Anledning till elak häst?

Sv: Anledning till elak häst?

mian1 skrev:
Jag blir lite matt ibland när ALLA hästar som öht reagerar på något "har blivit misshandlad av tidigare ägare" eller alldeles säkert farit illa på annat sätt. Inte kan väl en så stor del av oss hästmänniskor vara så grymma att så många hästar fått psykiska men för livet? Eller?

Kan bara hålla med där :bow:

Har man en jobbig häst är det ju bekvämt att skylla på förra ägaren :angel:

Visst förekommer det äkta misshandelsfall och vanvård, men majoriteten av hästarna har nog ett drägligt hästliv.

JAG tror inte att det finns elaka häsatr.. dock tror jag på ranghöga självsäkra där det blir kamp om vem som ska bestämma.Hästen anser att den är så pass hög att du ska lyda han/henne..Då säger den ifrån när du kommer och begär något av den.I detta fall kallar vi männiksor hästen elak....

Men då gäller det att människan kan läsa av häsatr och bevisa vem som är den bästa ledaren och kan på bästa vis ge bästa beskydd!

Men att en häst är som människan kan vara elak.. typ en mördare går och dödar för nujjes skull, och lägger krokben för att vara elak och säga elaka meningar för att såra.. så fuunkar inte häsatar tror ja!

Inte kan väl en så stor del av oss hästmänniskor vara så grymma att så många hästar fått psykiska men för livet? Eller?
Men okunniga kanske? Eller oförstående?

LIA

Liquid Diamond skrev:
Det är ju ändå lite konstigt att man inte tyckt att det varit mer viktigt med temperamentet hos travarna...om det nu är så...

Tja, rullar miljonerna in kan nog vissa stå ut med vad som helst.

Hej!
Kan någon förklara för mig vad som menades med att Hertigen och Romano var "roliga individer".
Har nämligen själv en häst efter Romano 771, och vill gärna veta mera om honom.

Jag tror inte att någonting föds elakt!!! Däremot blir man elak av olika skeenden i livet... :crazy: :cry:

Jag tycker nog att "extrem avel" till trots så är de flesta travarna väldigt trevliga och lätthanterliga. Jag har nog stött på fler "elaka" ridhästar.

Elak är ett mänskligt påfund som går ut på att man medvetet orsakar en annan individ kroppslig eller känslomässig skada... Djur har inte kapaciteten att tänka på det viset (det kan finnas undantag) så nej jag tror inte att en häst är elak nånsin, den kan vara agressiv på grund av rädsla, eller för att den vill klättra i rang men knappast för att enbart vara elak, och även om många vill påstå att min hund är så smart för att den kan öppna dörren etc så har detta faktiskt ingeting med intelligens att gör bara basic Trial and Error, hundar som blir instängda försöker hoppa för att ta sig ut, nån gång träffar hunden handtaget och på den vägen är det.

Först måste man definiera ordet "elak". Jag har spånat lite längre upp i tråden.
Elak är ett mänskligt påfund som går ut på att man medvetet orsakar en annan individ kroppslig eller känslomässig skada... Djur har inte kapaciteten att tänka på det viset (det kan finnas undantag) så nej jag tror inte att en häst är elak nånsin
Jag är inte alls så säker på det. Jag har sett både hästar och hunder medvetet och oprovocerat försöka skada andra, både av egen art och annan. Åtminstone har inte jag kunnat märka någon bakomliggande orsak. Men det är som sagt en definitionsfråga. Även elaka människor kan kanske ha en bakomliggande orsak till sin elakhet... t ex avund, rangkamp mm.

Så skriver du om intelligens. Vad är då det, definitionsmässigt? Att kunna tänka i två led, se orsak och verkan? Det kan i så fall en hund! :)

LIA

LIA skrev:
Först måste man definiera ordet "elak". Jag har spånat lite längre upp i tråden.
Jag är inte alls så säker på det. Jag har sett både hästar och hunder medvetet och oprovocerat försöka skada andra, både av egen art och annan. Åtminstone har inte jag kunnat märka någon bakomliggande orsak. Men det är som sagt en definitionsfråga. Även elaka människor kan kanske ha en bakomliggande orsak till sin elakhet... t ex avund, rangkamp mm.

Så skriver du om intelligens. Vad är då det, definitionsmässigt? Att kunna tänka i två led, se orsak och verkan? Det kan i så fall en hund! :)

LIA

bara för att man själv inte kan see en orsak betyder inte att den inte finns där, nånting jag har blivit varse mer än en gång och frågan är om det "medvetet" vill orsaka skada eller om det egentligen är något annat det försöker medela till oss.

intelligens kan mätas på säkert en miljon sätt men hundar kan inte titta när matte använder dörrhandtaget och sedan tänka att om jag trycker ner den där så kommer jag ut, eller ett bättre exempel om en hund gör något den inte får som den vet att den ska låta bli och du skäller ut den 5 sekunder senare så kopplar den inte utskällningen till det den gjorde 5 sekunder tidigare.

sen var det där med medvetet, det kräver att man har ett medvetande och de är någonting som brukar bland annat bevisas genom att man kan föreställa sig abstrakta saker så som ett liv efter döden etc och därmed knappast något man tillskriver en hund att ha.

Nej jag tror inte att en häst är elak av naturen (utom om den har lynnesfel på riktigt alltså).. det är alltid något som ligger bakom ett beteende.. att det är förra ägaren som misskötte hästen, att den är rädd, uttråkad mm eller att det än något som helt enkelt inte funkar med den nuavarande ägaren..

Och även om en häst är mer "skarp" eller till och med har lynnesfel så är den ju egentligen inte ELAK...

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka