Anlägga ridväg-allemansrätten??

Sv: Anlägga ridväg-allemansrätten??

jag tycker du ska lugna ner dig några hekto och läsa igenom mitt förra inlägg igen, jag skrev hur jag tolkade det, sen ser du oxå om du läser vidare att jag personligen aldrig skulle göra det. så snälla, läs ordenkligt.

jag anser dock att man får rida i en annans paddock, men man kan givetvis inte hålla på o träna där, för då blir det ju inte en enstaka gång! jag anser att man enligt allemansrätten får rida in och ut igen i princip, det är så jag tolkar det, dock tycker jag det verkar helt sjukt om det är så, men vad jag tycker har inte med saken att göra.

denna gång skriver jag detta med stora bokstäver så du fattar.

MEN JAG PERSONLIGEN SKULLE ALDIG KOMMA PÅ TANKEN ATT RIDA PÅ NÅGON ANNANS RIDBANA/FÄLT WHATEVER!!!

sen tycker jag inte att man alltid förstör som du verkar tycka, tex min barfota märr kan skritta på många ställen utan att det blir ett märke, medans min förra valack som hade skor alltid gjorde "stora" märken efter sig.

tolkningen är ju lite vad som räknas som anläggning, en ridbana tycker nog många är att likställa med en hage och hagar får man ju utryckligen rida i... jag säger inte att detta är mina åsikter så jag ber dig ännu en gång, läs noga, jag skriver bara hur jag tror att andra säkert kan tolka saker o ting. Personligen om jag ens skulle se nån främmande människa i min hage skulle jag hämta närmsta "vapen" o spinga ut det fortaste jag hade! vi har haft rätt mkt djur som har blivit penetrerade med alla möjliga grejjer och ganska många har dött oxå här i trakterna, så skulle jag se nån i hagen skulle jag få fullkomlig panik!!

Anna_ att bada i nån annans pool vore ju som att rida i nåns ridhus så givetvis får man inte göra det, däremot får man ju bada på någon annans strand tex. Att golfa tillhör inte allemansrätten, däremot borde man ju få gå promenader på golfbanan (?) jag har ingen golfbana i närheten, men att rida på en golfbana borde vilken hästmänniska som helst fatta att det inte går! de gånger mina hästar har "rymt" och sprungit på gräsmattan hemma har det ibland blivit 20 cm djupa hål :eek: om man inte kallar det förstöra så vet inte jag.

Anna_ att bada i nån annans pool vore ju som att rida i nåns ridhus så givetvis får man inte göra det, däremot får man ju bada på någon annans strand tex. Att golfa tillhör inte allemansrätten, däremot borde man ju få gå promenader på golfbanan (?) jag har ingen golfbana i närheten, men att rida på en golfbana borde vilken hästmänniska som helst fatta att det inte går! de gånger mina hästar har "rymt" och sprungit på gräsmattan hemma har det ibland blivit 20 cm djupa hål :eek: om man inte kallar det förstöra så vet inte jag.

Så vitt jag vet får man golfa på någon annans mark enligt allemansrätten om man inte skadar marken. Om golfbanan då ingår i allemansrätten borde väl samma sak gälla där? Golfbanan är en anläggning. Speciella regler gäller där. Många golfbanor tillåter säkert att du tar en promenad över den, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om golfklubben har rätt att avhysa folk som stör spelet genom att ha picknick på en green, vilket man alltså inte skulle kunnat om golfbanan ingått i allemansrätten.

Sen undrar jag lite vad du menar med paddock? En inhägnad hagbit ägnad för ridning, eller en anlagd gruspaddock, kanske till och med med trästaket, belysning och hinderpark? En inhägnad gruspaddock är alla gånger en anläggning och ingår inte mer i allemansrätten än en pool eller fotbollsstadion. Att rida en sväng på någons ridbana utan lov är alltså inte ett dugg ok, ens om man gör det någon enstaka gång eller om det bara är 'en kortis'. Ett anlagt spår däremot får man passera (gå rakt över), men kan man ta sig runt ridbanan tror jag knappast att det är ok ens att rida rakt över den utan tillstånd om man ska ut på andra sidan.

Skulle allemansrätten gälla ridbanor skulle det vara helt ok för turister att tälta eller ställa upp husvagnen på dem under något enstaka dygn - tänk vilket perfekt plant, torrt underlag för ett tält och som dessutom garanterat inte tar skada av att man tältar! Inte hade man som ridbaneägare kunnat förbjuda dem heller om banan ligger utanför hustomten! Men som tur är så är ridbanor anläggningar, så vi har inga stora problem med tältturister på våra svenska ridbanor... :D

Senast ändrad:

Jag är helt lugn men är likaledes övertygad om att du missuppfattat vad allemmansrätten är. Allemansrätten gäller NATUREN. Inte anläggningar, parker etc.

Naturvårdsverket skriver bl a såhär:
---
Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.
---

Det har alltså inte ett dugg med paddockar och andra anlagda ytor att göra. Det handlar om naturen. Du får inte korsa någons ridbana hur som helst. Det är anlagd yta, inte naturen.

Man får korsa skid- och motionsspår, men inte om det blir märken efter hästen/vagnen eller vad man nu korsar med.

fast man får ju inte tälta i hagar, ellerhur? men man får ju passera...

sen håller jag med om att det är skillnad på ridbana o ridbana, min tex är naturligt sandad och mjuk o fin och jag har bara vanligt plaststaket runt, samma som runt hagen, skulle inte den ligga mellan våra hus och angränsa till motorvägen så kanske den skulle omfattas av allemansrätten? nu kommer man ingenstans på min ridbana så det är ju inte aktuellt på så sätt, men jag bara sitter o funderar lite...

Lovisaleonora_ min ridbana är naturen, den är inte ändrad på nåt sätt. Men det var fortfarande inte min tolkning jag pratade om, vilket du skulle förstått om du hade läst nåt av mina inlägg noggrant, jag bara skrev hur andra kan tänka o tycka, alla är inte så pass pålästa som jag är. Som distansryttare tycker jag det är mkt viktigt att jag har koll på vart jag får och inte får rida.

vägar tex är ju nästan alltid ok att rida på, således rider jag mest på grusvägar, i skogen i närheten rider jag på redan existerande stigar, eller i skog där jag vet vem skogsägaren är! nån enstaka gång har det hänt att jag gett mig iväg på okända marker, dock med karta, då rider jag bara på vägar för då vet jag att jag får rida där, har även med mig GPS en ifall jag skulle behöva ta mig därifrån på snabbast möjliga sätt. Den ingår ju oxå i min träningsutrustning för att se sträcka o hastighet o sånt med

Jag får korrigera mig delvis: Enligt Naturvårdsverket gäller allemansrätten delvis på en golfbana.

naturvårdsverket skrev:
Ingen allemansrätt på golfbanan

Allemansrätten gäller under förutsättning att du inte orsakar skada eller andra besvär. Därför går det knappast att hävda att allemansrätten gäller på en golfbana, åtminstone inte när spel pågår och inte på green (det finklippta området närmast hålet). Där är gräsytan så pass känslig att det nog kan falla under lagens bestämmelse om olovlig väg.

Även vintertid kan greenen ta skada av skidåkning och gångtrafik och avspärrningar måste respekteras. På banområden utanför green och tee (utslagsplats) är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte pågår spel.

Länk till källan

Och angående stränder så är det fullt möjligt att kräva avgift av de som använder den, om markägaren 'kostat på särskilda anordningar', och ett hopptorn är bra mycket billigare än en ridbana...:
Naturvårdsverket skrev:
Om allmänheten har rätt att fritt uppehålla sig på
ett område, till exempel för att bada, får markäga-
ren i allmänhet inte ta upp avgift som villkor för att
området används på detta vis. Spärrar han av en
badstrand med betydelse för friluftslivet och krä-
ver inträde av allmänheten, har man möjlighet att
vända sig till länsstyrelsen, som enligt reglerna om
stängselgenombrott (se sid. 26) kan ålägga markä-
garen att tillåta inträde gratis. Men detta gäller in-
te om markägaren har kostat på särskilda anord-
ningar på platsen, till exempel anlagt hopptorn,
trampoliner etc. Då har han rätt att ta ut en skälig
avgift för att täcka dessa kostnader, och den som
ändå håller till på området utan att betala kan
ibland straffas (för egenmäktigt förfarande eller,
om han handlat i smyg, bedrägligt beteende).

fast man får ju inte tälta i hagar, ellerhur? men man får ju passera...

Jovisst får man det, men inte när det är djur i dem eftersom man inte får störa betesdjuren i hagen (ens när man bara passerar). Således borde det vara fritt fram att tälta och spela boule på din ridbana utan att du kan hindra eller avhysa någon - om nu allemansrätten hade gällt.

jag tolkar det som att det är ok att rida där nån enstaka gång helt enkelt, oavsett om det är en hage, ridbana, fält, så länge man inte förstör så man kan ju inte börja göra en egen volt på ett fält, dock tycker jag att det hör till allmänt hyffs att man inte gör det, givetvis kan jag tänka mig att låna ut min ridbana då o då om nån bara frågar, nu ligger min ridbana så nära mitt hus att den inte borde omfattas av allemansrätten, men även där är det en tolkningsfråga :crazy:

...Men det var fortfarande inte min tolkning jag pratade om, vilket du skulle förstått om du hade läst nåt av mina inlägg noggrant, jag bara skrev hur andra kan tänka o tycka, alla är inte så pass pålästa som jag är. Som distansryttare tycker jag det är mkt viktigt att jag har koll på vart jag får och inte får rida.

Från två av dina inlägg.

I det ena gör DU en tolkning, i nästa är det inte DIN tolkning, utan andras?

Vidare information:
Det är inte alltid lätt att avgöra vad som utgör en tomt, särskilt när fastigheten är stor. En tomt kan vara ett markområde som är registrerat i fastighetsregistret eller en del av en större fastighet och utgöra det markområde som naturligt hör samman med byggnad. Det behöver inte bara vara endast mark kring ett bostadshus som utgör tomt. Även ett område runt en anläggning som stadigvarande används av markägaren är att betrakta som tomtmark. Exempel på sådan anläggning kan vara bad- och båthus, vissa ekonomibyggnader samt industriella byggnader. Marken runt en badbrygga eller båtbrygga utan hus, brukar dock i regel inte vara att betrakta som tomt.

Länk till källa

På tal om allemansrätt red någon på min tomt igår och lämnade 5-10 cm stora hålor efter sig i leran på vallen de korsade på diagonalen. Tror man verkligen som ryttare att man är välkommen att rida förbi fler gånger efter det (jag har sett mellan fingrarna när de ridit förbi medan det var fruset)? Särskilt när man inte ens har vett att fråga före eller be om ursäkt efteråt om man nu insåg att det var lerigare än man trodde (sambon var hemma)...

/moiran - kommer sätta upp staket och lapp om att hon vill att de som önskar rida på hennes tomt eller åkrar kontaktar henne först för att komma överens...

En egen preparerad ridväg är underbar att ha!! Det tycker även andra. På våran, belägen dels nedanför föräldrarnas köksfönster och i kanten av odlad åkermark, kom utöver ryttare även fyrhjuling och snöskoter... Givetvis frågade ingen någonsin om lov...

tolkningen är ju lite vad som räknas som anläggning, en ridbana tycker nog många är att likställa med en hage och hagar får man ju utryckligen rida i...

Hagar får man inte rida i, bara passera igenom, stor skillnad. Samt en ridbana och en hage är ju långt ifrån likställda. Så givetvis är en ridbana en del i en anläggning och får således inte ridas på utan tillstånd.

Kicki :laugh:

jag tror att man får rida där så länge man inte förstör, för allemansrätten gäller överallt, så länge man inte förstör.

Nej allemansrätten gäller inte överallt, en ridslinga är ju t.ex. anlagd och påkostad.

Och att man aldrig, aldrig får orsaka skada verkar alla veta, men det verkar vara svårt att förstå att det är en skada om hästen lämnar hovspår efter sig i leran på skogsvägen eller hagen man rider genom. Eller att slitaget på grusvägen man rider på 50m på varje dag för att ta sig vidare till andra vägar också är en skada som man bör vara beredd på att vara med och betala. På den där leriga skogsvägen kan ju de där hovspåren absolut skapa reella ekonomiska skador pga rotröta för skogsägaren även om de är relativt ytliga, och en skadad grässvål eller stor bajshög på fältet/stubbåkern kan bonden bli rätt förtvivlad över också.

QUOTE]

:bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka