Annons från Bodens Kommun

Rie

Trådstartare
i gårdagens Norrbottens Kuriren. Läste till min förvåning och glädje att de förbjuder pyrotekniska artiklar (smällare) i centrala Boden samt områdena xxxx och yyyy(minns ej vilka) utom under nyårsafton, påskafton och valborgsmässoafton. Då är det tillåtet fram till kl 0800 morognen därpå.

Ett steg i rätt riktning, eller hur?

Stor eloge till Boden.

Sv: Annons från Bodens Kommun

Absolut! :bow::bow::bow: Tänk om man hade kunnat slippa eländet helt o hållet....Dock hörde jag att ICA Maxi inte skulle sälja, även det ett steg i rätt riktning :bump:

Men så är det väl i de flesta städer? Det är förbjudet med fyrverkeri om man inte har tillstånd och det brukar vara dispans för de tre dagarna. Men det är ju bra att de påminner allmänheten för alla verkar inte kunna de reglerna.

Det hade då jag ingen aning om. Var kan man hitta det?

Tror nog att det inte är allmän kännedom, då borde nog hundägare till smällrädda jyckar ha hojtat om det, tycker jag.

Jag hade nog lite fel för mig, kollade upp det lite mer nu....

Det bör stå i det lokala ordningsföreskrifterna, tyvärr har inte min stad sådana regler (här får man inte skjuta raketer 50 meter från vissa vårdinrättningar, vad hjälper det?), men fler och fler inför dem och det är ju bra. Här smäller det rätt ordentligt redan och man får ta långrunda med vovven på morgonen för då brukar det vara tyst.

Va skönt! Nu har jag dock ingen hund eller så men jag tycker seriöst att det borde vara "skjut föbud" på alla dagar förutom storhelgerna du nämde eller om man vill skuta någon annan dag få söka dispans.
Nu har jag som sagt ingen hund men jag stör mig något så otroligt på alla som börjar med smällare nästan en månad innan nyårsafton!

Man försökte med det på ett par orter här i Skåne också. Man ville göra vissa områden inom tätorterna smällar/raketfria. Men det fick man kalla tillbaka. Så fick man inte göra.

Här där vi bor brukar det smälla riktigt rejält. Förra nyåret luktade det svavel väldigt starkt och blev så "dimmigt" att man knappt kunde se raketerna. Som väl är reagerar min hund inte. Han står nyfiket i fönstret och tittar på raketerna. Men kanske finns det andra hundar i området som är väldigt rädda, synd om dem i så fall. Det finns inget värre än en livrädd hund som skakar och hyperventilerar och inte vet vart den ska ta vägen. Vilken hund som helst kan bli skrämd precis när som helst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka