Anit-bit på trästaket...

niikon92

Trådstartare
Hej :)

Har ni några tips på bra anti-bit medel som man kan ha på trästaket?
Händer att vi sätter nån av hästarna i hage med enbart trästaket ibland, och givetvis är dem där och käkar på trät...

ja tjära . pensla på tunt när inga hästar ska gå där på länge och se till att det är bra väder soligt så att tjäran tas in av staketet direkt och torkar in. Går bra med hovolja med tjära i så blir det ytterligare "hästvänligt" i sin sammansättning men resultatet är detsamma.

gnager de staket mkt allmänt så går det också att avleda från det med att se till att de har vettiga förhållanden i hagen allmänt - sysselsättning, bete, grovfoder som ges på ett sätt som räcker länge, grenar att gnaga på osv.

Hej :)

Har ni några tips på bra anti-bit medel som man kan ha på trästaket?
Händer att vi sätter nån av hästarna i hage med enbart trästaket ibland, och givetvis är dem där och käkar på trät...

Crib halt tycker jag funkar jättebra. Det är kletigt och vattenfast, så inga problem att stryka på det utomhus. Och det är jätteäckligt - jag vet ;) ... Nej, jag har inte smakat det med flit!

ja tjära . pensla på tunt när inga hästar ska gå där på länge och se till att det är bra väder soligt så att tjäran tas in av staketet direkt och torkar in. Går bra med hovolja med tjära i så blir det ytterligare "hästvänligt" i sin sammansättning men resultatet är detsamma.

gnager de staket mkt allmänt så går det också att avleda från det med att se till att de har vettiga förhållanden i hagen allmänt - sysselsättning, bete, grovfoder som ges på ett sätt som räcker länge, grenar att gnaga på osv.

Detta gäller en mindre rundcorall där det står en häst då och då medans kompis är ute och rider :) Så är max 1 h åt gången vi snackar :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka