anmäla miss skötsel

C

chira

Frågar för en kompis.
En häst i hennes stall blir inte omskött öht. Ägaren (hon är ca 14 år) är aldrig i stallet. Tanken var att hästen skulle ut på foder men ägarens pappa tyckte att det kändes konstigt så nu står hästen bara i hagen. Får inte ens mat (när inte någon annan i stallet ger honom). Att prata med pappan hjälper inte, han bryr sig inte om ifall hästen blir omskött eller inte.
Så nu har det gått så långt att min kompis vill anmäla, men vart ska hon vända sig? Och kommer nått hända sålänge hästen inte är totalt undernärd? Han är ingen vacker syn just nu.

Sv: anmäla miss skötsel

har ni inga fodringsrutiner i stallet? Det verkar ju ohållbart om alla ska fodra och släppa ut sin egen häst.

Inte mitt stall, jag vet inte hur de sköter det. Ställer som sagt frågan för en kompis räkning och det jag undrar är vart man anmäler. Hon har gjort allt hon kan för hästen redan det är hennes sista utväg

Åh tack så jätte mycket för telefonnumret!

Det är inte säkert att något händer, vi har anmält vår granne för att denne missköter sin hund, det var kanske 6 årsedan och inspektören tycker som vi, att denne inte ska ha hund, men då hunden får mat och inte är undernärd kan dom inte göra annat än att säga till hur hunden ska skötas.
Kanske det blir bättre nu när det kommit nya regler.
Det kan ta väldigt lång tid innan något händer med hästen.
Det bästa hade nog varit om dom sålde den.

Frågar för en kompis.
En häst i hennes stall blir inte omskött öht. Ägaren (hon är ca 14 år) är aldrig i stallet. Tanken var att hästen skulle ut på foder men ägarens pappa tyckte att det kändes konstigt så nu står hästen bara i hagen. Får inte ens mat (när inte någon annan i stallet ger honom). Att prata med pappan hjälper inte, han bryr sig inte om ifall hästen blir omskött eller inte.
Så nu har det gått så långt att min kompis vill anmäla, men vart ska hon vända sig? Och kommer nått hända sålänge hästen inte är totalt undernärd? Han är ingen vacker syn just nu.

Jag skulle polisanmäla det.

som sagt prata med stallägaren, det verkar ju rätt otroligt om de fodrar alla andra hästar men inte den du skriver om. Som stallägare har man ansvar över att hästarna får omvårdnad.

Jag har varit med om detta en gång förut. En tjej övergav sin ponny i stallet. Stallkamraterna såg till att det blev fodrat och mockat, men det var ju inte hållbart i längden. De kontaktade då djurskyddsinspektören (som numer finns på Länsstyrelsen) och förklarade situationen. I samråd med inspektören lät man bli att mocka under en period - det behövdes bevis på att ägaren inte skötte hästen. Sedan kunde inspektören driva det vidare.

Med andra ord: Kontakta djurskyddsinspektören och förklara situationen. Diskutera hur ni ska göra. Naturligtvis är det inte meningen att man ska svälta hästen för det ska bli ett ärende.

Även om inte hästen blir tvångsomhändertagen så kanske detta räcker (besök av och samtal med inspektör) för att pappan och dottern ska inse att detta är inte okej hästhållning.

Frågar för en kompis.

kan ni inte upplysa fadern i fråga om att det är hans ansvar eftersom flickan faktiskt inte är 18 och inte betraktas som vuxen i lagens ögon.
det kanske får honom att vakna till:devil:

Varför då? Det är knappast polisens ärende.

Man har rätt att anmäla för vanvård till polisen, dock lämnar de ärendet till djurskyddet på Länsstyrelsen. Vid akuta ärenden när Länsstyrelsen ej är öppen är djurskyddet polisen sak.

Skulle det vara en befogad anmälan kan djurägaren åtalsanmälas för vanvård och vid en rättegång kan man som anmälare få vittna.

Anmäler man vanvård anonymt som visar sig befogat så är det djurskyddshandläggarens sak att ev. åtalsanmäla djurhållaren eftersom man ej tar upp anonyma åtalsanmälningar i rätten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 679
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 160
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 187
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Radar utomhus
  • Valp 2025
  • Alternativ till försäkring