Annan sorts energi?

MiniLi

Trådstartare
En spinnoff på denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918341

Pratade med tjejen som äger hästen i helgen. Gav mina tips ang fri tillgång hösilage, mineraler och ev lucern.
Tjejen och hennes mamma kände sig lite tveksamma så jag sa att de kan ju ringa och kolla med någon som är riktigt bra på foder. Rekomenderade en på Krafft som jag tycker har varit bra!

Han på krafft sa till henne att i Krafft Groov 125 är det en annan slags energi än i Krafft Grund. Att den energin som finns i Groov inte sätter sig i huvudet och gör hästen pigg..
Är det verkligen så? Jag tyckler det låter jättekonstigt..

Eller sa han det bara för att fortsätta sälja?

Jag hade även föreslagit att de kunde köpa lucern tillsammans med mig från en annan leverantör med bättre värden än kraffts och när hon frågade krafftgubben om det var skillnad på olika lucern så svarade han - nej det är samma i alla, oavsett fabrikat.
:confused:

Hans råd var att behålla groov som de ger nu, alternativt att byta en del av grooven mot lucern.

Vet den här människan vad han pratar om?
Annan sort energi?
Alla lucern är samma?

Hjälp i foderdjungeln tack!:angel:

Sv: Annan sorts energi?

Min häst klarar inte av 2kg groov 125, jag kompleterar med kornkross för att ge honom tillräckligt med mat. Han får 1 kg groov och ett kg korn. Utöver det ca 14 kg silage. Annars kan jag rekomendera Vitamite, superfoder, men svindyrt...
Utöver det här får han 1 dl olja dagligen.

Hahaha! Att påstå att allt lusern har samma näringsvärde är ju som att säja att allt hö/ ensilag har samma näringsvärden, helt galet altså!

Att energi kan ta upp olika är ju sant, tänk om du själv äter gröt till frukost eller en snickers, vilken häller dig mätt längst? De innehåller säker liknande mängder med energi.

Hahaha! Att påstå att allt lusern har samma näringsvärde är ju som att säja att allt hö/ ensilag har samma näringsvärden, helt galet altså!

Att energi kan ta upp olika är ju sant, tänk om du själv äter gröt till frukost eller en snickers, vilken häller dig mätt längst? De innehåller säker liknande mängder med energi.

Ja det påståendet om lucern är ju helt knäppt..
Men är det verkligen olika med hur energin tas upp om man jämför Krafft Grund och Krafft Groov 125?
Det kanske det är..
Men när man pratar om att energi tas upp olika tänker jag mest på att betfor tas upp snabbare än tex havre.
Att havre stiger vissa hästar åt huvudet, menar han alltså att grund/groov innehåller olika delar havre? Eller är det så att de är baserade på helt olika energimedel?

Jag har ingen aning om vad just den gubben menade, spånade mest om att energi kan ge olika efekt. Har inte full koll på skillnadena mellan krafts alla olika sorter :)

Grund består till stor del av havre, vilket ju vissa hästar "går igång" på. Vet inte hur mycket havre det är i Groov125, men kan tänka mig att det är lite mindre...

Det måste varit det mannen på Krafft menade.

De lucern produkter som finns på marknaden håller 105-135 i smrp per kg foder, det vet man. Energin kan variera något, mellan 11-13 Mj per kg foder beroende på märke.

Lucern är ett grovfoder som fungerar som förstärkare till vanligt hö eller silage, lucern innehåller alltid vad näringsdeklarationen anger.

Liknande trådar

Foder & Strö En tjej i stallet frågade mig om råd gällande foder till hennes häst. Hästen är VÄLDIGT het, ses faktiskt som lite smått galen...
2
Svar
20
· Visningar
1 974
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar