Ängsyra, vad göra?

Tuvalisan

Trådstartare
pga torkan så har mina hagar invaderas av rödaktiga växter, troligtvis ängsyra, hur blir man av med det? räcker det med att slå hagen el måste man spruta bort det? ngn som vet, tacksam för svar.

Sv: Ängsyra, vad göra?

Mina föräldrar köpte några lass matjord som visade sig innehålla ängsyra. De har rensat nogrannt i många år nu men det kommer fortfarande i otroliga mängder. Det är nog väldigt svårt att bli av med det när det väl slagit rot.

Jag har fått för mig att det kommer när marken har ett lågt ph och då hjälps det med att kalka ordentligt...om det är sant eller inte överlämnar jag åt andra att ta reda på :D

jordprover kanske är en bra grej då???!!! vart vänder jag mej för att fixa det? ngn aning om hur det funkar med kalkning, kostnad?

bara hörsägen men gutefår skall inte rata ängssyran.

bara hörsägen men gutefår skall inte rata ängssyran.

Gutefåren är riktigt bra på skräppa, ängssyra, små brännässlor, åkertistel, "dyngstavar"all form av sly till och med al. Gutefår är inte det lättaste att få tag på ;) men väldigt trevliga.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar