Animaliskt

D

Dressyrfantasten

Har aldrig förstått (:o)

Varför är det farligt för hästar att äta animaliska produkter? Hur farligt är det? Vad händer? biverkningar?

bara nyfiken :)

Sv: Animaliskt

Anledningen till att man inte vill fodra animaliskt protein till vuxna hästar är i första hand av etiska skäl. Djur som är gjorda för att äta enbart vegetabilisk föda vill man inte ge animaliskt foder. Det går inte att säga att det generellt är skadligt för hästar, t ex har man fodrat fiskmjöl till hästar både på Island och Shetlandsöarna, helt enkelt för att det har varit svårt att lokalt producera vegetabiliskt foder med tillräckligt högt innehåll och kvalitet på protein.

Animaliskt protein har hög kvalitet när det gäller aminosyrasammansättning, riskerna med att fodra det är desamma som med andra proteinfoder - magstörningar vid överutfodring, t ex.

En annan anledning till att det inte är tillåtet att fodra animaliskt protein till vuxna hästar är att man anser att man inte har full koll på alla eventuella risker. Man anser ju t ex att BSE ("galna-ko-sjukan") uppstod pga att man fodrade processat slaktavfall till nötkreatur. Det insåg man ju först efter att man fodrat med detta under många år. Ingen har lust att göra liknande misstag igen.

pollipop skrev:
Man anser ju t ex att BSE ("galna-ko-sjukan") uppstod pga att man fodrade processat slaktavfall till nötkreatur. Det insåg man ju först efter att man fodrat med detta under många år. Ingen har lust att göra liknande misstag igen.

Det är en väldigt bra anledning att inte ge foder baserat på animaliskt protein.

Hästar (och kor mfl) är ju GRÄSÄTARE och absolut inte gjorda för att smälta animaliskt foder. För mig känns det självklart att de inte kan smälta det och skulle få problem på ett eller annat sätt. Och de borde väl inte ens kunna tillgodogöra sig NÄRINGEN i det? :confused:

milly skrev:
För mig känns det självklart att de inte kan smälta det och skulle få problem på ett eller annat sätt. Och de borde väl inte ens kunna tillgodogöra sig NÄRINGEN i det? :confused:
Det animaliska proteinet spjälkas i hästen på samma sätt som vegetabiliskt protein. Det är samma mekanismer, samma enzymer. Både vegatabiliskt och animaliskt protein bryts ner till aminosyror i hästens matsmältningsapparat.

pollipop skrev:
Det animaliska proteinet spjälkas i hästen på samma sätt som vegetabiliskt protein. Det är samma mekanismer, samma enzymer. Både vegatabiliskt och animaliskt protein bryts ner till aminosyror i hästens matsmältningsapparat.

Okej - är du säker? :confused:

Ja det stämmer! Förr var det vanligt att fodra med sillmjöl "Silvex" och köttmjöl som protein tillskott. På Island lär man ha fodrat sina hästar med fisk när inget att annat funnits att tillgå.

Masse skrev:
På Island lär man ha fodrat sina hästar med fisk när inget att annat funnits att tillgå.

Det gör man faktiskt fortfarande. Ger saltad sill och slår 3 flugor i en smäll-nyttigt fett, salt och högvärdigt protein.

Några av mina egna hästar har fått smak på surströmming! HH

Hej...

Direkt farligt är det inte...kan tvärtom vara ett bra tillskott ibland...om man vet vad man gör o vet vad fodret innehåller....Många animaliska produkter innehåller mycket protein men kan ofta vara väldigt ensidiga i sin aminosyra sammansättning, vilket inte alltid är så bra...

Dock får man i Sverige ej anv. det om djuret ska gå till slakt o användas inom livsmedelsproduktionen (vilket iof knappt finns längre här, men ändå)...

Fast min tidigare, islandsfödde häst såg mest fundersam ut när jag lade några salta sillar i krubbban. Boxgrannen åt dock med förtjusning, så det beror väl på om de är vana det från tidigare ...

Nuvarande svenskfödda hästar har jag inte provat att servera fisk till. Än.

Nja helt riskfritt är det inte, annars hade det inte införts ett så kostsamt förbud som det mot animalisk inblandning i foder.

Om man vet vad man gör? Nu är det ju så att inte ens forskningen på det här området vet vad som händer och kan hända med växt ätare som äter animaliskt. Så då är ju frågan vem som skulle veta vad dom gör?
Det ända som verkar säkert är att om man äter rester från artfränder är risken störst för att utveckla BSE och CJD. Speciellt om det finns rester från hjärna och inälvor i det.

Oj, är det inte svårt att få dom att äta surströmming?! :eek:
Låter inge vidare gott för en häst :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 464
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama