Änmäla för djurplågeri?

Koriander

Trådstartare
Vi har ett ställe efter vår väg (70väg) ett hus som ligger ca 10m från vägen precis på ett backkrön och med en tät granhäck som växer alldeles vid vägkanten och på andra sidan finns ett uthus ett par meter från vägen så passagen är riktigt smal där på krönet. Ännu smalare blir det på vintern då det driver igen. Vägen är hårt trafikerad med bussar och andra tunga fordon. Saken är den att folket som bor i huset vid krönet envisas med att ha katter som springer på vägen och som naturligtvis blir påkörda ganska omgående. Vissa tider har dom haft ett flertal kattungar som en efter en har legat överköda. Dom tycks inte ta nån lärdom av detta utan skaffar sig katt efter katt vartefter dom blir överkörda. Detta har pågått i åratal och nu börjar jag lessna på att se dessa kattstackare ligga på vägen. Dessutom så utgör dom en trafikfara för det går är svårt nog att få möte på krönet där huset ligger. I mina ögon är detta ren medveten djurplågeri. Har en granne som har vidtalat problemet för folket i huset men utan resultat tydligen för i morse låg ett ytterligare en överkörd kattunge där. Vad tycker ni, kan detta klassas som djurplågeri?
 
Sv: Änmäla för djurplågeri?

Du kan ju alltid ringa länsstyrelsen (?) och fråga.

Det är säkert svårt det där, jag vet inte exakt hur mycket koll man är skyldig att ha på sina katter.
Sedan kan man ju såklart tycka, som även jag gör, att det är väldigt fel att hålla på så, inte inse att det inte funkar att ha utekatt just där.
 
Sv: Änmäla för djurplågeri?

Tyvärr får man ju ha sin katt lös hur som helst. Det är fastslaget i Miljödomstolen så tyvärr tror jag inte att det finns så mycket att göra åt saken. Det är klart att det går att kontakta Länsstyrelsen och höra om de har några möjligheter att göra något baserat på att miljön inte är säker för katterna men jag tror inte att de kan göra något.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 719
Senast: Ekblomma
·
C
Övr. Katt Jag bor alldeles vid en mycket liten smal väg där det är mycket lite trafik. I husen vid vår väg gissar jag att det finns lika många...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har tänkt lite, då det troligt blir till att jag och sambo skall titta på hus till hösten. Eftersom jag är en kattmänniska, måste...
Svar
2
· Visningar
3 939
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp