Anna köpte en okomplicerad valack – fick hem ett problematiskt sto

Anna Andersson i Gävleborg var ute efter en problemfri häst att ha kul med. På Hästnet fick hon syn på en valack från Nederländerna, och efter långa sms-konversationer med hästförmedlaren från Sundsvall slog hon till. Men hästen hon fick hem var inte alls vad hon förväntade sig.

Jag förstår inte en sak. Om jag har kommit överens med en säljare att jag ska köpa en 5-årig valack och får hem ett 4-årigt sto så hade jag ju inte accepterat det och börjat rida hästen. Jag hade ju velat skicka tillbaka den för att jag fått hem fel häst. Jag förstår inte varför köparen började rida hästen när hon så tydligt hade fått en annan häst än den avtalet gällde.

Jag förstår inte en sak. Om jag har kommit överens med en säljare att jag ska köpa en 5-årig valack och får hem ett 4-årigt sto så hade jag ju inte accepterat det och börjat rida hästen. Jag hade ju velat skicka tillbaka den för att jag fått hem fel häst. Jag förstår inte varför köparen började rida hästen när hon så tydligt hade fått en annan häst än den avtalet gällde.
Jag funderade också på det, det måste ju vara väldigt tydligt om man får hem ett sto istället för en valack att det är fel häst?

Det var samma häst hon hade fått bilder/filmer på men kön osv stämde inte.
Lätt att döma köparen när fokuset borde ligga på denna hemska försäljaren som aktivt letat efter sjuka, skadade hästar med fynd för att kränga ”billigt” i Sverige.

Lätt att döma köparen när fokuset borde ligga på denna hemska försäljaren som aktivt letat efter sjuka, skadade hästar med fynd för att kränga ”billigt” i Sverige.

Men om inte ens en sån enkel sak att se som könet ändå är inte stämmer så hade iaf jag blivit misstänksam och undrat vad som mer inte stämmer. En annan artikel jag läste i dagarna var det en som köpt en häst som skulle vara ca 165 cm hög och hästen som kom var över 180 cm hög. Det är också en sån grej som borde göra att man hajar till och borde fundera över ifall man blivit lurad. Inte hade det gjort att jag satte mig på hästen och försökte rida den innan allt är utrett! Men så är jag också noggrann med vilka hästar jag sätter mig på då jag inte är intresserad av att riskera livet.

Visst borde fokuset ligga på de oseriösa förmedlarna.
Själv tycker jag mest synd om hästarna som får åka kors och tvärs och må bara skit

Men om inte ens en sån enkel sak att se som könet ändå är inte stämmer så hade iaf jag blivit misstänksam och undrat vad som mer inte stämmer. En annan artikel jag läste i dagarna var det en som köpt en häst som skulle vara ca 165 cm hög och hästen som kom var över 180 cm hög. Det är också en sån grej som borde göra att man hajar till och borde fundera över ifall man blivit lurad. Inte hade det gjort att jag satte mig på hästen och försökte rida den innan allt är utrett! Men så är jag också noggrann med vilka hästar jag sätter mig på då jag inte är intresserad av att riskera livet.
Lätt att döma utifrån en artikel eller hur?

Tittade på videon i artikel, såklart super tråkigt för ägaren verkligen, men den stackars hästen ser ju totalt livrädd ut i klippet. Det är så tydligt den får panik, så ville önska om man köper osedd från utlandet på det viset, så förbereder man sig på att det kanske inte stämmer det som skrivits och då får man börja om från början. Klart att man inte skall luras och tycker fruktansvärt illa om den hästhandlaren som håller på så. Men får man hem en häst som dessutom är helt fel kön, så kanske det inte är läge att bara hoppa upp och börja rida?

Jag förstår inte att folk ens vågar hoppa upp på en häst dom inte känner, vart det tydligt att säljaren har ljugit, som syns innan man ens börjar rida? Ville önska att folk kunna tänka lite mer empatiskt på hästar, det är inte en robot och då stämplas hästen som "problem häst". Där finns så mycket faktorer som kan spela in här med smärta etc, eller en häst som helt enkelt inte förstår och känner sig trängt och pressad :( Såklart fruktansvärt att bli skadat, men stora förloraren i allt detta är ju hästen som far illa och tydligt ser ut att inte må bra i situationen den är i.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 349
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 510
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 866
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka