Sv: Ångest...Släppa ihop fd hingst
Jag var i precis din sits för ett halvår sedan.
Jag köpte min prins (5 år) och tog honom direkt till klinik för kastration. Därefter fick han flytta hem till sitt nya hem, ett kollektivstall med seperata sto- och valackflockar. Han fick gå i egen hage en månad där han kunde se de andra hästarna, medan de värsta hormonerna skulle rinna av. Han sov inne men gick i hagen på dagarna. Sen prövade vi att släppa in honom i valackflocken (ca 7 hästar). Det gick INTE. Han vallade, jagade och betedde sig överhuvudtaget som en HINGST, försökte betäcka flera av valackarna. Efter två dagar gav jag upp och satte tillbaka honom i egen hage, till mina stalkompisars stora lättnad.
Såhär i efterhand ser jag att jag släppte ihop honom alldeles för tidigt. Vi gjorde ett nytt försök en månad senare att släppa ihop men en valack, som han hade stått brevid inne i stallet några nätter, men det gick inte heller. Vid det här laget började jag bli rejält orolig, tänk om min prins aldrig skulle få gå med sina hästkompisar, snyft.
Nåja, efter 5 månader testade vi igen, efter att jag hade vant honom vid de andra genom att rida mycket tillsammans osv. Nu gick det bra!
Det var ett helt annat beteende han uppvisade vid detta ihopsläpp. Första gången gick han liksom till attack mot de andra hästarna, men den här gången närmade han sig flocken försiktigt och höll sig i utkanten och sökte försiktigt kontakt med de andra. Det tog kanske bara 15 minuter innan han var accepterad, och det helt utan bråk.
Så ge inte upp, det går! Men räkna med att det kan ta ett halvår eller mer. Rid med de andra så mycket det bara går och se hur hur hans beteende successivt förändras, aggressiviteten avtar och han inte längre slår med frambenen mot de andra osv. Jag gav också Stroppy Gelding (örtblandning) men jag vet inte om det var det som gjorde susen. LYCKA TILL!!