Ångest...Släppa ihop fd hingst

A

armando16

Kastrerade för en månad sedan min nioåriga häst. Han hade inte särskilt mkt hingstkaraktär innan, men har hela livet gått för sig själv i hage. Jag skall nu flytta honom till kollektivstall,men är så orolig inför ihopsläppet. Har ni någon erfarenhet av detta? Ngt jag bör tänka på? Är det bäst att strunta helt i ett hopsläpp och låta honom gå ensam?:( :eek:

Sv: Ångest...Släppa ihop fd hingst

Har det bara gått en månad hade jag inte släppt ihopa honom än. Det tar några månader för testosteronet att försvinna. Jag hade väntat ca 6 mån innan jag släppte ihop med fler än en häst, speciellt om det finns ston med i flocken.

Okej,men då tror jag det blir så. Har möjlighet att ha honom stå själv, så kanske jag provar släppa ihop honom med ngn vallack till sommarens betessläpp kanske?!

Hejsan!

Jag skulle ha låtit min häst gå i hagen bredvid den hästen som han står bredvid i stallet, om detta är möjligt, i ett par dagar. Man får ju tänka på hästens opsår också. Du kan också låta honom "hälsa runt" på de andra hästarna i stallet, du leder honom och låter honom nosa på de andra hästarna som står i sina boxar. Ni ser ganska snart hur hästarna tycks reagera. Om det ser ut att gå bra med en häst (troligtvis den som han står bredvid i stallet) så släpp ihop hästarna i en stor hage, absolut ingen liten pytteliten "rastlåda". Inga broddar bak och kanske även barfota bak. Sedan är det bara att ha lite is i magen och låta hästarna vara häst. Oftast så går det väldigt bra, bättre än vad man tror.

Jag tror att din häst kommer att uppskatt att få sällskap :smirk:
Lycka till!

Släpp ihop med en valack som inte är för vek och stå beredda med en långpisk ifall ni måste dela dem, men det burkar gå bra... Har släppt ihop en sjuåring som gått ensam i flera år och som vart kastrerad bara några veckor tidigare. Det skriks och vevas med frambenen lite men det burkar gå bra.

Jag var i precis din sits för ett halvår sedan. ;) Jag köpte min prins (5 år) och tog honom direkt till klinik för kastration. Därefter fick han flytta hem till sitt nya hem, ett kollektivstall med seperata sto- och valackflockar. Han fick gå i egen hage en månad där han kunde se de andra hästarna, medan de värsta hormonerna skulle rinna av. Han sov inne men gick i hagen på dagarna. Sen prövade vi att släppa in honom i valackflocken (ca 7 hästar). Det gick INTE. Han vallade, jagade och betedde sig överhuvudtaget som en HINGST, försökte betäcka flera av valackarna. Efter två dagar gav jag upp och satte tillbaka honom i egen hage, till mina stalkompisars stora lättnad. :cry: Såhär i efterhand ser jag att jag släppte ihop honom alldeles för tidigt. Vi gjorde ett nytt försök en månad senare att släppa ihop men en valack, som han hade stått brevid inne i stallet några nätter, men det gick inte heller. Vid det här laget började jag bli rejält orolig, tänk om min prins aldrig skulle få gå med sina hästkompisar, snyft.
Nåja, efter 5 månader testade vi igen, efter att jag hade vant honom vid de andra genom att rida mycket tillsammans osv. Nu gick det bra! :rofl: Det var ett helt annat beteende han uppvisade vid detta ihopsläpp. Första gången gick han liksom till attack mot de andra hästarna, men den här gången närmade han sig flocken försiktigt och höll sig i utkanten och sökte försiktigt kontakt med de andra. Det tog kanske bara 15 minuter innan han var accepterad, och det helt utan bråk.
Så ge inte upp, det går! Men räkna med att det kan ta ett halvår eller mer. Rid med de andra så mycket det bara går och se hur hur hans beteende successivt förändras, aggressiviteten avtar och han inte längre slår med frambenen mot de andra osv. Jag gav också Stroppy Gelding (örtblandning) men jag vet inte om det var det som gjorde susen. LYCKA TILL!!

Senast ändrad av en moderator:

Tack alla för era svar. tror jag har tagit beslutet att jag försöker sätta ihop honom med min egen 20årigavallack till sommaren, då vi kommer åka hem från min studieort. Då kan jag göra detta iochmed betessläpp och barfotagående. Tyvärr kommer han då, liksom tidigare i sitt liv, få tillbringa våren i en hage modell mindre (dock med lite skog, inte en liten minikvadrat). Eller?

ja släppte ihop min nykastrerade treåring dagen efter kasration med ett sto hon sa ifrån och det gick jättebra

Det är en myt att testosteronet är kvar i flera månader efter kastration. Det mesta är i själva verket borta efter ca 48 timmar, eftersom testiklarna sänder signaler till hypofysen att tillverka testosteron. Testiklarna producerar desutom t själva, och när dom inte längre finns så kan ju av naturliga skäl ingen av dessa procedurer fortgå.
Det beteende som är kvar efter en kastration är därför inlärt. Såklart kan det mattas av efter ett tag, men äldre hingstar kan ha lite svårt att bli av med det.
Om din fd hingst inte tidigare varit hingstig så är han troligen inte det nu heller. Jag skulle, som någon föreslog, släppa honom med en lite tuffare valack och se vad som händer. Varför har han gått själv innan, bara för att han var hingst eller? Kan du rida med andra utan problem?

Han har gått ensam innan för att han vart hingst och stått på travstall där hingstarna gått var och en för sig. jag har ridit väldigt lite i sällskap,men då nonchalerar han sin medhäst. Nu står han i hage invid både ston och hingstar, hingstarna kan han ibland tjafsa lite med över staketet.

Jag tycker att du ska testa att rida ihop med en annan häst, låta dem båda bekanta sig med varandra och om det verkar funka därefter släppa ihop dem i stor hage. Du ser ju direkt om det funkar eller inte... När vi gjorde så, så började min f.d. hingst direkt aggressivt jaga den andra valacken så vi öppnade grinden och släppte ut den stackars jagade efter ca en kvart.
Men eftersom din häst inte verkar vara så "hingstig" kanske det inte är några som helst problem? :) Min häst var EXTREMT hingstig och det var nog därför som det tog så lång tid. Nu är han hur snäll som helst, i alla lägen (7 månader efter kastrationen) och delar t.o.m. box med mitt sto (!). Bara om vi åker till annat stall och där finns andra hingstar så kan han skrika lite och "blåsa upp sig". LYCKA TILL!!!!

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap. Ni som har valt att inte lyssna på allas...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 425
Senast: Malin123
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama