Min största fundering är hur mycket häst man faktiskt får för pengarna. Är de billiga för att de är bra priser nu, eller är det bara extrema lynnen och problem man får hem som man ändå måste lägga pengar på sen?
För jag tycker att det ligger ute så jäkla många nu, både med bra stam, steg och exteriör som går löjligt billigt inkl frakt.

Men, har ändå sett nått intressant objekt, så nyfiken blir man ju...

nyfiken jag med så jag puffar

Alltså jag har skrivit om detta förut, det finns ett ganska stort antal personer som säljer hästar på detta vis. Många av dessa är tyvärr allt annat än seriösa.

Jag skulle nog akta mig väldeligen för att köpa häst på detta sätt, vill man köpa häst från Island så finns det bara två sätt. Antingen åker man dit och väljer ut sin häst själv, eller så köps hästen in av någon med mycket goda referenser och som vet vad de gör.

Här har du en tråd i ämnet, som jag själv startade efter att jag varit i kontakt med väldigt många som råkat mer eller mindre illa ut.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=979103

Bra läsning! Men de som fått hem bra hästar då? Är det bra eller dåliga förmedlare man får tag på, eller kommer det både positivt och negativt från samma ställen liksom?
Undrar också varför hästarna är så jäkla billiga...? Vad är haken, är det enbart upplagt för att man skall bli lurad?

Ligger ju massvis med annonser ute nu från samma säljare på Island. Allt känns lite hipp som happ och oseriöst...Skulle själv kunna tänka mig att köpa häst osedd (men med bilder, filmer och uttalanden från objektiv person), men isåfall skall det vara en ordentlig kontaktperson. Seriösa annonser och stenhårda krav och tillvägagångssätt. Finns ju en del svenska företag som tar hem till Sverige, de litar jag nog allt mer på i allmänhet än en okänd människa borta på island.

Jag har precis köpt häst på annons från Island. :D

Jag tog kontakt med förmedlaren som förmedlade åt uppfödaren (som säljer massa hästar till bl a danmark o tyskland) tog referenser från köpare o kontaktade ett försäkringsbolag som kollade upp gården åt oss. Allt grönt = min häst :love:

Uppfödaren meddelar mig med jämna mellanrum med bilder, uppdateringar o dom ska försöka få till en film med.

Vi ska själva, om ekonomin tillåter, åka dit o hälsa på henne snart, min lilla Braela. :love:

Jag har köpt två hästar osedda. Den första var ett fyraårigt, ohanterat sto som hade en väldigt bra stamtavla. En bild fanns på henne och jag gillade ustrålningen. Fick dock en video men jag hade redan bestämt mig ;) Videon var suddig och man såg inget direkt förutom att hon rörde sig bra. Hon var väldigt billig med tanke på stammen och dessutom kommer hon från en av Islands mest kända hästprofiler, vilket ju kunda verka misstänksamt. Men jag ångar inte köpet en sekund- trevligaste hästen jag träffat och riktigt bra gångarter. Vore hon lite tränad och till salu i Sverige så hade jag aldrig haft råd.

Nästa häst var ett föl som jag bara sett på ett flertal bilder och jag gillar typen och utstrålningen. Tycker att hon har en intressant stamtavla och mamman ser fin ut och rör sig bra.

Tycker det helt enkelt är upp till en själv om man vågar chansa eller inte. Själv har jag haft en himla tur med första och i höst ska jag till Island och se om fölungen var ngt att hänga i granen:)

De annonser som du ser, och som har så jäkla billiga hästar. Det är inga företag vi talar om, utan privatpersoner som säljer hästen svart. Alltså du betalar, tar han om alla riskerna och du vet inte ens om du får vad du betalar för eftersom kvitton inte ens existerar. Om du vill ha reda på vad annonsören heter, så får du ett ilsket mail att det har du inte med att göra för det är privat. Men du förväntas överföra 25000-30000 kr till en person du inte ens har namnet på.
Dessa försäljare byter regelbundet telefonnummer, som alltid är en kontantkortstelefon som inte är reggad. De växlar också mellan olika hemsidor för att man inte ska begripa att det handlar om samma person.

Många av dessa annonser har säljare här i Sverige, så allt sker inte från Island.

Oj då! Låter ju som ett fall för insider ;)
(eller vad hette det där programmet?)

Finns ju en del hästavlare på island som inte är direkta bedragare, de lurar inte oss utlänningar direkt på pengar eller veterinärintyg eller så. Men däremot är de bra på att få saker (och hästar...) att framstå bättre än vad de i verkligheten är. Ett exempel är ett företag (i Svartádalur tror jag) som har en jättefin hemsida (har många annonser här, särskilt föl till salu) och jag tror många har köpt föl där. Enligt mina bekanta som bor i närheten så är de trevliga och hyfsat ärliga människor, men de är inte så himla noga med sina hästar. De får mögligt hö och för lite hö på vintern, stammen stämmer inte alltid då de har dålig koll på hingstarna, osv. Deras hemsida är full med bilder på söta föl i gröna omgivningar, men enligt mina bekanta lägger de mer tid på hemsidan än på hästvård...

Men, sedan får vi inte glömma att det finns många jätteseriösa avlare och försäljare på island! Flera som jag vet om är väldigt noga med vad för köpare de får till sina hästar eftersom de är noga med att inte förstöra sitt rykte som ridhästuppfödare!
Tyvärr kan det väl vara så att finanskrisen på island har fått en del oseriösa personer att bedriva mer hästhandel, medan en del som egentligen är seriösa blir deperata för att de håller på att gå i konkurs, och därför sammarbetar med "fel" förmedlare. Bara spekulationer detta, men man får ju tänka på att saker och ting är inte som de brukar på island.

Fast det som jag (och Boj om jag förstått henne rätt) tycker verkar mindre bra i vissa fall är kanske inte de isländska uppfödarna utan alla de förmedlare (svenska) med hemsidor där fullt av hästar är till salu som befinner sig på Island. Förmedlarna gör helt enkelt inte sitt jobb ordentligt med kvitton osv.

Personligen skulle jag nog välja att ha direktkontakt med säljarna och slopa en förmedlare som i de flesta fall inte ens har sett hästen. De flesta islänningar talar hyfsad engelska så språket borde inte vara nåt problem.

Precis så, svenska förmedlare som verkar på ett oseriöst sätt.

Håller med dig om detta. Då jag köpt via förmedlare, har jag även kontaktat ägaren på Island för att disskutera hästen och köpet. Känns givetvis mycket säkrare.

Att köpa hästen osedd från Island är fullt jämförbart med att ha oskyddat sex... :o Det kan vara mycket frestande och förvisso väldigt trevligt ett tag, men jämfört med de gånger då man tänkt sig för mera, så det kan komma en massa surt efter som du inte alls hade räknat med, inte minst otrevliga sjukdomar... No further comments :cool:

Alla de hästar jag köpt från Island har jag köpt endast via bild, info om stam, info om hästen och ev video nån enstaka gång.

Jag har dock aldrig köpt via en förmedlare utan alltid haft direktkontakt med säljaren-uppfödaren på Island.

Det har aldrig varit något konstigt med de hästar som sedan kommit hem.
Om hästen är avtalad att stanna på Island ett tag, tex för betäckning/träning, så har hästen ändå alltid förts över på mig som ägare så fort den är betald.

Om man väljer att köpa häst på det viset så tror jag det gäller att ha en direkt dialog med säljaren och fråga allt man kan komma på.

Jag har köpt 5 från Island, tror jag.....

Av dessa var det 1 som inte motsvarade mina förväntningar.

Men man måste oxå tänka på att det är en mycket stor omställning för hästen att flytta därifrån och hit så vissa hästar är ju inte som de var på Island.

den hästen som inte motsvarade vad jag hade hoppats på är nu såld och hos dem fungerar den utmärkt.......
Så det kan ju lika gärna varit hästen och jag som inte stämde överens kemimässigt....

Och det är ju en risk man tar förstås.....
Dock tycker jag överlag att de jag har kontakt med på Island vet vad amn letar efter om man beskriver det ordentligt.

Jag tror att jag skulle vara alldeles för nojjig för att klara av att köpa en häst jag inte träffat. Däremot har mina två kommit från Island och de är ju världens goaste hästar så deras förra ägare (nu har jag ju iofs bytt bort den ena så hon är inte min längre men ändå...) som importerade efter att ha sett ett foto gjorde ju en bra affär. :)

Men jag skulle bli nipprig på att inte ha kontrollen själv och kunna se hästen i ögonen, känna om det stämmer med kemin, se hur hästen är i hanteringen osv. Fast nu blir man ju sugen för det finns så många som låter så bra och med importkostnaden är billigare än en här i Sverige. Men jag ska inte ha fler, jag har gammeltant och fölis. :)
Jag skulle förmodligen vara en mycket jobbig 'klient' som ville veta allt.

Jag köpte min lillhingst, Draumur, från island som ettåring. Hittade honom på ägarens hemsida och blev kär, helt enkelt. 70 bilder på honom hann jag få se, innan han kom. Vad jag kunde se så såg han trevlig ut. När han sedan kom var det mest hår...

6741300.jpg

i maj såg han lite bättre ut...
27518828.jpg

Missnöjd är jag ju absolut inte, han är vad jag föreställde mig :love:

Gratulerar dig och alla andra som blivit nöjda, men jag tror man ska komma ihåg att alla som inte blev nöjda med sin islandsköpta häst inte gärna vill berätta här om hur de känner sig lurade, för att de bokstavligen köpt grisen i säcken. Bara en sådan sak som att upp till HÄLFTEN av importerna får eksem ! :eek: Det kräver minsann både tid och pengar.

Det är nog fler än hälften som KAN få eksem........

Men jag tycker det är en annan fråga.

Om man väljer att ta in från Island är man förhoppningsvis mycket påläst vad gäller risken att få eksem och jag tror att numera förebygger de allra flesta genom att ha täcke på dem som är nyimporterade.

Och isåfall har man nog tagit med det i beräkningen, att det tar tid, pengar och energi att sköta om och förebygga.

Ja, det är ju en stor chansning egentligen att inte kunna veta att hästen passar ihop med sig själv om man inte kan träffa den och prova osv.

Själv har jag mest köpt unghästar och jag vet ju vad jag söker när det gäller stam och ev färg, lynne och gångarter.

Sen har jag meddelat mina önskemål till kontakten på Island och de har då kunnat hjälpa mig eller inte.

JAg tror inte en förmedlare på Island tycker det är jobbigt med en ev köpare som vill veta allt - det är ju bra så vet man , förhoppningsvis, att det blir rätt häst.
Däremot kan det ju vara lite surt, precis som för en säljare varsomhelst, att ha gett så mkt av sin tid och engagemang och hästen ändå inte blir såld............

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka