Angivet i % på analysen

Nominous

Trådstartare
På vissa analyser envisas företagen att skriva vissa delar i g och tex mineraler i %. Ska man räkna % på kg foder eller kg ts? Eller nåt helt annat? Ofta är det kraftfoder som är angivet i % och jag tycker siffrorna blir missvisande, så därför umdrar jag om jag verkligen räknar rätt.
 
Du fodrar med kg foder, inte kg ts. Jag hade alltså varit intresserad av vad hästen får i sig per kg foder.

Enda gången jag använder kg/ts är för att jämföra olika partier, särskilt bra om det är olika ts.
 
Du fodrar med kg foder, inte kg ts. Jag hade alltså varit intresserad av vad hästen får i sig per kg foder.

Enda gången jag använder kg/ts är för att jämföra olika partier, särskilt bra om det är olika ts.

Jo det är jag med på. Det jag undrar över är hur jag ska räkna ut hur mycket kalcium det är i höt eller kraftfodret om det anges i 1.8% och inte i 1.8g/kg foder eller ts. Jag vill ju omvandla % till gram för att kunna räkna. Ska % räknas på kg foder eller ts?
 
Jo det är jag med på. Det jag undrar över är hur jag ska räkna ut hur mycket kalcium det är i höt eller kraftfodret om det anges i 1.8% och inte i 1.8g/kg foder eller ts. Jag vill ju omvandla % till gram för att kunna räkna. Ska % räknas på kg foder eller ts?

% är %. Oavsett om du räknar på TS eller kilo foder.

Lättast för dig är om du räknar per kg foder
 
Screenshot_20180526-101210_Chrome.jpg

@Elo elo Hmm ja det är nog sant. 😂 så detta foder innehåller 12g kalcium per kg foder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 174
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp