Annan ras i stamtavlan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Gullefjun
  • Startdatum Startdatum
L

Lilla Gullefjun

Jag håller på att forska om min hästs stamtavla. Den har bland annat Donnerhall :D och Londonderry i pappret, men sen så står det lite längre bak Algomej i stamtavlan och den hingsten hittar jag inte. Är det nån som vet om det kan vara en annan ras?

Sv: Annan ras i stamtavlan

finns en arab som heter algomej... vilka är föräldrar till denna algomej i din stamtavla?

finns en arab som heter algomej... vilka är föräldrar till denna algomej i din stamtavla?

Pappan ska heta Celebes. Sen har jag inte mer uppskrivet. Det är tror jag om man räknar så femte ledet bakåt.

Konstigt men kul om det är en arab i stamtavlan:laugh:

Algomej

algomej.jpg

Uppfödare var Podlaski, Polen.
Född 21 Februari 1973, dog 2004.
Brun.
Vann svenska championatet 1980. Flyttade tillbaka till Polen hösten 1984.

e. Celebes (född 1949)

CELEBES.jpg

u. Algonkina (född 1961)

Algonkina_Pietuszok+Alga_Witraz.jpg

Aha.
Är det vanligt att man korsar med araber i varmbloden? Fast Londonderry var väl fullblod så det kanske man gör för att få lite mer ädla hästar.

Det var vanligt förr (läs för kanske 50-60 ar sedan), idag är det snarast ovanligt. Engelskt fullblod däremot använder man fortfarande, t ex Lauries Crusador xx. Hans son Londonderry däremot är inte fullblod, eftersom mamman var halvblod (med väldigt liten fullblodsandel dessutom).

Algomej

algomej.jpg

Uppfödare var Podlaski, Polen.
Född 21 Februari 1973, dog 2004.
Brun.
Vann svenska championatet 1980. Flyttade tillbaka till Polen hösten 1984.

e. Celebes (född 1949)

CELEBES.jpg

u. Algonkina (född 1961)

Algonkina_Pietuszok+Alga_Witraz.jpg

Va fin han var:banana:
Algonkina ser inte så arabig ut tycker jag.

Aha, jag trodde det eftersom det stod xx i pappret efter hans namn. Fast då var det nog fel då.

Ja den är tysk. Läste nog fel, det var säkert Larius Crusador xx som jag läste på.
Sen finns det Ladykiller i stammen också tror jag (har inte stamtavlan här nu), men den var väl fullblod? (stackars hingst och ha ett sånt namn...:eek:)

Ladykiller betyder inte bokstavligen kvinnomördare, det betyder kvinnotjusare. Alltsa en san som alla damer faller för. Sa det är inte sa dumt namn pa en avelshingst som det kan se ut. ;)

Ladykiller och Lauries Crusador är bägge avelsmatadorer i halvblodsaveln, sa det är väldigt vanligt att ha dem i stammen om man gar bak i leden lite.

Ladykiller betyder inte bokstavligen kvinnomördare, det betyder kvinnotjusare. Alltsa en san som alla damer faller för. Sa det är inte sa dumt namn pa en avelshingst som det kan se ut. ;)

Ladykiller och Lauries Crusador är bägge avelsmatadorer i halvblodsaveln, sa det är väldigt vanligt att ha dem i stammen om man gar bak i leden lite.

Haha, jag trodde han typ försökte ha ihjäl stona som kom för nära:rofl:

Ja, jag känner igen dom hingstnamnen sen tidigare och förstår att dom har använts ganska mycket här där jag bor. Jag bara äääälskar en hingst som jag har sett som har Larius Crusador som pappa. Den heter Laurentio och är sååå himla vacker. Ganska kraftfull och jättecharmig blick. Såg han på en uppvisning tror det va förra eller typ förrförra året.

Tänkte nästan att du bodde i Tyskland när du pratade om vad hästen hade pa "pappret". I Sverige brukar man tala om "stammen" istället. :)

Arab är en av de raser som är godkända i halvblodsaveln. I väst var det länge sen vi korsade in rena araber i våra halvblod men det var vanligt i öst, åtminstone innan Berlinmuren föll.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 387
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka