Angivet i % på analysen

Nominous

Trådstartare
På vissa analyser envisas företagen att skriva vissa delar i g och tex mineraler i %. Ska man räkna % på kg foder eller kg ts? Eller nåt helt annat? Ofta är det kraftfoder som är angivet i % och jag tycker siffrorna blir missvisande, så därför umdrar jag om jag verkligen räknar rätt.

Du fodrar med kg foder, inte kg ts. Jag hade alltså varit intresserad av vad hästen får i sig per kg foder.

Enda gången jag använder kg/ts är för att jämföra olika partier, särskilt bra om det är olika ts.

Du fodrar med kg foder, inte kg ts. Jag hade alltså varit intresserad av vad hästen får i sig per kg foder.

Enda gången jag använder kg/ts är för att jämföra olika partier, särskilt bra om det är olika ts.

Jo det är jag med på. Det jag undrar över är hur jag ska räkna ut hur mycket kalcium det är i höt eller kraftfodret om det anges i 1.8% och inte i 1.8g/kg foder eller ts. Jag vill ju omvandla % till gram för att kunna räkna. Ska % räknas på kg foder eller ts?

Jo det är jag med på. Det jag undrar över är hur jag ska räkna ut hur mycket kalcium det är i höt eller kraftfodret om det anges i 1.8% och inte i 1.8g/kg foder eller ts. Jag vill ju omvandla % till gram för att kunna räkna. Ska % räknas på kg foder eller ts?

% är %. Oavsett om du räknar på TS eller kilo foder.

Lättast för dig är om du räknar per kg foder

Screenshot_20180526-101210_Chrome.webp

@Elo elo Hmm ja det är nog sant. 😂 så detta foder innehåller 12g kalcium per kg foder?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar